printlogo


کد خبر: 260292تاریخ: 1401/12/3 00:00
سرپرست باشگاه رشد دفتر فیلمنامه صداوسیما خبر داد
تدوین اطلس فیلمنامه‌‌نویسان ایران اسلامی

سیدابوالقاسم صالحی‌زاده، سرپرست باشگاه رشد دفتر فیلمنامه صداوسیما گفت: در مدیریت باشگاه رشد برای نخستین ‌بار در حال تدوین «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران اسلامی» هستیم که ان‌شاءالله ابتدای سال ۱۴۰۲ ویرایش اول این اطلس منتشر خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، از ابتدای راه‌اندازی دفتر فیلمنامه رسانه ملی در شهریورماه سال جاری، مدت کوتاهی است که می‌گذرد. از آنجا که فیلمنامه بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین بخش ساختاری هر مجموعه نمایشی و سریال است، به گفته مدیران رسانه ملی، این حوزه می‌کوشد با نگاهی عمیق‌تر در مقوله فیلمنامه‌نویسی و پژوهشی، کمک موثری در راستای تولید محتوا انجام دهد.
متمرکز کردن ظرفیت‌های طراحی، بررسی و تصویب فیلمنامه‌های مورد نیاز رسانه، پایش تنوع ‌گونه‌ها (ژانرها) و موضوع‌ها و ایجاد رقابت از طریق گسترش تعاملات حرفه‌ای با بدنه فیلمنامه‌نویسی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، تقویت عناصر هویتی و نشانه‌شناسی ایرانی، اسلامی و انقلابی در آثار نمایشی، گسترش نگاه راهبردی و تمدنی در ادبیات دراماتیک و آثار داستانی و به فرجام رساندن اولویت‌های دوازده‌گانه سند تحول سازمان ذیل قرارگاه طراحی از جمله مسائل مطرح شده توسط محسن برمهانى خطاب به مدیر دفتر فیلمنامه رسانه ملی در زمان انتصاب او است.
* کارگروه‌های خلاقیت در باشگاه رشد فیلمنامه رسانه ملی
اخیرا سیدابوالقاسم صالحی‌زاده، سرپرست مدیریت تولید تامین و بررسی فیلمنامه دفتر اداره کل فیلمنامه رسانه ملی، درباره باشگاه رشد این مجموعه گفت: در باشگاه رشد این اداره کل، از نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان سراسر کشور دعوت می‌کنیم در قالب کارگروه‌های خلاقیت و نگارش، ایده‌ها و طرح‌های خود را ارسال کنند. این آثار بررسی و سطح‌بندی و سپس طرح‌های مصوب وارد مرحله نگارش فیلمنامه خواهند شد. کارگروه‌های استان تهران از شهر تهران و کارگروه‌های شهرستان هم از همان شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند.
* تقسیم‌بندی استانی و موضوعی در کارگروه‌ها
صالحی‌زاده درباره تقسیم‌بندی‌های استانی و موضوعی نیز افزود: پس از اینکه تقسیم‌بندی استانی و موضوعی شکل گرفت، رده سنی و مخاطب و نیز قالب و ساختار کارگروه‌ها دسته‌بندی تکمیلی می‌شوند. مثلا برخی کارگروه‌ها علاقه‌مند هستند کار پژوهشی انجام دهند؛ برخی سریال، فیلم کوتاه، تله فیلم، انیمیشن و... و برخی کارگروه‌ها هم می‌توانند ۲ یا چند قالب را انتخاب کنند. بعد از تقسیم‌بندی‌ها و تعیین مسؤول هر کارگروه، نویسندگان کارگروه‌ها طرح ارائه می‌دهند که از سوی داوران ارزیابی و پالایش می‌شوند.
* تدوین «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران اسلامی»
سرپرست مدیریت تولید تامین و بررسی فیلمنامه دفتر فیلمنامه رسانه ملی همچنین از تدوین «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران اسلامی» خبر داد و گفت: مکانیزم نگارش فیلمنامه‌ها در کارگروه‌های باشگاه رشد تنها به صورت نگارش کارگاهی است و پس از تقسیم کار اعضای کارگروه توسط مسؤول کارگاه، طرح‌های مصوب به نگارش درخواهند آمد. ضمنا در مدیریت باشگاه رشد برای نخستین بار در حال تدوین «اطلس فیلمنامه‌نویسان ایران اسلامی» هستیم که ان‌شاءالله در ابتدای سال ۱۴۰۲ ویرایش اول این اطلس منتشر خواهد شد. در بخش آموزش نیز برگزاری دوره‌های پودمانی حضوری و مجازی و نیز اردوهای علمی- هنری ملی و منطقه‌ای در حال برنامه‌ریزی است.

Page Generated in 0/0054 sec