printlogo


کد خبر: 260295تاریخ: 1401/12/3 00:00
کشف جدید در هنر؛ پیدایش تهران مینیاتور

سیدمحمدامین هاشمی*: هنر مدل‌سازی معماری طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها و مواد مختلف را شامل می‌شود که بسته به نوع ساختمان‌های شهری، مدل‌ساز تصمیم می‌گیرد از کدام تکنیک و مواد استفاده کند. این نوع هنر در میان مردم خیلی شناخته شده نیست، ساخت اینگونه مدل‌های مینیاتوری نیازمند علم شناخت انواع متریال  و رنگ‌شناسی و هنر ترکیب مواد‌ و آشنایی با معماری بافت قدیمی شهرها و اجرای دقیق آن همانند نمونه واقعی است. 
طی چند دهه اخیر شاهد تغییر بافت شهری در ساخت‌وساز بوده‌ایم و همین تغییر سبک شهرسازی بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و بناهای زیبای شهر را تبدیل به ساختمان‌های چند‌طبقه کرده است. 
در این میان هدف بنده از اجرای این هنر، حفظ یاد این بنا‌ها در قالب یک سازه مینیاتوری است. جمع‌آورى ماکت‌هاى کلکسیونى از گذشته تا به امروز ادامه داشته است و از جمله نمونه‌هاى رایج آن مى‌توان به ماکت‌هاى چیدمان شهرى در اندازه‌هاى مختلف به عنوان بخشى از دکوراسیون منازل اشاره کرد. این نوع ماکت‌ها سبک جدیدى در عرصه ماکت‌سازى است و طى دهه اخیر در جهان رشد داشته که بتازگى در ایران هم دیده مى‌شود و علاقه‌مندان این هنر و کلکسیونر‌ها به جمع‌آورى این آثار می‌پردازند. 
با دیدن این ماکت‌ها در فضای مجازی به آن علاقه‌مند شده و شروع به ساخت چند نمونه به سبک خانه‌های چوبی کردم و پس از آن سازه جدیدی را ساختم و تصمیم گرفتم نمونه‌های مینیاتوری شهر تهران را بسازم. نام تهران مینیاتور را برای آن انتخاب و با ساخت نماهایى از جنس گچ اپوکسی و با چیدمان شهرى تهران همانند دیوارهاى آجرى و سنگ‌فرش پیاده‌رو‌ها که از کهنه‌کارى خاصى برخوردار است - همانند نمونه‌هاى واقعى آن که خیابان‌ها و پیاده‌روها و نماهای ساختمانی قدیمی است- کارم را آغاز کردم. 
کاربرد این سازه‌های قدیمی و کهنه‌کاری شده بیشتر در استاپ موشن‌ و جلوه‌های ویژه مورد استفاده کمپانی‌های بزرگ دنیای فیلم و انیمیشن‌سازی بوده است ولی امروز به دلیل پیشرفت مد و دکوراسیون و زیباسازی چیدمان خانه‌ها این ماکت‌ها جنبه دکوری هم به خود گرفته و کلکسیونر‌های زیادی در دنیا به دنبال جمع‌آوری و خرید این مدل‌ها هستند و همین عامل باعث رشد بیشتر این صنعت شده است. 
از جمله بخش‌های جذاب و مهم این حرفه عکاسی است. عکاسى عامل مهمى در کار است. به این دلیل که باعث مى‌شود دید مخاطب را به خود جلب کند. عکس باید به گونه‌اى باشد که هم در تبلیغات اثرگذار باشد، هم کار را به زیبایى نشان دهد که این موضوع نیاز به نورپردازى زاویه دید و لوکیشن مناسب دارد که اینها در کنار هم عکسى زیبا را پدید مى‌آورد. در عکاسى مینیاتورى باید به شکلی عکس بگیریم که تصویر همانند نماى شهر واقع شود و با اضافه کردن عنصرى همانند دست یا قلم‌مو و... مخاطب متوجه مینیاتورى بودن تصویر شود و ظرافت اثر را درک کند.
*هنرمند تجسمی 

Page Generated in 0/0054 sec