printlogo


کد خبر: 260300تاریخ: 1401/12/3 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر ایتالیا با قطار وارد اوکراین شد
در ادامه دید و بازدیدهای مقام‌های غربی و اوکراینی از پایتخت‌های یکدیگر، نخست‌وزیر ایتالیا هم خود را به کی‌یف رساند. در شرایطی که سفر یک‌روزه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به کی‌یف در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین همچنان خبرساز است، «جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا با قطار به پایتخت اوکراین رفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی جورجیا ملونی پیش از انجام این سفر اعلام کرد نخست‌وزیر ایتالیا در سفر به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار خواهد داشت. ملونی اکتبر سال ۲۰۲۲ کار خود را به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا آغاز کرد. کابینه ائتلافی این کشور شامل احزاب حامی روسیه است و اعضای ارشد آن بارها در حمایت از پوتین و انتقاد از زلنسکی صحبت کرده بودند. نخست‌وزیر ایتالیا پیش‌تر به کرات گفته بود برای نشان دادن حمایت این کشور از اوکراین در نظر دارد به کی‌یف سفر کند. ایتالیا به عنوان یکی از اعضای ناتو کمک مالی و تسلیحاتی به اوکراین انجام داده و موافقت خود را برای تولید سامانه پدافندی مشترک با فرانسه برای ارسال به اوکراین ابراز کرده بود.
***
چین: ممکن است درگیری اوکراین از کنترل خارج شود
وزیر خارجه چین روز گذشته گفت پکن بشدت نگران تشدید بحران در اوکراین و احتمال از کنترل خارج شدن آن است. به گزارش ایسنا به نقل از «سی‌سی‌تی‌وی»، کین گانگ تاکید کرد: چین به شدت نگران تشدید مناقشه در اوکراین و خطر از کنترل خارج شدن آن است. چین همچنان به برگزاری مذاکرات صلح درباره اوکراین کمک خواهد کرد. او گفت: ما به تسهیل صلح و کمک به برگزاری گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد، به کمک خرد چینی برای کمک به حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهیم داد و به همکاری با جامعه بین‌المللی به منظور ارتقای گفت‌وگو و رایزنی، رفع نگرانی‌های همه طرف‌ها و دستیابی به امنیت جهانی ادامه خواهیم داد. «کین گانگ» همچنین از کشورهای مربوطه خواست فورا از دامن زدن به شعله‌های بحران در اوکراین و ایجاد هیاهو و پروپاگاندای «اوکراین امروز، فردا تایوان» پرهیز کنند.
***
زلنسکی، نتانیاهو را به کی‌یف دعوت کرد
رئیس جمهور اوکراین از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دعوت کرد دیداری با او در کی‌یف داشته باشد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواهان دیداری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در کی‌یف شده است. این درخواست به واسطه الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی سفر اخیرش به کی‌یف برای نتانیاهو فرستاده شده است. براساس گزارش این شبکه، مسؤولان ارشد اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند در سایه وضعیت سیاسی کنونی و حساسیت در قبال روس‌ها سفر نتانیاهو به کی‌یف ممکن است معضلی برای تل‌آویو باشد اما دفتر نتانیاهو درحال بررسی این درخواست است.
***
انفجار در اوهایو با یک کشته و ۱۳ زخمی
در شرایطی که فاجعه زیست‌ محیطی واژگونی قطار باری در اوهایو و پخش مواد سمی در این منطقه، همچنان خبرساز است، انفجار در یک ریخته‌گری همین ایالت آمریکا مرگبار شده است. رسانه‌های محلی در آمریکا خبر دادند دوشنبه گذشته ریخته‌گری شرکت «I. Schumann & Co» در شهر «اوکوود» ایالت اوهایو دچار آتش سوزی و انفجار شد. به گزارش وبگاه آمریکایی «آکرون بیکن ژورنال»، حداقل ۱۳ نفر در نتیجه این انفجار مصدوم شدند و یک مرد ۴۶ ساله هم جان خود را از دست داده است. وقوع انفجار در این ریخته‌گری باعث آتش‌سوزی مهیب شد و دود غلیظی از این انفجار به آسمان برخاست. 
***
بلینکن: دیپلماسی مؤثرترین راه برای تعامل با ایران است
وزیر خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است. آنتونی بلینکن در یک کنفرانس خبری در آتن، پایتخت یونان اظهار داشت: همچنان باور داریم که در رابطه با برنامه هسته‌ای، موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با این چالش از طریق دیپلماسی است. وی با این حال افزود در این لحظه این اقدامات اولویت کمی دارند، زیرا ایران به شیوه معناداری تعامل ندارد. وزیر خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد: اما از این به بعد درها به روی دیپلماسی باز است. خیلی به این بستگی دارد که ایران چه می‌گوید و چه کار می‌کند و اینکه آیا تعامل می‌کند یا خیر.
***
آماده‌باش بلاروس برای مقابله با اوکراین
رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد دستور تشکیل یک نیروی دفاع زمینی داوطلب جدید را صادر کرده تا همه کار با اسلحه را یاد بگیرند و برای پاسخ دادن به هرگونه اقدام تهاجمی آماده باشند و نظم عمومی را در زمان صلح حفظ کنند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در نشست شورای امنیت کشورش گفت: اوضاع آسان نیست. بیش از یک بار گفته‌ام که همه مردها و نه فقط یک مرد باید قادر به کار با اسلحه باشد. وی افزود: مردها باید از این مهارت دست‌کم به منظور حفاظت از خانه، خانواده، زمین و کشور در صورت نیاز برخوردار باشند. ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس گفت: نیروی دفاع زمینی بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار یا در صورت لزوم تعداد بیشتری داوطلب خواهد داشت. تشکیلات شبه‌نظامی به طور ایده‌آل در هر شهر و روستا خواهد بود. براساس ارزیابی سالانه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک موسوم به «تعادل نظامی»، ارتش حرفه‌ای بلاروس حدود ۴۸ هزار نیرو و ۱۲ هزار نیروی مرزی دولتی دارد.  

Page Generated in 0/0152 sec