printlogo


کد خبر: 260312تاریخ: 1401/12/3 00:00
توقیف شناور حامل ‌سلاح آمریکایی در خلیج‌فارس؛ ۱۴۵ قاچاقچی دستگیر شدند
کشف میلیاردها تومان کالای قاچاق در مرزها

با اجرای طرح رعد در مرزهای کشور که از 20 بهمن‌ گذشته شروع شده است، ۸۱ فروند شناور مملو از کالای قاچاق در این مدت توقیف و ۱۴۵ قاچاقچی نیز دستگیر شده‌اند. فرمانده مرزبانی فراجا گفت: مرزبانی جمهوری اسلامی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف و ضبط کرده است که در محاکم قضایی جرایم سنگینی به آنان تعلق می‌گیرد. 
سردار احمدعلی گودرزی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورود کالای قاچاق باعث تضعیف بنیاد اقتصادی تمام کشورهاست که سوداگران به شکل ناپسند با وارد کردن کالاهای ممنوع به کشور این عمل را انجام می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: به منظور دستیابی به امنیت بیشتر در مرزها از ۲۰ بهمن‌ ۱۴۰۱ طرح رعد به مرحله اجرا رسیده که در این راستا ۸۱ فروند شناور که مملو از کالای قاچاق است توقیف شده است. سردار گودرزی افزود: در هفته گذشته بیش از ۷ هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در داخل کشور کشف شد، همچنین در ۲۴ ساعت گذشته در استان هرمزگان و بوشهر بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق به صورت عمده کشف شده است. 
فرمانده مرزبانی فراجا بیان کرد: در این طرح همچنین  سیستم‌های الکترونیکی که از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است از جمله رادارها و دوربین‌های پیشرفته برای پایش ساحل و اندازه‌گیری عمق آب‌های سرزمینی کشور استفاده می‌شود. سردار گورزی در ادامه بیان کرد: ضبط شناوری در استان بوشهر با بیش از ۵ هزار قمه و شمشیر ساخت کشور آمریکا که در برخورد با خون برنده‌تر می‌شوند، همچنین قریب به ۳ هزار قبضه سلاح جنگی که با هدف رسیدن به دست اغتشاشگران تولید شده بود، با درایت نیروهای ما طی چند ماه اخیر کشف و ضبط شد. 
وی ادامه داد: همچنین قریب به ۶۰ تن مواد مخدر تاکنون در مرزهای ایران در سال ۱۴۰۱ کشف و ضبط شده است. فرمانده مرزبانی فراجا در ادامه از اجرای طرح رعد ۱۰ در مرزهای کشور خبر داد و با اشاره به عملیات گسترده‌ در دریا و دستگیری ۱۴۵ قاچاقچی گفت: در این طرح ضمن استفاده از نیروهای جوان و باتجربه از سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی که به دست توانای جوانان ایران اسلامی مانند رادارهای پیشرفته و دوربین‌های قوی برای پایش تصویری ساحل و عمق آب‌های سرزمینی و اقتصادی کشور ساخته، استفاده شده است. 
وی اظهار کرد: در ماه‌های پایانی سال اقدامات مرزبانی در برخورد با قاچاقچیان تشدید شده و این روند ادامه خواهد داشت.
***
بیش از ۹۲ درصد کشفیات مواد مخدر جهان در ایران
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در همسایگی ایران تولید می‌شود. سردار اسکندر مومنی در آیین افتتاح طرح «یاری‌گران زندگی در روستا» در سمنان ابراز داشت: بیش از ۳۰ درصد افرادی که درگیر مواد مخدر شدند باور نداشتند با 3-2 بار مصرف معتاد شوند. وی افزود: تمرکز در آموزش جوانان و اقشار مختلف جامعه در زمینه آگاهی‌بخشی و توانمندسازی و مهارت «نه گفتن» در پیشگیری از اعتیاد موثر است. سردار مومنی یادآور شد: طبق آمار جهانی بیش از ۹۲ درصد کشف مواد مخدر، ۵۲ درصد کشف مرفین و ۲۷ درصد کشف هروئین جهان در ایران صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه عامل ۵۵ درصد طلاق‌ها در ایران اعتیاد است، گفت: اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه عاملی مهم در مبارزه با مواد مخدر و نیازمند همراهی بخش‌های مختلف است. به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری، آموزش و آگاهی‌بخشی لازمه مقابله با درگیری جوانان با اعتیاد است و باید با اولویت آموزش و پرورش، محلات و روستاها اجرا شود. وی اضافه کرد: طرح «یاری‌گران زندگی» در استان سمنان و ۴ استان کشور به منظور مبارزه با مواد مخدر در ۴ حوزه پیشگیری، درمان، مقابله و توانمندسازی با حمایت‌های دولت سیزدهم اجرا شد و در استان‌های دیگر نیز اجرا می‌شود. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: با اجرای طرح «یاری‌گران زندگی» در بین اقشار مختلف جامعه در مبارزه با مواد مخدر می‌توان به نتیجه‌های مطلوب دست یافت و پیش‌بینی می‌شود در گام اول آهنگ شیوع اعتیاد با اجرای طرح یاری‌گران زندگی متوقف شود. وی با بیان اینکه اعتیاد منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، تاکید کرد: مبارزه با مواد مخدر نیازمند همراهی بخش‌های مختلف در زمینه مقابله، مبارزه و پیشگیری است. طرح «یاریگران زندگی» با هدف خودمراقبتی و یاری‌رسانی دانش‌آموزان نسبت به یکدیگر برای پیشگیری از اعتیاد بین این گروه از جامعه برنامه‌ریزی شده تا بتوانند با همراهی و همفکری در برابر این بلای خانمان‌سوز و آسیب‌های اجتماعی ایمن بمانند.
* آغاز مأموریت‌های ویژه «پهپادها» برای مبارزه با مواد مخدر
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با تشریح مأموریت پهپادها در پلیس مبارزه با مواد مخدر، از آغاز ماموریت‌های ویژه «پهپادها» برای ردیابی و شناسایی شبکه‌های قاچاق مواد مخدر از سال آینده خبر داد. سردار مجید کریمی اظهار کرد: در گذشته پلیس از «پهپادها» برای برخی ماموریت‌ها استفاده می‌کرد اما فرمانده ‌کل انتظامی دستور داده‌اند پهپادها در زمینه شناسایی و ردیابی قاچاقچیان به‌کارگیری شوند. وی افزود: درگذشته ماموریت پهپادها محدود بود و در داخل کشور و مناطق مرزی به‌کارگیری می‌شدند اما قرار است برنامه ویژه‌ای برای پرنده‌ها در پلیس مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شود. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه «نظر فرمانده‌کل انتظامی بر این است تا از پهپادها به‌ صورت ویژه‌ای در ماموریت‌های مبارزه با مواد مخدر استفاده کنیم»، خاطرنشان کرد: سال 1402 عملیات ویژه پهپادها در پلیس مبارزه با مواد مخدر آغاز می‌شود و سعی داریم با استفاده از فناوری‌های نوین به ‌صورت جدی‌تر با خرید و فروش و ورود مواد مخدر به کشور مقابله کنیم. کریمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تغییرات در حوزه ماموریت پهپادها است یا تعداد آنها، گفت: قرار است به تعداد پهپادهای پلیس مبارزه با مواد مخدر اضافه شود تا در ماموریت‌های اصلی بتوانیم از آنها استفاده کنیم. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ماموریت پهپادهای ستاد مبارزه با مواد مخدر چیست، گفت: ردیابی، رد‌زنی و شناسایی باندها و شبکه‌های قاچاق، بویژه در بخش‌های کویری کشور از ماموریت‌های اصلی این پهپادهاست.

 


Page Generated in 0/0046 sec