printlogo


کد خبر: 260318تاریخ: 1401/12/3 00:00
اخبار

تعیین سبد معیشت کارگری منتظر نرخ تورم بهمن است
نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه تعیین سبد معیشت خانوار کارگری در دستور کمیته تخصصی مزد قرار دارد، گفت: برای تعیین حداقل مزد منتظر اعلام نرخ تورم بهمن هستیم. محمدرضا تاجیک در پاسخ به این سوال که آیا جلسه بهمن‌ شورای عالی کار برگزار شده است؟ اظهار داشت: این جلسه هنوز برگزار نشده و ما منتظر تعیین تکلیف سبد معیشت خانوار کارگری هستیم که تاکنون 2 جلسه کمیته تخصصی مزد برگزار شده است و امروز (دیروز سه‌شنبه) هم سومین جلسه آن برگزار می‌شود. وی افزود: برای تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده ۲ مولفه، نرخ تورم در سال جاری و سبد معیشت میانگین یک خانوار کارگری مدنظر است که بر اساس این ۲ مولفه نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار مذاکره می‌کنند و در نهایت به رقم حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده می‌رسند. نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: مقرر شده است در کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار، سبد هزینه معیشت زندگی یک خانوار معمولی کارگر محاسبه شود و مهم‌ترین اقلام تشکیل‌دهنده این سبد معیشتی اقلام خوراکی و غیرخوراکی است؛ در این زمینه نمایندگانی از انستیتو تغذیه مرکز آمار ایران، معاونت رفاه و مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی گزارشاتی ارائه کرده‌اند و تاکنون 2 جلسه برگزار شده است اما هنوز برای تعیین سبد معیشت خانواده کارگری به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. تاجیک درباره اینکه علاوه بر سبد معیشت، نرخ تورم چقدر در تعیین حداقل مزد میسر است، گفت: بر اساس تبصره یک ماده 41 قانون کار، نرخ تورم و طبق تبصره 2، سبد معیشت خانوار کارگری هر ۲ به ‌عنوان ملاک اصلی تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل مزد کارگران مدنظر قرار می‌گیرد و ما منتظریم مرکز آمار ایران رقم تورم سالانه منتهی به پایان بهمن امسال را اعلام کند که در واقع نرخ تورم دی‌ماه و بهمن‌ماه، ملاک روشنی برای تورم در سال جاری خواهد بود. چون هر چه به روزهای پایانی سال می‌رسیم، نرخ واقعی‌تری از تورم را می‌توانیم به دست آوریم. نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه 14.5 میلیون بیمه‌پرداز اعم از کارگر و بازنشسته داریم، اظهار داشت: به هر حال قدرت خرید این جامعه بزرگ بیمه‌شده بسیار مهم است و می‌توانند به چرخه گردش تولید و کالا کمک کنند. اگر محصولات نهایی کارخانه‌ها و کارآفرینان تقاضا نداشته باشد، عملا تولید بی‌فایده خواهد بود و خانوار کارگری باید مزدی دریافت کند که بتواند کالاهای مورد نیاز خود را تقاضا کند. در واقع این چرخه قدرت خرید خانوار کارگری با توان تهیه سبد معیشت در ارتباط است.
***
قیمت‌ انواع نفت ایران افزایش یافت
ایران قیمت رسمی نفت سبک خود را برای فروش به مشتریان آسیایی در ماه مارس نسبت به ماه فوریه بالاتر تعیین کرده است.
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: ایران قیمت رسمی نفت سبک خود را برای فروش به مشتریان آسیایی در ماه مارس 2 دلار بالاتر از متوسط قیمت شاخص عمان/ دوبی تعیین کرد که 20 سنت بالاتر از ماه گذشته است. نفت سنگین ایران نیز برای فروش در ماه مارس 35 سنت بالاتر از متوسط قیمت شاخص عمان/  دوبی قیمت‌گذاری شده است که 60 سنت بالاتر از قیمت ماه گذشته است. همچنین نفت سروش 5 دلار کمتر و نفت پارس 3 دلار کمتر از شاخص عمان/ دوبی قیمت‌گذاری شده است که به ترتیب 70 سنت و 85 سنت بیشتر از قیمت ماه فوریه است. جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه 99.92 دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۰.۱۲ دلاری را نشان می‌دهد.
همچنین بر اساس برآوردهای این سازمان، متوسط قیمت نفت ایران در ماه ژانویه به 81.56 دلار در هر بشکه رسیده است.
***
آمادگی سازمان اقتصادی کوثر برای ورود به عرصه تولید ‌
رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی گفت: سازمان اقتصادی کوثر آمادگی دارد در عرصه‌های تولیدی که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری تشخیص می‌دهند و هنوز کاری در آنها انجام نشده است، ورود کند.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده دیروز در نخستین رویداد نمایشگاهی مساله‌محور سازمان اقتصادی کوثر اظهار داشت: سازمان اقتصادی کوثر آمادگی دارد در عرصه‌های تولیدی که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری تشخیص می‌دهند هنوز کاری انجام نشده است، ورود کند. وی افزود: ظرفیت‌های زیادی در سازمان اقتصادی کوثر وجود دارد و به معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌های صمت و جهاد پیشنهاد می‌کنیم در عرصه‌هایی که آنها تشخیص می‌دهند یا تا به حال کاری درباره آنها انجام نشده است، این سازمان ورود می‌کند.
معاون رئیس‌جمهور افزود: تلاش این سازمان برای اقدامات استراتژیک در نظام تولید است و کارهایی که انجام شد، عرصه‌هایی است که هر کسی توان ورود ندارد و البته حاکمیت هم به اقدامات آنها اعتماد دارد. وی در پایان گفت: مثلا برای تعمیر موتورهای نیروگاه اتمی بوشهر شرکت‌های این سازمان ورود کرده‌اند و ظرفیت‌های دیگری در سایر بخش‌ها هم وجود دارد. رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید با سازماندهی شرکت‌ها از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران در این عرصه بیشتر به کارگیری شده و از ظرفیت‌های آنها استفاده شود.

Page Generated in 0/0069 sec