printlogo


کد خبر: 260322تاریخ: 1401/12/3 00:00
رئیس جمهور در گفت‌وگو با شبکه جهانی و ملی تلویزیون چین:
همکاری‌های ایران و چین در نقطه عطف قرار دارد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر به چین در راستای نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به همکاری با چین است، اظهار داشت: چین امروز یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است و همکاری‌های ۲ کشور در عرصه دوجانبه و نیز منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در یک نقطه عطف قرار دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر به چین در گفت‌وگو با برنامه Xinwen Lianbo شبکه جهانی و ملی تلویزیون چین، در پاسخ به سوالی درباره جایگاه این کشور در سیاست خارجی ایران، با اشاره به روابط تاریخی ۲ تمدن کهن ایران و چین از مواضع مشترک ۲ کشور در مسائل بین‌المللی گفت. رئیس‌جمهور به نگاه مشترک چین و ایران در زمینه مبارزه با یکجانبه‌گرایی در جهان، حفظ استقلال و ضرورت قدرتمند شدن اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های متقابل ۲ کشور فرصت بسیار مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک هم در سطح آسیا و هم در عرصه دوجانبه ایجاد کرده است. 
رئیسی با بیان اینکه سفر به چین به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در راستای نگاه راهبردی ایران به همکاری با چین انجام شده است، افزود: این نگاه راهبردی، امروز تبدیل به سند شراکت جامع راهبردی ایران و چین شده است و با توجه به توافقات شکل گرفته می‌توان این سفر را نقطه عطفی در جهت ارتقا و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و چین در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری دانست.
وی در پاسخ به سوالی درباره مزایای ملموس توافقنامه‌های امضا‌شده برای کسب و کارها، سرمایه‌گذاران و مردم عادی هم گفت: بر پایه توافقاتی که مسؤولان عالی ایران و چین امضا کردند، ۲ کشور می‌توانند همکاری‌ها و تعاملاتی متفاوت از قبل در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، راه‌های مواصلاتی و در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای رقم بزنند. بنابراین از همه فعالان اقتصادی در چین و ایران می‌خواهیم ظرفیت‌های متنوع و متقابل را بازشناسی کرده و سعی کنند در جهت ارتقای روابط تجاری فی‌مابین حرکت کنند. 
وی ابتکار کمربند - جاده چینی‌ها را به سود کشورهای در مسیر این پروژه دانست و اظهار داشت: با احیای این مسیر اولا آن ارتباط باستانی در جاده ابریشم به شکل مدرن و نوین در منطقه احیا خواهد شد و در ثانی روابط تجاری - اقتصادی منطقه تسهیل خواهد شد.

Page Generated in 0/0064 sec