printlogo


کد خبر: 260337تاریخ: 1401/12/4 00:00
رقابت هیجان‌انگیز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر امروز به پایان می‌رسد
صدای خاص فجر

ماراتن سنگین و هیجان‌انگیز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر امروز در تالار وحدت به پایان می‌رسد. شامگاه سه‌شنبه ۲ اسفند، آخرین اجراهای تالارهای وحدت، رودکی همچنین سالن‌های کنسرت فرهنگسراهای نیاوران و ارسباران و مجموعه کوشک هنر که میزبان سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر بودند، روی صحنه رفت. 
  بخش پایانی موسیقی بین‌الملل جشنواره به اجرای آنسامبل کنسرواتوار سنت‌پترزبورگ اختصاص داشت که در سانس نخست تالار وحدت در ساعت 18:30 به اجرا درآمد؛ اجرایی با هنرنمایی ۵ نوازنده از کشور روسیه یعنی ایوجنیا کلوتسووا مدیر هنری و ویلون اول، ناتالی گرینیوک ویلون دوم، الکسی آندریف ویولا، ناتالیا نکورومنایا ویلونسل و لیا چیرسکوف.
بخش اول این اجرای روس‌ها به آثاری از آهنگساز و نوازنده ایتالیایی آرکانجلو کورلی اختصاص داشت. 
 در بخش دیگری از این برنامه آثاری از آنتونیو ویوالدی به اجرا درآمد که شامل «کنسرتوی الهامات هارمونیک شماره ۸ برای دو ویولن، استرینگ (زهی) و باس کونتینو آر وی۵۲۲ در گام لامینور بود. 
سولیست‌های این اجرا نیز ایوجنیا کلوتسووا (نوازنده ویولن) و ناتالی گرینیوک (نوازنده ویولن) بودند که دقایقی روی صحنه هنرنمایی کردند. بخش دیگر این اجرا به آثار آرکانجلو کورلی، آهنگساز و نوازنده ویولن ایتالیایی اختصاص داشت.
 در نهایت سولوی کرسکوف اجرا شد که شامل آستور پیاتزولا بود. تانگوی موسیقی اوبلیویژن از فیلم سینمایی «هنری چهارم» با تنظیمی از دیمیتری وارلاس از دیگر بخش‌های این اجرا بود و در ادامه لیبرتانگو اثر پیاتزولا اجرا شد. 
* اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی  
ارکستر سمفونیک تهران شامگاه ۲ اسفند آخرین اجرای تالار وحدت را در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد.  
 ارکستر سمفونیک تهران در سانس پایانی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر که ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار شد با رهبری منوچهر صهبایی میزبان مخاطبانش شد. 
در این اجرا که متشکل از گروه‌های موسیقی زهی، بادی و سازهای تیمپانی بود، سمفونی 3 بتهوون و 44 موتزارت  اجرا شد. 
* یزدی‌ها با مولوی‌خوانی و سعدی‌خوانی به فجر آمدند
تالاد رودکی در آخرین شب میزبانی خود از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر  شاهد حضور ۲ گروه موسیقی از شهر یزد بود که با مولوی‌خوانی و سعدی‌خوانی حال و هوای خاصی به جشنواره بخشیدند. 
تالار رودکی در آخرین شب میزبانی‌اش از  سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از  ساعت ۱۸:۳۰  میزبان گروه‌های مولوی‌خوانی و سعدی‌خوانی از یزد بود.  
 در بخش اول کاوه صالحی (نوازنده تار) و (حسین مهروکیلی) خواننده به صحنه آمدند و قطعاتی را به صورت بداهه با اشعاری از مولوی اجرا کردند. اجرای پیش درآمد، بداهه‌نوازی، تصنیف «دزدیده چون جان می‌روی» و تصنیف «بیا بیا دلدار من» جزئیات برنامه مولوی‌خوانی یزدی‌ها بود.  
کاوه صالحی (سرپرست گروه موسیقی سنتی مهر) درباره قطعات اجرایی خود به ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای امشب ما بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی با اشعاری از مولانا بود؛ در واقع اجرای ما بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی و تصانیف «دزدیده چون جان می‌روی» و «بیا بیا دلدار من» به آهنگسازی استاد لطفی بود. 
وی اجرا در جشنواره موسیقی فجر را یک موقعیت مناسب برای معرفی هنرمندان شهرستانی دانست و گفت: اجرا در تالار رودکی و روی صحنه جشنواره فجر افتخاری برای هنرمندان شهرستانی است که از این طریق می‌توانند خود را به جامعه موسیقی معرفی کنند.
بخش دوم اجرا به سعدی‌خوانی یکی دیگر از گروه‌های موسیقی از یزد اختصاص داشت.  
گروه موسیقی «سرو سپید» یزد رپرتواری از اشعار سعدی را اجرا کرد. محمدمهدی دریاباز (خواننده این گروه) پیش از اجرا  خطاب به تماشاگران گفت: بسیار مفتخرم ساز و آوازی را از حضرت سعدی در دستگاه شور اجرا کنم که امیدوارم مورد پسند مخاطبان واقع شود.
پیش‌درآمد، ساز و آواز، چهارمضراب و تصنیف «نرگس مست» از جمله قطعاتی بود که این گروه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد.  
 محمدمهدی دریاباز با نام هنری دامون (خواننده)، محمد طایفی ‌(نوازنده سنتور) و فرزاد امینی (نوازنده تنبک) اعضای گروه موسیقی «سرو سپید یزد» را تشکیل می‌دهند.
* حافظ‌خوانی و عطارخوانی در تالار رودکی  
تالار رودکی در آخرین شب سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر همچنین میزبان حافظ‌خوانی و عطارخوانی ۲ گروه موسیقی دیگر از شهر یزد بود که با استقبال گرم مخاطبان جشنواره همراه شد. 
در بخش اول این اجرا که از ساعت 21:30 آغاز شد، گروه موسیقی شیدا قطعاتی را در دستگاه اصفهان اجرا کرد. پیش‌درآمد، ساز و آواز، چهارمضراب و تصنیف «داغ شقایق» از جمله قطعات اجرایی گروه موسیقی شیدا در جشنواره فجر بود. گروه موسیقی «شیدا» متشکل از  هنرمندانی چون امیر حسین فرامرزپور (نوازنده تار)، سیدعباس میرزینعلی (نوازنده کمانچه)، فرزاد امینی (نوازنده تنبک) و حسین زرگران (خواننده) است. 
* ابراز همدردی بهنام بانی با زلزله‌زدگان
 بهنام بانی در اجرای خود در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان اخیر در خوی، ترکیه و سوریه، به جان‌باختگان این حوادث ادای احترام کرد.  
 «بهنام بانی» نخستین اجرای پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ را عصر سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه برد.  
 بانی اجرای خود را با خوانندگی «اخمات رو وا کن» روی صحنه آغاز کرد. او سپس از دلتنگی خود برای اجرا در سالن کنسرت گفت. این خواننده موسیقی پاپ همچنین با ابراز همدردی با زلزله‌زدگان خوی، ترکیه و سوریه از افراد حاضر در سالن خواست به احترام جان باختگان این حوادث ۳۰ ثانیه ایستاده سکوت کنند.  
«بسمه»، «توقع ندارم»، «خوابت رو دیدم» و «صد سال» قطعاتی بودند که بانی در ادامه اجرای خود در میان طرفدارانش خواند.  
او «وای دل بی‌قرارم»، «رفتی»، «فقط برو» و «دوتا دل عاشق» را برای ادامه کار انتخاب کرد. 
بانی در ادامه اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر سی‌وهشتم قطعه «زخم‌کاری» را به صورت همزمان خوانندگی و با ساز پیانو تکنوازی کرد. «این عشقه»، «بارون» و «ماه عسل» نیز قطعاتی بودند که اجرای آنها با استقبال افراد حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی مواجه شد. 
این خواننده پاپ کار خود را با اجرای ریمیکس از قطعات «همه دنیام»، «عاشقم کرده» و «چه بخوای چه نخوای» ادامه داد که مورد استقبال شدید طرفدارانش قرار گرفت و آنها این قطعات را همراه با خواننده محبوب خود همخوانی کردند. 
بانی در بخش پایانی اجرای خود، پس از خوانندگی «هنوز دوستت دارم» و «خوشحالم»، برای نخستین‌بار «کجای این شهری» را در جمع طرفداران خود روی صحنه اجرا کرد.  
حسین نظری (کیبورد)، میلاد جوزی (گیتار)، علیرضا الیاس‌وند (گیتار)، هیراد نیکنام (گیتار)، هادی جداری (ساکسیفون و فلوت)، محمد حقیقی (درامز) و اکبر شهریاری (پرکاشن) نوازندگانی بودند که بهنام بانی را در این اجرا همراهی کردند. 
* اجرای علی یاسینی در شور و نشاط سالن میلاد نمایشگاه
 علی یاسینی، خواننده نسل جدید موسیقی پاپ در میان تشویق‌های بی‌وقفه طرفدارانش در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرای خود را برگزار کرد.  
وی شامگاه سه‌شنبه ۲ اسفند دومین اجرای بخش پاپ پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه برد.  
یاسینی که با اجرای قطعه «نصف شب» روی صحنه آمد، با تشویق طرفداران پرشور و نشاط خود مواجه شد. وی پس از خوشامدگویی به افراد حاضر در سالن، در میان تشویق‌های بی‌وقفه طرفدارانش قطعات «منو برگردون»، «دیوار»، «این روزا» و «پرواز» را اجرا کرد.  
او در ادامه برای نخستین‌بار قطعه «نده قول» را که جدیدترین قطعه منتشر شده‌اش است، در جمع طرفداران خود اجرا کرد که مورد استقبال افراد حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی قرار گرفت و آنها اقدام به همخوانی این قطعه با خواننده محبوب خود کردند.
این خواننده موسیقی پاپ همچنین همزمان با خوانندگی قطعات «هر جای شهر»، «الکی» و «دورترین نزدیک» در کنار گروه نوازندگان خود به نوازندگی گیتار پرداخت.
«ماه قشنگم»، «جنگ»، «بهتر از منه» و «چراغونی» از دیگر قطعاتی بودند که یاسینی در اجرای خود در پنجمین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه اجرا کرد. 
سعید شمس (کیبورد)، سهیل شمس (کیبورد)، محمد حیدری (کیبورد)، برنا شفیع‌زاده (درامز)، اشکان پورفرخی (پرکاشن)، بهشاد مژگانی (گیتار) و فرهود نیکنام (گیتار) گروه نوازندگان علی یاسینی را در این اجرا تشکیل می‌دادند. 
* تجلیل از محمد گلریز 
بخش سرود سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، با اجرای گروه‌های سرود «نسیم رحمت»، «وصال» و «بنات‌الحیدر» از استان تهران و اجرای ۶ قطعه مذهبی - انقلابی در آخرین روز برگزاری جشنواره، به کار خود پایان داد. 
فرهنگسرای ارسباران در پنجمین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در سانس اول طبق روال روزهای گذشته به بخش سرود اختصاص داشت و در شبی که علاقه‌مندان بسیاری به فرهنگسرای ارسباران آمده بودند، این بخش با اجرای ۶ قطعه مذهبی - انقلابی به کار خود پایان داد. 
بخش اول برنامه بخش سرود جشنواره در روز پنجم، به اجرای گروه «نسیم رحمت» اختصاص داشت. گروه 20 نفره «نسیم رحمت» که نزدیک ۶ سال است در زمینه سرود فعالیت می‌کنند، با سرپرستی جابر قربانی‌نسب، قطعات «تو بمان» و «در رکاب منجی» را برای علاقه‌مندان حاضر در سالن اجرا کردند. 
 قسمت دوم برنامه به اجرای گروه سرود «وصال» با سرپرستی سعید دلیر اختصاص داشت. گروه ۲۳ نفره «وصال» متشکل از نوجوانان غرب شهر تهران با نزدیک به 12 سال سابقه فعالیت در زمینه سرود، ۳ قطعه «رویای ایرانی ایران»، «سرزمین آسمانی» و «آینده» را با تم مذهبی - انقلابی اجرا کردند. بعد از اجرای گروه سرود «وصال» که به دلیل محتوای حماسی، آهنگسازی و تنظیم خوب و حرفه‌ای و اجرای تمرین شده و منسجم گروه، مورد توجه حاضران قرار گرفت، نوبت به تجلیل از هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود، محمد گلریز رسید. 
محمد گلریز با دعوت «عبدالله روا» مجری برنامه روی سن حاضر شد و از دست اعضای گروه دخترانه «بنات‌الحیدر» لوح تقدیر، هدیه نقدی و تابلوی نقاشی‌خط اثر علی مینایی را به خاطر 5 دهه فعالیت موثر و ماندگار در زمینه موسیقی انقلابی و مذهبی دریافت کرد.  
بخش پایانی پنجمین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود به اجرای گروه سرود دخترانه «بنات‌الحیدر» اختصاص داشت.
* نوای عرفان در فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نیاوران در آخرین شب برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه «نوای عرفان» و اعضای خانواده هنرمند ناصر افشار از پیشکسوتان موسیقی کرمان بود. پنجمین و آخرین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش ردیف‌دستگاهی با اجرای گروه موسیقی «نوای عرفان» به سرپرسی ناصر افشار از استان کرمان در ساعت 18:30 سه‌شنبه ۲ اسفند برگزار شد. 
ناصر افشار (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده تار)، میعاد افشار (نوازنده سنتور و تنظیم‌کننده قطعات)، امیرحسین افشار(نوازنده دف) و حسن اسماعیل اسماعیل‌پور (نوانده تار) اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دادند. 
«دوبیتی‌های بابا طاهر»، «راه به سوی عشق»، «غم دل»، «انتظار»، «خداحافظ»، «فاطلو» و «روزگار» اسامی قطعات نواخته شده هنرمندان موسیقی کرمان بود.  
* شب موسیقی عرفانی سیستان و مقام‌نوازی شمال خراسان
نوای مقام‌های سیستان‌و‌بلوچستانی و خراسان شمالی سه‌شنبه شب در کوشک باغ هنر پیچید.  
در آخرین شب از اجراهای موسیقی اقوام در کوشک باغ هنر از ساعت 18:30 در ابتدا گروه سیستان روی صحنه رفت. 
این گروه مقام‌ها و دستگاه‌های بلوچی را که به موسیقی عرفانی سیستانی معروف است، نواخت. اعضای این گروه را نصیر ملازهی (سرپرست و نوازنده تنبورک) و امیرخسرو سپاه‌خوانی (نوازنده رباب) تشکیل می‌دادند که مقام‌های «گدام» و «کپوت» را اجرا کردند.   
 همچنین در ادامه این اجرا و در بخشی دیگر، رضا محمدی و عیسی بخشی که هر دو خواننده و نوازنده تار بودند، برای روایت مقام‌نوازی موسیقی کرمانج روی صحنه رفتند.
* چوب‌بازی خراسان در کوشک باغ هنر  
رقص چوب‌بازی خراسانی در کوشک باغ هنر به اجرا درآمد.  
 در سانس دوم از آخرین اجراهای اقوام در کوشک باغ هنر، شامگاه سه‌شنبه ۲ اسفند از ساعت ۲۱:۳۰ گروه «چوب‌بازی خراسانی» برای اجرای رقص چوب بازی روی صحنه رفت.  
 اعضای این گروه را آریا علی ملکی و عید محمد (دهل‌نوازان)، محمد اصلانی (سرنا)، امیدعلی ملکی (سرپرست گروه)، آرش تیموری، میلاد قاسم‌زاده، مبین امیری، عرفان چکی، میلاد دربار و قاسم بهشتی (حرکات نمایشی) تشکیل می‌دادند.

Page Generated in 0/0062 sec