printlogo


کد خبر: 260343تاریخ: 1401/12/4 00:00
دور دنیا

نیویورک‌تایمز: عربستان به نماد «سرکوب» در جهان تبدیل شده است
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت عربستان سعودی در پی گسترش دایره محدودیت‌ها و هدف قرار گرفتن مخالفان، همچنین در پیش گرفتن ظلم در دوره پادشاهی ملک سلمان و پسرش محمد بن‌سلمان حاکم دوفاکتوی این کشور، به نماد «سرکوب» در سراسر جهان تبدیل شده است. به گزارش ایسنا، نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: دادگاه‌های عربستان نسبت به گذشته مجازات‌های سخت‌تری برای شهروندانی که از حکومت انتقاد می‌کنند، وضع کرده‌اند طوری که پیگرد قانونی برای توئیت‌های انتقادی به حبس از ۱۵ تا ۴۵ سال ختم می‌شود. طبق این گزارش، یکی از این قربانیان «سعد المدی» وبلاگ‌نویس سعودی است که توئیت ۱۴ کلمه‌ای او باعث زندانی‌شدنش شده است. المدی در پاسخ به یک استاد دانشگاه که بشدت از حکومت عربستان انتقاد کرده بود، نوشت: «محمد بن سلمان اقتصاد، دفاع و همه چیز را در دوران پادشاهی ملک سلمان به دست گرفته است».
***
هشدار آمریکا به انگلیس درباره سپاه
روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داد دیپلمات‌های جو بایدن بر دولت انگلیس فشار می‌آورند تا به رغم حمایت وزارت کشور بریتانیا از اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، رسما سپاه را «گروه تروریستی» اعلام نکند. طبق این گزارش به نقل از منابع آگاه وایت هال (خیابانی در مرکز لندن که ساختمان‌های دولتی و دفتر کابینه دولت در آن قرار دارد)، وزارت خارجه آمریکا استدلال کرده بریتانیا می‌تواند نقش کلیدی به عنوان مذاکره‌کننده با تهران ایفا کند اما با این نام‌گذاری تضعیف خواهد شد. به نوشته تلگراف، وزارت خارجه انگلیس در حال استفاده از همین استدلال برای مخالفت با پیشنهاد وزارت کشور برای ممنوع کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. اما به نوشته این گزارش، این موضوع، با این واقعیت که دولت آمریکا خودش سپاه را پیش‌تر در فهرست به اصطلاح تروریستی با تصمیمی که در دولت ترامپ گرفته شد قرار داده، در تضاد است.
***
المالکی: اختلاف با صدر تمام می‌شود
رئیس ائتلاف دولت قانون روز سه‌شنبه گفت مناقشه با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر «بزودی» پایان می‌یابد. او تاکید کرد: با حضور افراد مسلح خارج از قانون مخالف است و با کسی تعارف ندارد. به گزارش ایسنا به نقل از شفق نیوز، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون در مصاحبه با رادیو مونت کارلو فرانسه درباره روند سیاسی عراق و نظرش درباره انتخابات اخیر پارلمانی صحبت و حضور کم مردم در این انتخابات را یک فاجعه توصیف کرد. با این حال او گفت برگزاری چنین انتخاباتی ضروری بود. نخست‌وزیر پیشین عراق تاکید کرد که «خواهان سهمیه‌های فرقه‌ای نیست» و گفت: «سایر شرکا به آن پایبند هستند و همیشه تعداد و نسبت‌های خود را روی میز ارائه می‌کنند و سهم خود را می‌خواهند».
***
آغاز تظاهرات در پاکستان
تنش‌های سیاسی در پاکستان با آغاز جنبش نافرمانی مدنی توسط رهبران جناح مخالف وارد مرحله جدیدی شد، این در حالی است که تروریسم و اقتصاد بشدت بیمار وضعیت این کشور را با آشفتگی بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است. نافرمانی مدنی رهبران اپوزیسیون از دیروز به صورت تسلیم داوطلبانه مخالفان دولت مقابل پلیس و بازداشت در زندان، در شهر «لاهور» آغاز شد. این جنبش به خواست «عمران‌خان» نخست‌وزیر برکنارشده پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف به عنوان اصلی‌ترین جناح مخالف دولت این کشور، در اعتراض به عدم برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام شد و به گفته مخالفان این یک مقاومت بدون خشونت در برابر دستگاه‌های مجری قانون تحت مدیریت دولت مرکزی است. نخست‌وزیر سابق پاکستان از هوادارانش خواست در اعتراض به بی‌عدالتی، سرکوب مخالفان و وضعیت وخیم اقتصادی به خیابان‌ها بریزند و زندان‌ها را پر کنند.
***
گاردین: صبحانه گران است؛ نخورید!
پیشنهاد روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به مردم آمریکا که از تورم شدید در قیمت تخم‌مرغ و دیگر اقلام اساسی صبحانه رنج می‌برند، این است: صبحانه نخورید! «آروا مهداوی» از روزنامه‌ گاردین در مطلبی به پیشنهاد وال استریت ژورنال به مردم آمریکا برای حذف وعده صبحانه واکنش نشان داده است: «بیایید روزی فقط دو وعده بخوریم»؛ این شعار کره‌شمالی در قحطی دهه ۱۹۹۰ بود، شعاری که با هیجان زیاد از شهروندان فقیر این کشور می‌خواست کمتر بخورند! حالا چند دهه بعد، روزنامه وال‌استریت ژورنال همین نسخه را به مردم آمریکا پیشنهاد کرده که با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند: «بی‌خیال صبحانه شوید تا پول ذخیره کنید». این روزنامه گزارشی را با این تیتر منتشر کرده که در آن به تورم اقلام صبحانه از جمله تخم‌مرغ پرداخته است. اما به نظرم این نشریه در گزارش خود خویشتنداری به خرج داده است! می‌توان گام بعدی را اندکی بلندتر برداشت و پرسش‌های به مراتب دشوارتری مطرح کرد، نه؟! مثلا: «آهای مفلس‌ها، تا حالا امتحان کرده‌اید که آیا می‌شود با کرم‌خواری زنده ماند یا نه؟» یا «شاید بهتر باشد همه فقرا در کانال‌های زیرزمینی فاضلاب زندگی کنند تا مبادا اسباب زحمت ثروتمندان شوند»!
***
شکایت دختر مالکوم ایکس از سیا
دختر مالکوم ایکس، فعال مسلمان حامی حقوق مدنی و سیاه‌پوستان در آمریکا که ۵۸ سال قبل در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ ترور شد از سازمان‌های اطلاعاتی- امنیتی آمریکا شامل سازمان سیا، اف‌بی‌آی و پلیس نیویورک به خاطر قتل پدرش شکایت کرده است. ایلیاسا شاباز، دختر مالکوم ایکس، رهبر مسلمان جنبش سیاه‌پوستان آمریکا چند سازمان فدرال و ایالت نیویورک را متهم به پنهانکاری متقلبانه اسناد و مدارک «دسیسه‌چینی آنها برای ترور مالکوم ایکس و اجرای این طرح از سوی خودشان» متهم کرد. شاباز در یک کنفرانس خبری در محل ترور پدرش که حالا یک بنای یادبود برای مالکوم ایکس است، گفت: «سال‌ها خانواده ما برای روشن شدن حقیقت پیرامون قتل او جنگیده است».

Page Generated in 0/0060 sec