printlogo


کد خبر: 260367تاریخ: 1401/12/4 00:00
اخبار

عرضه خودروهای وارداتی از هفته آینده
سخنگوی وزارت صمت گفت: ثبت‌نام از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد. امید قالیباف با اشاره به ثبت سفارش ۸۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های واردکننده اظهار داشت: شرایط و جزئیات ثبت‌نام به ‌صورت اطلاعیه و نشست خبری طی روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. مشاور وزیر صمت راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودروهای وارداتی در این سامانه را در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت درباره روش‌های جایگزین عرضه در بورس کالا دانست و بیان داشت: سامانه یکپارچه فروش خودرو کاملا نظارت‌پذیر و شفاف است و ظرفیت عرضه خودروهای داخلی نیز برای این سامانه پیش‌بینی شده است. سخنگوی وزارت صمت افزود: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید نصف مبلغ خودرو را در حساب خود داشته باشند.
***
صادرات طلا به ١٢٠ میلیون دلار رسید
مدیر کل صنایع خلاق وزارت صمت از راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی طلا در کشور در آینده نزدیک خبر داد. میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه و تجارت در نشست فعالان طلا و جواهر کشور با اشاره به امتیازات موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: اخیرا موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا انجام شد که یکی از موضوعات مطرح‌شده در این موافقتنامه آنی است که تعرفه گمرکی تمام محصولات و مصنوعات طلا و فلزات و سنگ‌های گرانبها در ۵ کشور عضو این موافقتنامه صفر خواهد بود. همچنین در این نشست علیرضا یاوری، معاون روابط بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه در حال حاضر خرید و فروش فلزات گرانبها از جمله طلا برای دولت ایران تحریم است اما این تحریم‌ها مشمول بخش خصوصی ایران نمی‌شود، گفت: یک بانک ایرانی مجوز اختصاصی از اوفک برای برخی معافیت‌های تحریم دریافت کرده و امروز وجوه مربوط به سازمان ملل متحد UN از طریق این بانک رد و بدل می‌شود و سفارت‌ها هم از طریق این بانک نقل و انتقال مالی دارند. همچنین در این نشست محمدرضا زارع، مدیر کل صنایع خلاق وزارت صمت از راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی طلا در کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: راه‌اندازی شهرک صنعتی طلا در برخی استان‌ها مراحل نهایی را پشت سر گذاشته و این قول را می‌دهیم در استان تهران هم بزودی این موضوع به نتیجه برسد و اقدامات خوبی هم در استان تهران برای راه‌اندازی شهرک طلا انجام شده ‌است. وی افزود: شناسنامه‌دار کردن مصنوعات و محصولات فلزات و سنگ‌های گرانبها در دست اجراست و به دنبال این هستیم که به طور رسمی محصولات فلزات طلا را سنددار کنیم. همچنین طلا مینایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان با انتقاد از ممنوعیت صادرات طلا در سال‌های گذشته تاکید کرد: در حالی که در سال ٩١ و ٩٢ صادرات طلای ایران به اوج خود و به رقم ٨٠٠ میلیون دلار رسید اما متاسفانه با تصمیمات خلاف قانون، صادرات آن متوقف شد، همچنین با تحریم‌های بین‌المللی پس از سال ٩٢ تا امسال میزان صادرات طلای ایران به صفر رسید. وی ادامه داد: امسال با اتخاذ تهمیداتی در کمیسیون مقررات‌زدایی برخی موانع برای صادرات برداشته شد و امسال میزان صادرات طلا پس از سال‌ها توقف، به ١٢٠ میلیون دلار رسید.
***
سومین کشتی حامل بار صادراتی ایران اردیبهشت ۱۴۰۲ به ونزوئلا می‌رود
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از راه‌اندازی خط منظم حمل بار صادراتی از ایران به ونزوئلا به صورت هر ۲ ماه یک ‌بار، از اعزام سومین کشتی ایرانی حامل بار صادراتی در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به این کشور خبر داد. آن‌طور که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده است، حمل منظم بار صادراتی به مقصد ونزوئلا که یکی از درخواست‌های شرکت‌ها و تجار ایرانی بوده، چند ‌ماه است از سوی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه ویژه قرار گرفته و بر این اساس، خط منظم کشتیرانی از ایران به مقصد ونزوئلا به صورت هر ۲ ماه یک بار راه‌اندازی شده است. بر این اساس، خط مذکور با نرخ‌های کرایه رقابتی و برنامه سفر منظم، تاکنون ۲ سفر به انجام رسانده و شناور سوم نیز قرار است اواسط اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ به مقصد ونزوئلا اعزام شود. با وجود اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده و طرح موضوع در رسانه‌ها مبنی بر درخواست گسترده تجار و شرکت‌ها برای حمل بار صادراتی به مقصد ونزوئلا، تاکنون به جز دو شرکت خودروساز، استقبال چندانی از خط مذکور نشده و از آنجا که هزینه‌های تردد شناور‌های اقیانوس‌پیما در مسیر ایران و ونزوئلا بسیار بالاست، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از همه فعالان اقتصادی صادرکننده کالا به این کشور درخواست می‌کند نسبت به استفاده از این امکانات اقدام کنند.
***
واگذاری سهام دولت در 4 شرکت تا آخر سال
معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در 4 شرکت تا پایان سال جاری خبر داد. محمود قامت درباره واگذاری سهام دولت در شرکت‌های فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: بر اساس مصوبه هیات عالی واگذاری، دوشنبه اول اسفندماه 1401 قرار است باقی مانده سهام دولت در چهار شرکت به شکل بلوکی و از طریق بورس و فرابورس تا پایان سال جاری واگذار شود. وی افزود: بلوک 5.2 درصدی از باقی‌مانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه به ارزش 38.7 هزار میلیارد تومان به نرخ پایه از طریق مزایده در بورس تهران، همچنین 6.2 درصد از باقی مانده سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش پایه حدود 60 هزار میلیارد تومان به شکل بلوکی از طریق بورس واگذار می‌شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: واگذاری این سهام در قالب واگذاری سهم دولت در شرکت‌های مشمول اجرای سیاست‌های اصل 44 است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

Page Generated in 0/0058 sec