printlogo


کد خبر: 260370تاریخ: 1401/12/4 00:00
نرخ دلار در مرکز مبادله 41.5 هزار تومان ماند
جای خالی مالیات بر سوداگری در سیاست ارزی
رئیسی: دستگاه‌های اجرایی از سیاست‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و طلا حمایت کنند

گروه اقتصادی: با وجود اینکه کمتر از 5درصد سبد ارزی کشور مربوط به خرید و فروش‌‎های غیررسمی است اما این بازار با نرخ‌‎سازی‌های واهی باعث التهاب در دیگر شاخص‌های اقتصادی می‌شود. با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز تا حدودی مرجعیت قیمت‌گذاری این بازار از بین رفت. به گزارش «وطن امروز»، در دومین روز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان و نرخ حواله دلار ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان اعلام شد.
* تلاش دلالان برای حفظ مرجعیت قیمت بازار قاچاق ‌
با وجود اینکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمام نیازهای واقعی ارز کشور را پوشش می‌دهد، سوداگران بازار ارز و دلالان هنوز به دنبال آن هستند که مرجعیت قیمت ارز را در اختیار خود حفظ کنند. در حال حاضر سهم معاملات غیررسمی و در راستای حفظ ارزش دارایی کمتر از 5 درصد است. با چنین عمق کمی نباید این موضوع روی شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله تورم تاثیر بگذارد. بخش قابل توجهی از سبد ارزی کشور مربوط به صنایع و شرکت‌های صادراتی است که قیمت دلار در این زمینه قریب به 36 هزار تومان است و بخش دیگر بحث‌های خدماتی مانند مسافرت به خارج از کشور و از این دست مسائل است که آن هم با رقم 41 هزار تومان در حال تامین است. در اصل نرخ 50 هزار تومانی که در فضای مجازی مطرح می‌شود که صرفا مربوط به 5 درصد سبد ارزی کشور است و نباید باعث تورم انتظاری شود. البته دولت هر چه زودتر باید جذابیت بازارهای غیرمولد مانند دلار و طلا را با طراحی مالیات‌های بازدارنده از بین ببرد. شاید گام اساسی در این رابطه مالیات بر عایدی سرمایه و حتی مالیات بر تراکنش‌‎های مالی باشد.
* مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه راهی برای نقره داغ کردن دلالان
افزایش نرخ ارز علاوه بر افرادی که درآمد ثابت دارند، افرادی را که به دنبال خرید ارز برای حفظ قدرت خرید خود هستند نیز با چالش مواجه می‌کند؛ در صورتی که قانون مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه اجر‌ایی شود، افرادی که به دنبال سوداگری هستند، باید بخش عمده‌ای از سود خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند و به عبارتی نقره‌داغ خواهند شد و به همین دلیل سراغ واسطه‌گری نمی‌آیند، همین مساله نیز منجر به کاهش تقاضای سفته‌بازی در بازارهای ارز، طلا، سکه، خودرو و مسکن خواهد شد.
* مرکز مبادله تقاضای واهی ارز را تعدیل می‌کند
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: نرخ‌سازی و بازارسازی بانک مرکزی تصمیم درستی است و می‌تواند حباب قیمت را از بین ببرد. سیدکمال سیدعلی  اظهار کرد: آنچه مشخص است اینکه سرعت افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته بالا بود و کاهش قیمت دلار در روز گذشته که نخستین روز راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود طبیعی به نظر می‌رسد و اساسا این اتفاق باید رخ می‌داد. وی افزود: راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و مداخله‌گری بانک مرکزی در بازار ارز باعث می‌شود حباب نرخ ارز از بین برود اما در ادامه بانک مرکزی باید به دنبال مدیریت تقاضا در بازار باشد. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: تقاضاهای واهی با نرخ کشف‌شده در روز گذشته که ۴۱۵۴۹ تومان بود تعدیل می‌شود، چرا که در زمانی که نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود تقاضاهای کاذب هم وجود داشت اما نگاه بانک مرکزی باید به ثبت سفارش‌ها و اولویت‌بندی آن برای مدیریت تقاضا باشد. سیدعلی تاکید کرد: بانک مرکزی حتما باید بازارسازی کند و عرضه و تقاضا همیشه به گونه‌ای است که تقاضا بر عرضه فزونی می‌کند اما بانک مرکزی با این تمهیدات می‌تواند چشم‌انداز بهتری را پیش روی خود ببیند، البته باید در ادامه ببینیم بازار ارز چگونه مدیریت خواهد شد.
* دولت مراقب قاچاق ارز باشد
همچنین وحید شقاقی شهری، اقتصاددان با اشاره به اقدام مثبت بانک مرکزی درباره راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز ایران گفت: دولت برای موفقیت این طرح باید مراقب قاچاق ارز باشد. شقاقی شهری درباره پیاده‌سازی مدل موفق روسیه جهت کنترل نرخ ارز در اقتصاد ایران بیان کرد: هر کشوری شرایط، ویژگی‌ها و ساختارهای متفاوتی دارد، پس صرف کپی‌برداری از نسخه موفق یک کشور الزاما موفقیت‌آمیز نخواهد بود، درواقع با اینکه روسیه هم تحریم شده اما شرایط، ابزار و ساختار اقتصادی آن با ایران متفاوت است. شقاقی‌شهری با اشاره به نکات مثبت سیاست‌های جدید بانک مرکزی درباره راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز گفت: مدیریت جدید بانک مرکزی برخلاف برخی اقتصاددان‌ها، اخیرا بازار آزاد ارز را پذیرفته است و به همین خاطر به دنبال مدیریت و مداخله در بازار آزاد ارز است تا به‌نوعی به آن اجازه راهبری متغیرهای اقتصاد کلان کشور را ندهد. وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی به منظور کشف قیمت با مکانیسم بازار، امر مثبتی است. طبق اخباری که منتشر شده قرار است تمام نیازهای ارزی کشور در این بازار انجام شود و تلاش شده نرخ کشف شده در این مرکز مبادله ارزی کاملا منطبق با میزان عرضه و تقاضای اقتصاد ایران باشد و سرکوب قیمت صورت نگیرد تا افراد برای دریافت ارز مورد نیاز خود به این مرکز مراجعه کنند. 
* دستور رئیسی به تمام دستگاه‌های دولتی 
رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز به کار مرکز مبادلات ارز و طلا از همه دستگاه‌های اجرایی خواست از سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز و طلا، در راستای اعمال حکمرانی موثر دولت بر این بازار به شکل یکپارچه حمایت کنند. سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به گزارش ارائه‌شده درباره افزایش مصرف بنزین در ایام پایان سال و بویژه تعطیلات نوروزی، به وزارت نفت ماموریت داد ضمن تمهید پیش‌بینی‌های لازم، طرح‌های کارشناسی‌شده خود در راستای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف را برای بررسی و تصویب به دولت ارائه کند. رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز به کار مرکز مبادلات ارز و طلا، از همه دستگاه‌های اجرایی خواست از سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز و طلا، در راستای اعمال حکمرانی موثر دولت بر این بازار به شکل یکپارچه حمایت کنند.

Page Generated in 0/0053 sec