printlogo


کد خبر: 260387تاریخ: 1401/12/6 00:00
اخبار

«جشن سربرون» سریال نوروز و ماه رمضان شبکه ۳ شد
سریال «جشن سربرون» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی به عنوان سریال نوروز و ماه رمضان شبکه ۳ سیما در سال ۱۴۰۲ پخش می‌شود.
به گزارش «وطن امروز»، ضبط موسیقی استودیویی و تدوین «جشن سربرون» به پایان رسیده و دیگر مراحل پس تولید این سریال نیز رو به اتمام است. این مجموعه در ۴۵ قسمت ساخته شده اما اختصاص کنداکتور نوروز و رمضان به سریال به کوتاه‌تر شدن زمان هر قسمت و افزایش تعداد آنها به ۵۸ قسمت منجر شده است. 
نام «جشن سربرون» برگرفته از یک جشن دیرینه ایرانیان است. به این صورت که در میان عشایر زمانی که بافت یک قالی نفیس به پایان می‌رسد و می‌خواهند آن را از دار جدا کنند، روز بسیار مبارکی است که آن را جشن می‌گیرند. 
بنابراین وقتی سر قالی را که به دار آویزان شده می‌برند و قالی آزاد می‌شود، جشنی با عنوان جشن سربرون برگزار می‌شود و در واقع دلیل نامگذاری این سریال می‌تواند کنایه‌‌ای از قهرمانان داستان در این مجموعه تلویزیونی جذاب تاریخی باشد.
داستان «جشن سربرون» اینچنین است: «بهادر کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو رقابت و مخالفتی دیرینه دارد اما مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر، جهان‌پسند می‌آید، غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند. زخم‌های کهنه سر باز می‌کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.
***
سرگذشت لاله‌زار فرهنگی
فعالیت آزمایشی تارنمای اینترنتی «دفترهای تهران»، همزمان با برگزاری «نخستین کارگاه تخصصی شناخت لاله‌زار تاریخی و فرهنگی» آغاز شد.
در دفتر نخست این تارنما که به همت «دفتر مطالعات تخصصی تهران‌شناسی» و «انجمن تهران‌شناسی» منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است، تصمیم گرفته شده خیابان لاله‌زار را از منظرهای گوناگون مورد واکاوی قرار دهد و به بحث و تبادل نظر در زمینه آن بپردازد. در این زمینه تاکنون بیش از ۳۰۰۰ عنوان مطلب در موضوعات مختلف آماده‌سازی شده که بتدریج فرآیند بارگذاری آنها به انجام می‌رسد.
در این مجموعه اینترنتی، تلاش شده مدلی از پژوهش ارائه شود که در عرصه دانش تهران‌شناسی جای آن خالی است و اهتمام چندانی به انجام آن دیده نشده است. از سوی دیگر تلاش شده با انتشار منابع مختلف، اعم از گزارش‌های تاریخی، مقالات علمی - پژوهشی، مقالات منتشر شده در مطبوعات، گفت‌وگوهای تخصصی، معرفی پایان‎نامه و برش‌هایی از کتاب‌های نوشته شده در زمینه‌های مرتبط با لاله‌زار، امکان دسترسی آسان و ارزان به منابع دست اول و بعضا نایاب را برای پژوهشگران فراهم آورد تا ضمن ادای مسؤولیت اجتماعی خود، به تولید علم و تبادل نظر پژوهشگران، فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه یاری رسانده و بستری برای هم‌افزایی بیشتر آنها باشد. 
***
عوامل «در آغوش درخت» میهمان مردم شهر خوی شدند
در راستای همدردی با مردم زلزله‌زده شهر خوی و با توجه به فضای شاعرانه و ترکی فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا، کارگردان ترک‌زبان و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی که در طبیعت بکر آذربایجان شرقی فیلمبرداری شده، با تصمیم عوامل، این فیلم در نمایشی ویژه دیروز در استادیوم شهید مصطفی چمران شهر خوی برای مردم این شهر اکران شد.
در این اکران که با حضور عوامل این فیلم و مدیران سازمان سینمایی سوره بود، علاوه بر کارگردان و تهیه‌کننده، روح‌الله زمانی و جواد قامتی ۲ بازیگر این اثر سینمایی و وحید آقاپور و سایر هنرمندان ترک‌زبان نیز حضور داشتند و در کنار مردم شهر خوی به تماشای این اثر سینمایی نشستند. 
همچنین عصر روز پنجشنبه ۴ اسفند پردیس سینما ۲۹ بهمن تبریز نیز با حضور مدیران و هنرمندان سینمایی در شهر تبریز افتتاح شد و عواید فروش هفته اول آن به مردم شهر خوی اختصاص یافت.

Page Generated in 0/0419 sec