printlogo


کد خبر: 260391تاریخ: 1401/12/6 00:00
ردپای معاون هنری در موفقیت جشنواره‌های فجر
حکایت مشکلاتی که با «مدیریت هنری» حل شد

سجاد رضایی‌مقدم: ایام پیروزی انقلاب اسلامی برای هر کس خاطره‌ای به همراه دارد اما در این میان برخی روزهای‌شان را در ایام دهه فجر با طعم هنر سپری می‌کنند؛ روزهایی که برای عده‌ای با تئاتر و سینما و ‌‌موسیقی و هنرهای تجسمی می‌گذرد و شاید این هم جزئی باشد از شکوه جشن پیروزی انقلاب که با زمینه‌های مختلف هنری همراه است. جشنواره‌های هنری فجر هر سال با وسواس کاملی از طرف متولیان دولتی و اهالی هنر‌های مربوط برگزار می‌شود تا نشانی باشد بر لایه‌های فرهنگی ایران اسلامی اما امسال کمی پیش از شروع بهمن‌ماه و در بحبوحه برگزاری جشن پیروزی ایرانیان و به ‌تبع آن برگزاری سلسله جشنواره‌های هنری فجر شاید خوش‌بین‌ترین افراد هم نگران برگزاری درست و در شأن این جشنواره‌ها بودند و حتی احتمالی حداقلی برای عدم برگزاری یکی از این رویداد‌ها نیز طبیعی بود. در این شرایط سخت‌ترین کار با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، چراکه بیشترین حجم از این جشنواره‌ها برعهده این معاونت بوده و از طرفی برگزاری نخستین جشنواره و به قول معروف راه باز کن باقی جشنواره‌ها نیز برعهده جشنواره تئاتر فجر بود که برگزارکننده‌اش اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری ارشاد بود؛ جشنواره موسیقی و ‌موج دوری هنرمندان آن از کنسرت‌ها را نیز این به لیست اضافه کنید. به نظرم همه این سختی‌ها و مشکلات راه موفقیت معاون هنری را در این مسیر دشوار می‌کرد، راهی که محمود سالاری در نهایت با موفقیت آن را به پایان رساند.
برای پیدا کردن دلیل این موفقیت مسیر جشنواره‌ها را نگاه کنید؛ سالاری درست در روزی که می‌توانست با داد و بیدادهایی که شاید قبل از این در موارد مشابه اتفاق افتاده بود، تمام فعالیت‌های پیش رو را وارد حاشیه کند، هنرمندانه از قدر هنرمندان گفت تا این جامعه فرهیخته کشور را با جایگاه واقعی‌شان مواجه کند. معاون هنری در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در جملاتی جایگاه هنر و هنرمندان را با خورشید عالم‌تاب مقایسه کرد و گفت خورشید از تابیدن بر هیچ کجای عالم فروگذار نمی‌کند و هنرمند هم در همین جایگاه فعالیت می‌کند.
این سخنان را بگذارید کنار فعالیت‌های سالاری برای حمایت نمایش «پدر» آروند دشتارای یا نمایش «مخاطب» جابر رمضان که همه و همه فاصله میان او و هنرمندان را کاهش داده است. از طرفی حضور گاه و بیگاه سالاری میان هنرمندان، از تماشای نمایش‌های روی صحنه گرفته تا ملاقات با پیشکسوتان هم روند این رابطه را سرعت بخشید.
همه این اتفاقات در کنار تسلط معاون هنری به هنر نمایش کشور و البته دغدغه‌های دبیر جشنواره تئاتر فجر این جشنواره را با موفقیت و حضور پرشور هنرمندان تئاتری به پایان رساند. جشنواره‌ای که علاوه بر برگزاری آبرومندانه، خیل عظیم هنرمندان شهرستانی را بدنه اصلی تئاتر کشور افزود.
جشنواره موسیقی هم در زمینه خود به موفقیت رسید و با حضور هنرمندان چهره و گروه‌های حرفه‌ای به کار خود پایان داد. این جشنواره نیز موفقیتش را مرهون رابطه مثبت سالاری با هنرمندان است؛ نشست و برخاست مداوم با هنرمندان، شنیدن حرف‌شان و دانستن نیازهای‌شان راه رسیدن به این موفقیت است. حال امروز با پایان جشنواره‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی فجر کار معاونت هنری ارشاد در برگزاری جشنواره‌های سال جاری به پایان رسیده و از طرفی برگزاری جشنواره فیلم فجر هم نشان داد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی کارنامه قابل قبول و درخشان در برگزاری آن داشتند؛ کارنامه‌ای که بخش اعظمی موفقیت آن برای وزیر فرهنگ به دلیل انتخاب فردی از جنس هنر در پست معاونت هنری بوده است.

Page Generated in 0/0073 sec