printlogo


کد خبر: 260393تاریخ: 1401/12/6 00:00
دور دنیا

کل یمن را آزاد می‌کنیم
رهبر انصارالله یمن اعلام کرد آمریکا در تلاش‌های عمان برای حل بحران یمن کارشکنی می‌کند. سیدعبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن گفت: آمریکا در سه امر اصلی در تلاش‌های عمان برای حل بحران یمن کارشکنی می‌کند که امر اول تلاش واشنگتن برای دور کردن ائتلاف از هرگونه تعهداتی و تبدیل این امر به یک مساله داخلی صرف است که برای ما قابل قبول نیست. آمریکا برای کارشکنی در توافق‌ها از طریق موضوع پرداخت حقوق‌ها و سهم ملت ما از منابع ملی خود تلاش کرد. طی مذاکرات ما شاهد نقش منفی آمریکا در تعلل ائتلاف عربی بودیم، چراکه واشنگتن در اصل بر این ائتلاف نظارت دارد. وی درباره شرط انصارالله درباره خروج تمام نیروهای خارجی از یمن برای آغاز مذاکرات سیاسی گفت: آمریکا با موضوع حضور نیروهای خارجی بازی و تلاش می‌کند این اقدام را تا زمان نامعلوم به تاخیر بیندازد. ما ادامه اشغالگری و حضور نیروهای خارجی در کشورمان را قبول نمی‌کنیم و این مساله‌ای اساسی است. جست‌وجوی راه‌حل‌های سیاسی در سایه حضور نیروهای خارجی تقویت سلطه اشغالگران و مداخله مستقیم آنها در امور کشور ما است. در سایه جنگ، محاصره و اشغال، راه‌حلی برای مشکلات داخلی وجود نخواهد داشت. در سایه حضور نیروهای متجاوز و اشغالگر در هر استان یا جزیره‌ای راه‌حل‌ها برای مشکلات سیاسی را قبول نمی‌کنیم. وی گفت: همه تلاش خود را برای رسیدن به آزادی و استقلال کامل و پاکسازی تمام مناطق یمن از وجود اشغالگران به کار می‌گیریم.
***
مشاور امنیتی بایدن: اوکراین به جنگنده نیاز ندارد
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد روز جمعه ضمن اعلام بسته حمایتی جدید برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه، از عدم تغییر در وضعیت نیروهای اتمی مسکو خبر داد. سالیوان در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» با رد ارائه جنگنده به اوکراین گفت: «ایالات متحده معتقد است اوکراین اکنون به جنگنده اف-۱۶ نیازی ندارد. آنها (اوکراینی‌ها) در حال آماده شدن برای یک ضدحمله هستند. امکان تامین جنگنده‌ها در کوتاه‌مدت نیست، بلکه زمان زیادی می‌برد اما تماس‌ها در این زمینه ادامه دارد». وی درباره تعلیق مشارکت روسیه در معاهده کنترل تسلیحات راهبردی «استارت جدید» نیز اظهار داشت: «در این مرحله ما هیچ تغییری در آمادگی نیروهای هسته‌ای روسیه مشاهده نمی‌کنیم و نیازی هم به ایجاد تغییر در آمادگی نیروهای خود نمی‌دانیم. آمریکا به منظور جلوگیری از محاسبات اشتباه احتمالی در این زمینه، تماس منظم و مستقیم با همتایان روسی خود را ادامه می‌دهد».
***
راهپیمایی مردم یمن در اعلام همبستگی با مردم فلسطین
 ده‌ها هزار نفر از مردم یمن، روز جمعه راهپیمایی‌ای را تحت عنوان «وفاداری به شهید صماد، همبستگی با ملت فلسطین و هشدار به متجاوزان» در استان صعده (شمال یمن) آغاز کردند. بنا بر گزارش شبکه «المسیره»، افراد شرکت‌کننده در این راهپیمایی تصاویر «سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، شهید «سیدحسین بدرالدین الحوثی» رهبر سابق، شهید «صالح الصماد» رئیس‌جمهور شهید یمن و پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها سیاست‌های استعمارگرایانه آمریکا و تجاوزات عربستان سعودی محکوم شده بود. طبق این گزارش، افراد حاضر در راستای اعلام همبستگی خود با ملت فلسطین و رد تعرض به فلسطینیان و یمنی‌ها شعارهایی نظیر «ملتی که شهدایش رهبران‌شان هستند مقابل دشمن کوتاه نمی‌آیند»، «ملت یمن حضور پیدا می‌کند، به سوی مسجدالاقصی و پیشقدم می‌شود»، «مطالبات انسانی ما با گذر زمان پس گرفته نمی‌شود»، «آخرین هشدار به متجاوزان، به یمن [سرزمین] ایمان بروید» و «آمریکا باید برود و انگلیس اشغالگر» سر دادند.
***
ایران حق دارد غنی‌سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» در واکنش به صحبت‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش‌های آژانس گزارش‌های جدیدی نیستند که اخیرا منتشر شده باشند. ما در چند ماه اخیر شاهد گزارش‌های متعددی بوده‌ایم. متاسفانه با وجود اینکه این گزارش‌ها فنی هستند معتقدیم به موضوعات سیاسی مرتبط هستند.
وی ادامه داد: این مسائل باید بین ما و آژانس حل و فصل شوند و دیگران نباید در این مذاکرات حضور داشته باشند. مادامی که تحقیقات کامل نشود آژانس نباید این گزارش‌ها را منتشر کند. در گذشته هم متاسفانه در سه یا چهار مورد شاهد بوده‌ایم این موضوع روی داده است. اخیرا آژانس مدعی شده است ما وضعیت زیرساخت‌ها برای غنی‌سازی را در تاسیسات فردو تغییر داده‌ایم تا غنی‌سازی 60 درصد انجام دهیم. آژانس اعلام کرده است ما این موضوع را اعلام نکرده‌ایم. ما به آژانس پاسخ داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم زیرساخت‌های غنی‌سازی را تغییر نداده‌ایم. کمالوندی افزود: ما گفتیم زیرساخت‌های غنی‌سازی ما به گونه دیگری است. شاید از نظر شما این تغییرات در رابطه با غنی‌سازی متفاوت باشد. ورودی و خروجی ممکن است متفاوت باشد. زمانی‌که تغییراتی در زیرساخت‌های غنی‌سازی انجام می‌شود شما باید این موضوع را با آژانس مورد بررسی قرار دهید. شما باید جزئیات پادمان‌ها با آژانس را مورد بررسی قرار دهید. شما باید در رابطه با این مسائل شفاف باشید. کمالوندی ادامه داد: آنها نباید به مسائل دیگری در کنار مواد هسته‌ای رسیدگی کنند. بر اساس تعهدات در پادمان‌ها و معاهده «ان‌پی‌تی» ایران حق دارد غنی‌سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد. اگر ما می‌خواهیم ماورای 60 درصد غنی‌سازی کنیم این کار را انجام می‌دهیم و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا ما هیچ اقدامی را ضدپادمان‌ها انجام نمی‌دهیم.

Page Generated in 0/0060 sec