printlogo


کد خبر: 260398تاریخ: 1401/12/6 00:00
گزارش اختصاصی «وطن امروز» از آخرین وضعیت گزینه‌های سرمربیگری تیم ‌ملی فوتبال ایران
یک ایرانی یا سانچز

زهره فلاح‌زاده: فدراسیون فوتبال ایران از هشتم آذر، زمانی که کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با عدم صعود به مرحله حذفی به کار خود پایان داد، هنوز جانشینی برای او معرفی نکرده است. این در حالی است که ماه پیش فدراسیون قطر وارد عمل شد و کی‌روش را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد.
پیگیری‌های خبرنگار «وطن امروز» در رابطه با وضعیت سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران نشان می‌دهد رئیس فدراسیون فوتبال علاقه شدیدی به گزینه خارجی دارد. برخلاف آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد، مهدی تاج طی این مدت بیکار ننشسته و با گزینه‌های خود مذاکراتی داشته است. یکی از این گزینه‌ها، فلیکس سانچز، سرمربی کنار رفته تیم ‌ملی قطر است. سانچز اسپانیایی کارنامه موفقی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات داشت و توانست تیم ‌ملی قطر را برای اولین‌بار به قهرمانی آسیا برساند‌؛ اتفاقی که موجب تمجید از این مربی شد و نقش تاثیرگذار او بر فوتبال قطری‌ها از چشم کسی پنهان نماند.‌ اما تیم سانچز در نخستین حضور در جام جهانی، آن هم به واسطه میزبانی این دوره از رقابت‌ها، با ۳ شکست در همان ابتدای کار حذف شد تا فدراسیون این کشور با وجود موفقیت‌های مربی‌اش در قاره کهن، او را سراسیمه اخراج کند. هر چند گفته می‌شد یکی از دلایل نتیجه نگرفتن قطر، هدایا و پاداش‌هایی بود که امیر قطر پیش از شروع جام‌جهانی به بازیکنانش پرداخت کرده بود، چرا که آنها پیش از جام‌جهانی به هر آنچه می‌خواستند، رسیدند و انگیزه و تلاشی برای حضور موفق در این تورنمنت مهم، آن هم در نخستین تجربه نداشتند. به هر حال همه کاسه و کوزه‌ها بر سر سرمربی اسپانیایی تیم شکسته و او به در خروج رهنمون شد.
با این حال طبق شنیده‌های خبرنگار «وطن امروز»، تاج با سانچز مذاکرات مثبتی داشته است و مربی اسپانیایی بدش نمی‌آید حالا مسافت دوحه تا تهران را طی کند و هدایت تیم ‌ملی فوتبال ایران را به عهده بگیرد.
اما سد بزرگی که پیش روی سانچز و فدراسیون فوتبال قرار گرفته، مخالفت دولت با حضور مربی خارجی است. با توجه به بلوکه بودن حساب‌ ایران در فیفا و ۲ پرونده‌ای که فدراسیون دارد، بانک مرکزی دیگر ارز دولتی به فدراسیون نمی‌دهد. بنابراین تنها راهی که تاج بتواند باز هم پای یک مربی خارجی را به تیم ‌ملی ایران باز کند، کمک دولت است. رئیس فدراسیون در انتظار تصمیم نهایی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور است. تاج انتظار دارد دولت مبلغی را به فدراسیون او قرض دهد تا بتواند مربی خارجی‌اش را به ایران بیاورد.
در صورتی که دولت بر عدم قرارداد بستن با مربی خارجی پافشاری کند و از آنجا که نمایندگان مجلس هم مخالف مربی خارجی هستند و با توجه به فشاری که از جانب آنها روی تاج است، شاید او مجبور به انتخاب یک مربی داخلی شود.
در این میان مهم‌ترین گزینه‌ داخلی جواد نکونام و امیر قلعه نویی هستند؛ نکونام که به تازگی تیمش را در آسیا تنها گذاشته و به تهران بازگشته و قلعه‌نویی هم همیشه یکی از گزینه‌های سرمربیگری در تیم ‌ملی بوده است.
طبق شنیده‌ها تکلیف سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران تا یک هفته آینده مشخص می‌شود. قرار است تیم ‌ملی فوتبال ایران فروردین‌ آینده اردویی برپا و دیدار دوستانه‌ای هم با تیم ‌ملی روسیه برگزار کند‌.
باید دید تا چند روز آینده چه گزینه‌ای انتخاب و معرفی می‌شود و روی نیمکت تیم ‌ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر که از اواخر دی‌ ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، می‌نشیند‌.
***
سرمربی تیم ‌ملی به یک شرط خارجی خواهد بود
انتشار نام تعداد زیادی از مربیان فعال فوتبال ایران برای هدایت تیم ‌ملی تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخت. فدراسیون فوتبال در تدارک انتخاب سرمربی تیم ‌ملی است و وقت کافی هم برای این موضوع ندارد. آنها تصمیم گرفته‌اند به سرعت و پیش از فیفادی پیش ‌رو، روی سرمربی ملی به جمع‌بندی برسند و نام او را به علاقه‌مندان به فوتبال اعلام کنند؛ تصمیمی که البته با نظرات مختلفی همراه است و برخی اعتقاد دارند کیفیت سرمربی آینده تیم ‌ملی قربانی عجله‌ای خواهد شد که خود رئیس فدراسیون اعتقاد چندانی به آن ندارد. در این شرایط فدراسیون فوتبال کارهای میدانی خود را آغاز و از 5 مربی برای ارسال برنامه فنی درخواست کرده است. این درخواست بلافاصله بعد از افشای خبر در رسانه‌ها چهره متفاوتی به خود گرفت و افراد حاضر در لیست ۲ نفر افزایش پیدا کردند. جالب اینکه در این بین چهره‌هایی وجود دارند که برای خود حتی در لیگ برتر فوتبال ایران شانسی برای مربیگری قائل نیستند و این اتفاق درباره اعلام نام نامزدهای سرمربیگری تیم امید هم رخ داد؛ جایی که به نظر می‌رسید فهرست منتشره از مسیر متفاوت از موضوعات فنی عبور کرده و شامل نفراتی است که برخی از آنها با اعضای هیات‌رئیسه روابط نزدیکی دارند اما به نظر می‌آید هدف فدراسیون از انتشار این فهرست چیزی جز این نیست که به مخاطبان فوتبال و البته مدیران کشور یادآوری کند کلیت بضاعت سرمربیگری در بین مربیان داخلی همین است و به همین دلیل فهرستی منتشر شده که اعتراض مردم را در پی داشته باشد. انتشار این فهرست در شرایطی است که فدراسیون فوتبال در حالی تیم جوانان را به ازبکستان فرستاده که بنا بر مصوبه جدید دولت حق نداشته از بازار آزاد ارز لازم را خریداری کند و باید ارز تخصیصی بانک مرکزی را به این تیم اختصاص می‌داده است اما نامه‌ای که فدراسیون به بانک مرکزی نوشته با پاسخی مبنی بر دریافت پول در خرداد 1402 مواجه شده است. به این معنا که فدراسیون نه می‌توانسته پول دلاری از بازار تهیه کند و نه می‌توانسته از ارز تخصیصی دولت برخوردار باشد. به همین دلیل مدیران فدراسیون مجبور شده‌اند از دوستان و نزدیکان دلار قرض کنند و تیم را فعلا به مسابقات بفرستند. این مساله درباره موضوع انتخاب سرمربی خارجی هم صدق خواهد کرد و فدراسیون ایران در حال حاضر با مساله عظیم نبودن منابع دلاری برای استخدام مربی خارجی مواجه است و این مساله تنها در صورتی رفع خواهد شد که دولت ورود و  منابع مدنظر فدراسیون را تامین کند تا بعدا فدراسیون از طریق یک کشور واسطه (قطر) یا از طریق دیپلماسی، مسائل خود را حل و منابع مالی خود در سوییس را آزاد کند و صورت‌حساب سرمربی خارجی را بپردازد.

Page Generated in 0/0069 sec