printlogo


کد خبر: 260406تاریخ: 1401/12/6 00:00
امسال شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه خواهیم بود

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده امسال شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه خواهیم بود. 
محمدصادق معتمدیان در مراسم افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، افزود: سفر اواخر اردیبهشت رئیس‌جمهور به آذربایجان غربی و بازدید از دریاچه ارومیه منشأ خیر و برکات زیادی شد. وی اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار با دستور رئیس‌جمهور در 7 ماه گذشته به پروژه تخصیص داده شد تا کارها به سرعت اجرایی و طرح تکمیل شود. استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال آینده هر ۳ ماه یک پروژه ستاد احیا به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: با افتتاح این سامانه، سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق تونل ۳۶ کیلومتری، کانال ۱۱ کیلومتری و رودخانه ۲۸ کیلومتری گدار آب سد کانی‌سیب وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود. 
معتمدیان از آغاز فاز دوم و سوم انتقال آب به دریاچه بلافاصله پس از سفر رئیس‌جمهور به استان خبر داد و افزود: ترمیم ۸۰۰ متر از تونل انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه با تلاش شبانه‌روزی قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شد. وی به برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای افتتاح هر 3 ماه یک پروژه در سال آینده اشاره کرد و گفت: با تامین اعتبارات و اتمام پروژه‌های تصفیه فاضلاب استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، شاهد انتقال ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه خواهیم بود. 
وی معتمدیان در ادامه به انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از طریق بادین‌آباد در فاز دوم پروژه اشاره کرد و افزود: با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه سیلوه به چپرآباد نیز احتمالا در ۴ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز از طریق رهاسازی آب از سدها تامین خواهد شد. 
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری ادامه داد: در اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری، معیشت مردم منطقه، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال‌زایی مد‌نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. معتمدیان با ابراز امیدواری برای رسیدن به مرحله تثبیت ۶ میلیارد مترمکعب آب ورودی به دریاچه ارومیه در بلندمدت، افزود: با تخصیص حقابه تالاب‌ها، شاهد احیای تمام تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه در سال جاری بودیم.
 

Page Generated in 0/0067 sec