printlogo


کد خبر: 260428تاریخ: 1401/12/6 00:00
اخبار

اطلاعیه عرضه شرکت ملی مس با نرخ تسعیر ۴۵ هزار تومان ابطال شد
با پیگیری وزارت صمت و در راستای حمایت از بسته جدید ارزی بانک مرکزی، شرکت ملی مس که اول اسفند اطلاعیه عرضه کاتد مس در بورس کالا را با نرخ تسعیر ۴۵ هزار تومانی منتشر کرده بود، این اطلاعیه را لغو کرد. آنطور که سایت خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده است مدیرعامل شرکت ملی مس در نامه‌ای به بورس کالا اعلام کرد درباره عرضه کاتد مس در رینگ صادراتی، با توجه به ضرورت انطباق با الزامات ارزی جدید اعلام‌شده از جمله نرخ ارز سامانه مرکز مبادله‌ ارزی ایران، نسبت به ابطال آگهی عرضه مذکور اقدام شود. بر اساس تاکید وزارت صمت، تمام شرکت‌های صنعتی و معدنی صادرات‌محور مکلفند در چارچوب بسته جدید ارزی بانک مرکزی، نسبت به فروش ارز خود در مرکز مبادلات ارز و طلا طبق مکانیسم قیمتی آن اقدام کنند. لازم به ذکر است که در هفته گذشته مرکز مبادله ارز و طلا افتتاح شد و 2 اسفند 1401 در نخستین روز فعالیت «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» نرخ حواله بازرگانی 36 هزار و 130 تومان و نرخ اسکناس برای ارزهای خدماتی 41 هزار و 549 تومان کشف قیمت شد. همچنین در همین روز بابت کالاهای اساسی، شامل گندم، ذرت، جو، برنج، روغن... و دارو، مواد اولیه تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیز تامین و‌ پرداخت ارز با نرخ هر دلار 28500 تومان انجام شد.
***
۱۱۰ هزار واحدی شدن مسکن شهری نهضت ملی
معاون بنیاد مسکن با اعلام تسریع در روند ساخت واحدهای مسکونی توسط این بنیاد گفت: هم‌اکنون ۱۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها توسط بنیاد مسکن به مرحله اجرا رسیده است.
بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا سهرابی افزود: اراضی تخصیص یافته توسط وزارت راه و شهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن برای ۲۰۰ هزار واحد است.
معاون بنیاد مسکن خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون ۱۳۵ هزار نفر متقاضی که آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان و بیشتر را واریز کرده‌اند، به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند که برای ۱۱ هزار نفر از این افراد زمینی وجود ندارد.
سهرابی گفت: برای حدود ۱۲۷ هزار واحد پروژه تعریف شده و ۱۱۰ هزار نفر نیز به پروژه‌ها معرفی شدند و کار ساخت واحدها آغاز شده است.
وی ادامه‌ داد: نزدیک به ۷۷ هزار واحد از واحدهای آغاز شده طرح نهضت ملی مسکن در شهرها در مرحله فونداسیون قرار دارد که در برنامه است تا بخشی از واحدها در ابتدای سال به بهره‌برداری برسد.
***
پیاز همچنان اشک در می‌آورد
 مدیرکل محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با مساعد شدن اوضاع جوی، ۲۸۰ هزار تن پیاز از استان‌های جنوبی کشور برداشت و به مرور در بازار‌های مصرف عرضه می‌شود که قیمت را پایین خواهد آورد.
قیمت پیاز که از ماه‌ها پیش گران شده است، با وجود قول‌های مکرر مسؤولان پایین نیامده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در مغازه‌های سطح شهر هر کیلو پیاز بین 30 تا 40 هزار تومان به فروش می‌رود.
پیش از این مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت در چند روز آینده خبر داده بودند، آنها تعرفه 180 درصدی برای صادرات وضع کردند، حتی چند هفته پیش پیاز وارد کردند با این حال قیمت‌ها بالاست و اشک مردم را در آورده است.
روز پنجشنبه مدیرکل محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است: با مساعد شدن اوضاع جوی، ۲۸۰ هزار تن پیاز از استان‌های جنوبی کشور برداشت و به مرور در بازار‌های مصرف عرضه می‌شود.
متولیان کشاورزی، شرایط نامناسب جوی مثل افزایش سرما و بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی کشور را علت کمبود عرضه پیاز به بازار می‌دانند.
حسین اصغری، مدیر کل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: اکنون با مساعد شدن شرایط جوی، کشاورزان مناطق جنوبی کشور از جمله سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان کار برداشت محصول‌شان را آغاز کرده‌اند که بزودی پیاز به مناطق مختلف مصرف ارسال می‌شود.
مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بار فروشان تهران هم با پیش‌بینی بر کاهش قیمت پیاز در هفته‌های آینده گفت: با ورود پیاز از هند به کشور و همچنین ارسال روزی ۳ هزار تن از این محصول از مناطق جنوبی کشور به بازار‌های هدف، شاهد کاهش و ثبات قیمت پیاز خواهیم بود.
***
سوخت‌گیری بنزین به روال قبل بازگشت
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: سقف سوخت‌گیری بنزین به روال قبل بازگشته است و اکنون محدودیت‌های اعمال شده برای کارت‌های سوخت برداشته شده و سوخت‌گیری به روال عادی بازگشته است.
اسدالله قلی‌زاده بیان کرد: بر اساس آنچه اعلام شده از سوی جایگاه‌‌های کل کشور از روز قبل، در اکثر استان‌ها و کلانشهرها جز استان‌های مرزی، محدودیت رفع و سقف سوخت‌گیری بنزین از کارت شخصی مجددا 60 لیتر شده است. وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی سوخت‌گیری‌ مشکل چندانی برای مردم ندارند، گفت: اما اینکه سقف هر بار سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی کمتر از 60 لیتر باشد، مشکلاتی را برای مردم و جایگاه‌داران  ایجاد می‌کند.
رئیس صنف جایگاه‌داران کشور با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته این محدودیت برای کارت‌های شخصی و جایگاه‌داران در اکثر استان‌ها جز تهران اجرایی بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه این محدودیت‌ها در ایام نزدیک به نوروز برطرف شده، جا دارد از مسؤولان و رئیس‌جمهوری تشکر کنیم.
چندی پیش اعلام شد سوخت‌گیری از جایگاه‌ها با محدودیت مواجه شده و افراد در یک نوبت بیش از ۴۰ لیتر نمی‌توانند سوخت‌گیری کنند.

Page Generated in 0/0055 sec