printlogo


کد خبر: 260440تاریخ: 1401/12/7 00:00
دور دنیا

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپایی علیه روسیه و ایران
کمیسیون اروپا اعلام کرد با دهمین بسته تحریمی علیه روسیه موافقت شده و در بیانیه خود از تحریم ۷‌نهاد ایرانی خبر داده است.کمیسیون اروپا در خبری اعلام کرد با دهمین بسته تحریمی علیه روسیه و کسانی که از  روسیه در حمله به اوکراین حمایت می‌کنند، موافقت شده است. طبق بیانیه کمیسیون اروپا، این بسته تحریمی به منظور افزایش بیشتر اثربخشی تحریم‌های اتحادیه اروپایی، شامل فهرست‌های جدید به‌علاوه تحریم‌های تجاری و مالی، از جمله ممنوعیت صادرات بیشتر به ارزش بیش از 11 میلیارد یورو است که اقتصاد روسیه را از کالاهای فنی و صنعتی مهم محروم می‌کند. بر اساس این بیانیه، این بسته تحریمی شامل تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه 120 فرد و نهاد است؛ از جمله تصمیم‌گیرندگان در روسیه، مقامات ارشد دولتی و رهبران نظامی همدست در جنگ علیه اوکراین. کمیسیون اروپا همچنین در بیانیه خود با تکرار ادعای همکاری ایران و روسیه در جنگ اوکراین و ارسال سلاح توسط ایران به روسیه، از اقداماتی علیه افرادی در ایران که در ساخت پهپادها و قطعات آن دخیل هستند، خبر داده است. این کمیسیون در این بیانیه مدعی شد: «این اقدامات تحریمی، شامل هفت نهاد ایرانی نیز می‌شود که از قطعات اتحادیه اروپایی استفاده کرده و با پهپادهای «شاهد» به ارتش روسیه در حمله به زیرساخت‌های اوکراین کمک می‌کردند». بسته تحریمی کمیسیون اروپا امروز واردات کالاهای پردرآمد روسی مانند قیر و مواد مرتبط مانند آسفالت و لاستیک مصنوعی و کربن سیاه را ممنوع می‌کند.
***
اذعان رژیم صهیونیستی به ترس از عملیات مقاومت فلسطین
رسانه‌های عبری‌زبان اذعان کردند نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی نگران عملیات‌ ضدصهیونیستی قریب‌الوقوع فلسطینی‌هاست و توان مقابله با آن را ندارد. به گزارش المیادین، رسانه‌های اسرائیلی با انتقاد از اقدامات رژیم صهیونیستی برای مقابله با عملیات‌ ضدصهیونیستی فلسطینی‌ها، اذعان کرده‌اند ترس بر نهادهای امنیتی این رژیم حاکم شده است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند نهاد امنیتی این رژیم قادر به یافتن پاسخ تاکتیکی یا استراتژیک برای مقابله با موج مورد انتظار عملیات فلسطینی‌ها نیست. «زویکا یحزکلی»، تحلیلگر مسائل عربی در شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به تنش‌های امنیتی روزافزون در اراضی اشغالی گفت: همیشه ترس در دستگاه امنیتی اسرائیل وجود دارد، برای مثال، ماه رمضان توسط حماس به ماه جهاد تبدیل شده است. به همین دلیل ما همیشه می‌ترسیم.  وی با انتقاد از سیاست رژیم اشغالگر در برخورد با صحنه فلسطین، افزود: آتش شعله‌ور شده است، گروه «عرین الاسود» (بیشه شیران) در داخل (داخل اراضی اشغالی) حضور دارد و منطقه پر از سلاح است. یحزکلی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که موج مورد انتظار حملات فلسطینی‌ها از سوی ساکنان قدس شرقی باشد که از کارت‌های شناسایی آبی و پلاک‌های زرد خودرو استفاده می‌کنند. یحزکلی درباره اقداماتی که باید توسط نهادهای امنیتی در اسرائیل انجام شود نیز گفت: اگر متوجه شوید که چه اتفاقی در مقابل شما می‌افتد، می‌دانید چه باید کنید؛ اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد و غزه بازدارندگی را بر اسرائیل تحمیل کرده است.
***
اعتراض دانشجویان آکسفورد علیه سفیر رژیم صهیونیستی
پس از آنکه سفیر رژیم صهیونیستی در همایشی فلسطینیان را «تروریست» خطاب کرد، دانشجویان دانشگاه آکسفورد در اقدامی اعتراضی همایش را ترک کردند و در حمایت از فلسطین شعار سر دادند. به گزارش فارس، «تزیپی هوتوولی» سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس طی همایشی مردم فلسطین را «تروریست» خواند که این اقدام با واکنش حاضران مواجه شد. بنا بر گزارش شبکه صهیونیستی کان، سفیر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آکسفورد، فلسطینیان را «تروریست» خطاب کرد و به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت که در واکنش به این اظهارات شماری از دانشجویان همایش را ترک کردند. براساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها، دانشجویان معترض ضمن قطع سخنان سفیر رژیم صهیونیستی، شعار «فلسطین آزاد» سر دادند. شبکه «الجزیره» نیز گزارش داد ماجرا تنها به اینجا ختم نشده و ده‌ها دانشجو در اعتراض به سخنان ضدفلسطینی سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند.
***
مدودف: غرب حاضر است هر بهایی را برای شکست روسیه بپردازد
نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد غرب برای هدف خود در «جنگ نیابتی» در اوکراین که همان شکست روسیه است، حاضر است هرگونه هزینه‌ای را متحمل شود. به گزارش ایسنا، دمیتری مدودف، نایب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه، شنبه با انتشار مقاله‌ای در نشریه روسیNationalnaya Oborona (دفاع ملی) نوشت هدف رسیدن به شکست روسیه در جنگ نیابتی، هرگونه هزینه‌ای را برای غرب توجیه می‌کند و این نشان می‌دهد آنها هیچ علاقه‌ای به شهروندان اوکراین که از این جنگ رنج می‌کشند، ندارند. مدودف در ادامه اشاره کرد که «بسته هدفمند» کمک نظامی آمریکا به اوکراین به حدود ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که این غیر از کمک‌های نظامی اروپا است. وی افزود: در طول جنگ، اوکراین بیش از آنچه لازم بود، برای فرسایشی کردن جنگ کمک نظامی دریافت کرده است. به گفته مدودف، تحویل مقادیر زیادی تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین باعث شد برخی از وزارتخانه‌های دفاع اروپایی و پنتاگون به کمبود ذخایر باقی‌مانده از این قطعات اعتراف کنند. مدودف خاطرنشان کرد توانایی‌های هسته‌ای روسیه بزرگ‌ترین عامل بازدارنده است و حامیان رژیم کی‌یف از این واقعیت آگاه نیستند. مدودف در پایان گفت روسیه کشوری خودکفاست و اعمال فشار بر آن فایده یا معنایی ندارد.

Page Generated in 0/0048 sec