printlogo


کد خبر: 260443تاریخ: 1401/12/7 00:00
قلعه‌نویی به عنوان مهم‌ترین گزینه داخلی از حضور در پست سرمربیگری تیم‌ ملی کنار کشید
مسیر هموار برای ورود یک خارجی

با وجود اعلام نام چند گزینه ایرانی برای هدایت تیم ملی، فدراسیون فوتبال همچنان روی جذب مربی خارجی تاکید دارد و در حال مذاکره با گزینه‌های مدنظر خود است. ماجرای انتخاب سرمربی جدید تیم‌ ملی فوتبال ایران همچنان ادامه دارد و هر روز اسامی جدیدی منتشر می‌شود. چندی پیش فدراسیون فوتبال 5 گزینه خارجی و امیر قلعه‌نویی را به عنوان تنها گزینه داخلی مدنظر داشت اما با گذشت زمان، 4 مربی داخلی و 3-2 گزینه خارجی دیگر به فهرست قبلی اضافه شد. حسین فرکی، مهدی تارتار، جواد نکونام و فرهاد مجیدی مربیان داخلی هستند که نام‌شان در کنار قلعه‌نویی قرار گرفت. سرمربی گل‌گهر اما دیروز انصراف خود را از سرمربیگری اعلام کرد تا جدی‌ترین گزینه داخلی از فهرست کنار برود و شانس انتخاب مربی ایرانی به حداقل برسد. اینکه تا چه حد می‌توان فهرست مربیان داخلی را جدی گرفت، خود محل بحث است. فدراسیون به صورت رسمی تایید کرده از ۵ مربی ایرانی برنامه خواسته اما به نظر می‌رسد این کار فدراسیون به این دلیل بوده که بگوید گزینه‌های محدودی در داخل کشور وجود دارد. فضای منفی‌ای که بعد از این اتفاق به وجود آمد نیز به فدراسیون کمک می‌کند تا در راستای هدف خود که همان انتخاب سرمربی خارجی است، حرکت کند. به همین دلیل هم هست که نمی‌توان فهرست اعلام شده از سوی فدراسیون را چندان جدی گرفت و شاید بتوان گفت با انصراف قلعه‌نویی، کلا نباید این فهرست را جدی گرفت! فدراسیون فوتبال اما علاوه بر ژوزه مورایس (سرمربی سپاهان)، پاکو خمز (سرمربی تراکتور) و هروه رنار، یکی دو مربی دیگر از جمله فیلکس سانچس، سرمربی پیشین تیم‌ ملی قطر را مدنظر قرار دارد. یکی دیگر از گزینه‌های فدراسیون فوتبال، یک مربی ایتالیایی است که مذاکرات اولیه با وی انجام شده است. این مربی که در تیم‌های مختلفی حضور داشته، برای حضور در کشورمان ابراز تمایل کرده و چراغ سبز نشان داده است. مذاکرات با این مربی ادامه دارد و البته فدراسیون با سایر گزینه‌های خارجی نیز در حال مذاکره مستقیم و غیرمستقیم است. آنچه مشخص است اینکه اولویت فدراسیون فوتبال مربی خارجی است و به دنبال این است که موانع موجود از جمله موضوع اختصاص ارز نیمایی، نحوه واریز پول به حساب مربی خارجی و البته مسائلی مانند آزاد شدن پول ایران در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا حل و فصل شود. در حال حاضر می‌توان گفت مربیان ایرانی شانسی برای حضور روی نیمکت تیم‌ ملی ندارند، مگر اینکه اتفاقات خاصی رخ دهد.
* نمایش بی‌برنامه
فدراسیون فوتبال روندی را برای انتخاب سرمربی تیم‌ ملی ایران کلید ‌زده که بیشتر به یک نمایش شباهت دارد تا یک روند عمل‌گرایانه و منطقی! تیم ملی فوتبال ایران در برهه‌ای به سر می‌برد که سرمربی ندارد و برای پرهیز از تکرار اتفاقاتی مانند انتخاب مارک ویلموتس، هیچ‌کس فشاری روی فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی جدید نگذاشته اما این بار هم فدراسیون فوتبال - که سعی دارد اختیار عمل را در دست خود بگیرد - به بیراهه رفته و نمی‌داند چطور این اوضاع را مدیریت کند. با رفتن کی‌روش، فدراسیون فوتبال برنامه مشخصی برای سپردن نیمکت این تیم به یک مربی جدید ندارد و نتوانسته به یک گزینه مشخص دست یابد به طوری که از جمعه نمایشی تحت عنوان گرفتن برنامه از مربیان ایرانی به راه افتاده که در همین چند روز، غیرمنطقی بودن این اقدام فدراسیون برای اهالی فوتبال، عجیب و سوال‌برانگیز جلوه کرده است. روز جمعه  خبری از فدراسیون به بیرون درز کرد که مدیران این فدراسیون از ۵ مربی ایرانی برای هدایت تیم‌ ملی در جام ملت‌ها برنامه خواسته‌اند. این ۵ مربی شامل حسین فرکی، امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی و مهدی تارتار بودند. انتشار این فهرست در شرایطی رقم خورد که در میان تمام فدراسیون‌های عضو فیفا، ایران تنها کشوری است که به این سبک و سیاق برای نیمکت تیم‌ ملی به دنبال سرمربی می‌گردد. این نمایش عجیب برای گزینه‌های هدایت تیم‌ ملی هم سوال برانگیز است و مشخص نیست فدراسیون در پس این نمایش چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا این نمایش، پلی برای رسیدن به مربیان خارجی است؟ آیا قرار است کارنامه مربیان ایرانی به رخ اهالی فوتبال کشیده شود، در حالی که برخی از آنها حتی در چند سال گذشته فعالیتی در مسابقات باشگاهی ایران هم نداشته‌اند؟!
* فهرست پر ایراد
اگر چه به همین اقدام هم ایراد وارد است اما در این میان حتی از مربیانی برنامه گرفته شده که سال‌هاست فعالیتی در لیگ برتر و حتی دسته یک ندارند و برخی هم دستاورد بزرگی در فوتبال نداشته‌اند. 
برخی از این مربیان با تیم‌های خود قرارداد دارند و برنامه دادن به فدراسیون فوتبال مصداق بارز تخطی از اصول حرفه‌ای است. فدراسیون فوتبال درباره مذاکره با برانکو به عنوان یک گزینه خارجی، قرارداد او با عمان را پیش کشیده اما فراموش کرده فرهاد مجیدی با یک تیم اماراتی قراردارد دارد و قلعه‌نویی و تارتار هم در اواسط فصل در حال همکاری با باشگاه‌های خود هستند. حتی این فدراسیون نام مربیان خارجی شاغل در ایران را هم وسط کشیده (هر چند به طور مشخص نامی از آنها برده نشده است) اما این مربیان حرفه‌ای هم با تیم‌های خود قرارداد دارند. از هر سمت که به این رویه نگاه می‌کنیم، سراسر اشکال و ایراد است و مشخص نیست چرا این اسامی که هنوز برنامه خود را هم تحویل فدراسیون نداده‌اند، به طور رسمی در رسانه‌ها اعلام می‌شوند.
* انصراف مربیان ایرانی
امیر قلعه‌نویی نخستین نفری بود که خودش را از این نمایش کنار کشید. سرمربی باتجربه گل‌گهر که از مدت‌ها قبل به عنوان گزینه‌ای بالقوه برای هدایت تیم‌ ملی ایران مطرح شده بود - پس از اتفاقات روز جمعه و مطرح شدن برخی سناریوها و برخی احتمالات که در پشت این نمایش وجود دارد - از هدایت تیم‌ ملی انصراف داد. مهدی تارتار هم چنین کرد تا خودش را وارد این بازی نکند. بعید نیست دیگر نام‌های این فهرست هم خود را از این نمایش کنار بکشند. برای فدراسیون فوتبال ایران که از قدرت‌های آسیا به شمار می‌رود، بهتر است این نمایش هر چه زودتر تمام شود و به جای بازی با اذهان عمومی، سراغ یک راه‌حل عمل‌گرایانه رفت و نیمکت تیم‌ ملی را به یک مربی شایسته واگذار کرد، نه اینکه نام مربیان جوان، کم‌تجربه و حتی بدون افتخار را در رسانه‌ها مطرح کند.

Page Generated in 0/0064 sec