printlogo


کد خبر: 260452تاریخ: 1401/12/7 00:00
با ورود سامانه بارشی جدید از امروز به کشور، اغلب استان‌ها با بارش برف و باران مواجه خواهند شد
بازگشت بارش‌ها به کشور

با ورود سامانه بارشی جدید که امروز وارد کشور می‌شود اغلب استان‌های کشور با بارش برف و باران مواجه خواهند شد؛ بارش‌هایی که سازمان هواشناسی با اعلام وضعیت جوی سطح زرد از امروز برای ۹ استان از جمله فارس، اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد پیش‌بینی کرده است. در پی فعالیت این سامانه شروع بارش برف و باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت همراه با احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد انتظار می‌رود.
در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور، خیزش گردوخاک در ۴ استان و افزایش دما در نیمه شمالی ایران خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: یکشنبه (امروز) در برخی مناطق بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، غرب یزد، جنوب خوزستان و ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر، بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دوشنبه (فردا) در کرمان، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و برخی مناطق بوشهر، نیمه شمالی سیستان‌وبلوچستان، جنوب خراسان جنوبی و جنوب اصفهان بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد و در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده انتظار می‌رود. وی افزود: سه‌شنبه (۹ اسفند) در برخی مناطق کرمان، سیستان‌وبلوچستان، جنوب خراسان جنوبی، جنوب یزد، شمال هرمزگان و شرق فارس بارش رخ می‌دهد. طی این مدت بارش در ارتفاعات به‌ صورت برف خواهد بود. به گفته ضیاییان چهارشنبه (۱۰ اسفند) در بیشتر مناطق کشور آسمانی صاف و آرام حاکم خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد داد: همچنین طی ۳ روز آینده دما در نیمه شمالی کشور بتدریج افرایش پیدا می‌کند. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران یکشنبه (امروز) صاف تا کمی ابری همراه با غبار محلی از اوایل شب وزش باد ملایم با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد و روز دوشنبه صاف در بعضی ساعات غبار محلی و در بعدازظهر وزش باد ملایم با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان گفت: طی یکشنبه (امروز) بندرعباس و اهواز با دمای ۲۸ و ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۴- و ۸- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان هستند.
* بارش برف و باران ۴ روزه در برخی استان‌ها
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش برف و باران تا سه‌شنبه در برخی استان‌های کشور از افزایش دما در نیمه شمالی کشور طی ۳ روز آینده خبر داد. این سازمان نسبت به احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر بر اثر بارش در ۹ استان هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد خبر داد. این وضعیت جوی در امروز در شمال فارس، شرق کهگیلویه‌وبویراحمد، جنوب اصفهان، فردا در فارس، شمال بوشهر، کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال شرق خوزستان، جنوب اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و روز سه‌شنبه (۹ اسفند) در یزد، شمال شرق فارس، کرمان، نیمه شمالی سیستان‌وبلوچستان مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر به‌ طور محدود، احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها و انجام تمهیدات دیگر در جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، احتیاط و ترجیحا اجتناب از جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، اجتناب از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، محافظت از کندوهای زنبور عسل، پوشش گلخانه‌ها و کشت‌های زیر پلاستیکی در برابر تگرگ را توصیه کرد.
* پیش‌بینی دمای بیش از حد نرمال برای تهران
مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز با ارائه گزارشی از میزان بارندگی‌ها و شرایط دمایی در بهمن‌ درباره شرایط دما و بارش در ۳ ماه آینده اظهار کرد: برای ۳ ماه آینده دمای هوا 0.5 تا یک درجه سانتیگراد بالاتر از نرمال و بارندگی‌هایی در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. مازیار غلامی درباره پیش‌بینی میزان دما و بارش طی سه ماه آینده اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی یک ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا یک درجه سانتیگراد بالاتر از نرمال و متوسط بارش استان در بهترین شرایط در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود، بنابراین کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود. وی درباره وضعیت بارش‌ها طی بهمن‌ گفت: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی بهمن‌، تقریبا ۴۴ میلیمتر باران به ‌صورت پهنه‌ای در استان تهران باریده که نشان‌دهنده افزایش ۱۶ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت است.
* خطر ریزش بهمن و رانش زمین در محورهای کوهستانی چهارمحال‌وبختیاری
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای چهارمحال‌وبختیاری گفت: افزایش دما و بارش باران ریزش بهمن را در مسیرها و گردنه‌های برف‌گیر استان افزایش داده، لذا تردد در این محورها توصیه نمی‌شود. روح‌الله غلامی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: همچنان عملیات پاکسازی و تعریض محورهای مواصلاتی و گردنه‌های چری، شاه‌منصوری و تاراز در شهرستان کوهرنگ ادامه دارد. وی افزود: افزایش دما و بارش باران احتمال ریزش بهمن را در مسیرها و گردنه‌های برف‌گیر چهارمحال‌وبختیاری افزایش می‌دهد، لذا به هیچ عنوان تردد در این محورها توصیه نمی‌شود. مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: به دلیل بارندگی‌هایی که در سطح این استان به وقوع پیوسته است، در سایر مسیرها بویژه محورهای کوهستانی پدیده غالب ریزش کوه، رانش زمین و لکه‌ها و چاله‌هایی است که در سطح آسفالت جاده ایجاد شده است. غلامی عنوان کرد: به دلیل احتمال خطرهای ذکر شده در محورهای مواصلاتی چهارمحال‌وبختیاری، رانندگان حتماً به نکات ایمنی توجه داشته باشند و با سرعت مطمئنه تردد کنند.
* بازگشایی گردنه کلوسه فریدون‌شهر 
برف که در پی سقوط بهمن در گردنه کلوسه فریدون‌شهر به 15 متر رسیده بود روز گذشته توسط نیرو‌های امدادی و وزارت راه رفع و گردنه بازگشایی شد. این در حالی است که همچنان راه 9 روستای این منطقه همچنان مسدود است و اداره راه و شهر‌سازی و نیرو‌های امدادی در حال بازگشایی مسیر‌های مسدودی هستند.
گفتنی است از عصر روز گذشته استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، اصفهان، کرمانشاه، لرستان، همدان و قزوین شاهد بارش بودند که این بارش‌ها در خراسان رضوی و مناطق سردسیر و ارتفاعات به صورت برف ادامه‌‌دار خواهد بود. بنا بر این گزارش، سازمان هواشناسی با پیش‌بینی  بارش برف و باران تا چهارشنبه از احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر در ۹ استان هشدار داد. 

Page Generated in 0/0055 sec