printlogo


کد خبر: 260454تاریخ: 1401/12/7 00:00
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد: اعلام جرم علیه پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو
اینترنتی دارو نخرید

مطابق تاکید پزشکان خرید و استفاده از هر نوع دارو خارج از داروخانه و از طریق بازار سیاه و به صورت اینترنتی تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. در این باره رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به فعالیت غیرمجاز برخی پلتفرم‌های اینترنتی در حوزه فروش دارو گفت: سازمان غذا و دارو برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم و تاکید کرده این اقدام غیرقانونی است و حتی یک بار محکوم و جریمه هم شدند که البته این اقدام بازدارنده نبوده است. سیدحیدر محمدی درباره فروش آنلاین دارو از سوی برخی پلتفرم‌های اینترنی گفت: ما برای فروش آنلاین در حوزه مکمل و محصولات آرایشی و بهداشتی مشکلی نداریم. در حال حاضر ۵۰۰ داروخانه  مجوز فروش آنلاین مکمل را دارند اما در هیچ کجای دنیا، دارو به صورت آنلاین فروخته نمی‌شود. باید توجه کرد مجوزی که ما برای فروش آنلاین به داروخانه می‌دهیم، با کاری که برخی پلتفرم‌ها به صورت غیرقانونی در فروش آنلاین دارو انجام می‌دهند، کاملا متفاوت است. محمدی ادامه داد: زمانی که به یک داروخانه مجوز فروش آنلاین مکمل می‌دهید، آن داروخانه به عنوان شخصیت حقوقی مشخص که پروانه و یک موسس مجاز یعنی پزشک داروساز دارد، مورد خطاب است. بنابراین سازمان غذا و دارو به داروخانه مجاز و به یک موسس مجاز، اجازه و مجوز فروش آنلاین مکمل یا محصولات آرایشی و بهداشتی یا طب سنتی مجاز را می‌دهد. در زمینه فروش آنلاین دارو فعلا قاعده‌ای وجود ندارد و از آنجایی که فروش دارو نیاز به مشاوره دارویی و توضیحات دارد و امکان اینکه با هر دارویی که درِ خانه بیمار می‌رود، داروساز هم بفرستیم، نیست، در نتیجه در این زمینه ورود نمی‌کنیم، چرا که ممکن است خطا ایجاد شود. 
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: برخی پلتفرم‌هایی که اقدام به فروش آنلاین دارو می‌کنند، مجوزی ندارند، بنابراین یک بستر غیرمجاز دارد داروی غیرمجازی را عرضه می‌کند. هیچ‌کس نمی‌داند آنچه به عنوان دارو از پلتفرم‌های اینترنتی خریداری می‌کند، مجاز است یا خیر؟ بنابراین یک بستر غیرمجاز، داروی غیرمجاز را از طریق داروخانه غیرمجاز و زیر نظر یک شخص غیرمجاز می‌فروشد. 
محمدی با بیان اینکه وظیفه سازمان غذا و دارو نظارت بر مراکز مجاز فروش دارو است، به ایسنا گفت: نهادهای انتظامی و امنیتی در زمینه موارد غیرمجاز ورود و برخورد می‌کنند. البته ما برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم و تأکید کرده‌ایم این اقدام غیرقانونی است و حتی یکبار محکوم و جریمه هم شدند که البته این اقدام بازدارنده نبوده است. این اقدامات بشدت آسیب‌رسان است. از مردم می‌خواهیم داروی‌شان را از این مسیر تهیه نکنند. ممکن است داروی سالمی هم در این زنجیره فروخته شود اما ریسک دارد و ممکن است داروی غیرسالم باشد، زیرا نمی‌دانیم از کجا تامین می‌کنند.
 

Page Generated in 0/0052 sec