printlogo


کد خبر: 260460تاریخ: 1401/12/7 00:00
اخبار

شاخص، یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی شد صعود بی‌سابقه بورس در یک روز
بازار سرمایه دیروز صعودی بی‌سابقه را تجربه کرد به طوری که شاخص کل بورس با صعود ۸۲ هزار واحدی، وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شد. همچنین شاخص کل بورس دیروز با ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۷۳۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۲۲ هزار و ۴۶۰ واحد افزایش یافت و در رقم ۵۲۵ هزار و ۶۶۳ واحد ایستاد. در این بازار ۵۵۹ هزار معامله به ارزش ۱۰۷ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال انجام شد. طی معاملات دیروز ۹۸ درصد نمادهای بورسی مثبت بود که از این میان فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.
ورود فرابورس به کانال ۲۲ هزار واحد
در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس هم با ۸۶۲ واحد افزایش، وارد کانال ۲۲ هزار واحدی شد و رقم ۲۲ هزار و ۲۰۸ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران بازار فرابورس ۴۸۶ هزار معامله انجام دادند که ۱۰۲ هزار و ۹۹۱ میلیارد ریال ارزش داشت. معادل ۸۷ درصد نمادهای فرابورس مثبت بودند که از میان آنها پلیمر آریاساسول، بیمه پاسارگاد و سنگ آهن گوهرزمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. در حالی که دیروز بیشترین خروج پول حقیقی از صندوق‌ها بود، بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های شیمیایی و فلزات اساسی انجام شد.
***
آغاز مجدد معاملات دلار و یورو در صرافی‌ها
مرکز مبادله ارزی دیروز در اطلاعیه‌ای از آغاز مجدد معاملات دلار و یورو در صرافی‌ها برای تامین ارز خبر داد. در اطلاعیه مرکز مبادله ارزی آمده است: از امروز (۶ اسفندماه) معاملات دلار و یورو در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مجددا آغاز می‌شود و کارگزاران می‌توانند مازاد تقاضای مشتریان را از طریق خرید ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس قیمت بازار تامین کنند. سازوکار معاملات بر اساس انجام حراج چند قیمتی توسط بازارگردان است، با این تفاوت که تعداد سفارش قابل ثبت در هر نماد و همچنین حجم خرید روزانه هر کارگزار بدون محدودیت است. معاملات از روز شنبه تا پنجشنبه (جز روزهای تعطیلی رسمی) از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵ است. کارگزاران مکلفند ارزهای خریداری شده را تا پایان همان روز در سرفصل «تامین نیازهای ضروری» به فروش رسانند. با آغاز معاملات مجدد دلار و یورو در صرافی‌ها، مردم می‌توانند نسبت به تامین نیازهای ارزی خود از طریق صرافی‌ها اقدام کنند.
***
جزئیات طرح فروش فوق‌العاده شب عید اصناف
دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: طرح فروش فوق‌العاده برای سهولت خرید برای همه مصرف‌کنندگان در همه استان‌ها برگزار و نظارت ویژه بر حراج کالای پایان سال انجام خواهد شد. مجید شجاع گفت: هر ساله در روزهای پایانی سال طبق سنوات قبل طرح‌های بازرسی و نظارت برای تنظیم بازار پایان سال اجرا می‌شود و امسال نیز حدود هزار و 500 بازرس در سراسر کشور به صورت دوشفیت فعال هستند و فعالیت بازرسان و طرح‌های نظارتی از ابتدای اسفندماه شروع شده است. وی تصریح کرد: در بحث تامین کالاهای بازار پایان سال مشکل و کمبودی وجود ندارد و طرح فروش فوق‌العاده براساس ظرفیت قانونی در سراسر کشور برگزار خواهد شد و تجربه برگزاری فروش فوق‌العاده سال‌های قبل نشان داده اجرای این طرح به مراتب موفق‌تر از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره است. بنابراین علاقه‌مندان به شرکت در طرح فروش فوق‌العاده می‌توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه و بر اساس ظرفیت‌های موجود در این طرح شرکت کنند. دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها، بازار با رکود همراه است و امیدوار هستیم اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده کمک موثری هم به مصرف‌کنندگان برای خرید با قیمت مناسب داشته باشد و هم رونقی برای فروش بازار و کسبه ایجاد کند.
***
وزارت ارتباطات: سیم‌کارت گردشگری درحد پیشنهاد بود
وزارت ارتباطات اعلام کرد اختصاص سیم‌کارت‌های گردشگری برای خارجی‌ها فعلا درحد پیشنهاد بوده و درباره آن هنوز تصمیم‌گیری نشده است. در روزهای اخیر خبرها و مطالبی با عنوان اختصاص سیم‌کارت‌هایی گردشگری برای دسترسی بهتر مسافران خارجی به برخی پلتفرم‌های محدود‌شده در کشور مطرح شد. اخیرا وزیر ارتباطات با اعلام اینکه توریست‌ها و گردشگران خارجی در سفر خود به ایران به‌ خاطر فیلتر شدن برخی پلتفرم‌ها با مشکلاتی همراه شده‌اند، از طراحی یک سیم‌کارت خاص گردشگری برای این دسته از افراد خبر داد. وزیر ارتباطات در این باره اظهار داشت: «در نظر داریم با توجه به محدودیت استفاده از برخی پلتفرم‌ها، برای گردشگران خارجی که به کشورمان سفر کرده‌اند سیم‌کارت‌های خاصی را طراحی کنیم که این افراد بتوانند در مدت حضور خود در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای‌ مجازی استفاده کنند». اتفاقی که واکنش‌های زیادی را پس از اعلام خبر طراحی این نوع سیم‌کارت‌های خاص در فضای مجازی به دنبال داشت و کاربران از این موضوع انتقاد کردند. 

Page Generated in 0/0072 sec