printlogo


کد خبر: 260464تاریخ: 1401/12/7 00:00
مقامات آمریکایی از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه ابراز نگرانی کردند
ترس غرب از اتحاد شرق

گروه سیاسی: گسترش همکاری ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف که با هدف مقابله با تحریم‌های غرب انجام می‌گیرد، به ترسی برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است. در همین رابطه جمعه هفته گذشته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگویی با پایگاه «المانیتور» از تبعات تشدید شراکت ایران و روسیه برای موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کردند. 
المانیتور در این باره نوشت: «مقام‌های آمریکایی می‌گویند حمله روسیه به اوکراین فرصتی برای تقویت مهارت‌های پهپادی، همچنین توسعه بالقوه جایگاه نایبانش در سوریه در اختیار ایران قرار داده است». مطابق این تحلیل، در حالی که یک سال از جنگ روسیه در اوکراین می‌گذرد مقام‌های آمریکایی نگرانند شراکت نظامی میان ایران و روسیه ممکن است به یک هماهنگی راهبردی ارتقا یافته و تبعات خطرناکی برای خاورمیانه در پی داشته باشد. بنا بر گزارش المانیتور، برخی تحلیلگران گفته‌اند برنامه‌های ایران برای دریافت ۲۵ جنگنده سوخو- ۳۵ از روسیه، همچنین سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ می‌تواند بازدارندگی نظامی آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران را دچار پیچیدگی کند. یک مقام ارشد پنتاگون که مسؤولیتی در زمینه نیروهای آمریکایی در منطقه دارد به شرط عدم افشای نام به خبرنگاران گفته پیش‌بینی استقرار جنگنده‌های اف-۳۵ یا اف-۲۲ در خاورمیانه برای مهار سوخو- ۳۵‌های احتمالی ایران را نمی‌کند. مقام‌های پنتاگون همچنین اذعان کرده‌اند که اضافه شدن فناوری‌های روسیه به مجموعه گسترده پهپادهای شاهد ایران باعث افزایش خطرات این پهپادها برای نظامیان آمریکایی در منطقه خواهد شد. یک ژنرال آمریکایی نیز گفته است مساله‌ای که نگران‌کننده‌تر است احتمال هماهنگی‌های سطح بالا میان روسیه و ایران در زمینه راهبردهای منطقه‌ای بویژه در سوریه است.
همچنین روز جمعه جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری خود گفت روسیه ممکن است جنگنده در اختیار ایران قرار دهد. 
وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جریان جنگ اوکراین مدعی شد واشنگتن اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد حمایت‌های ایران از روسیه در حال افزایش است. 
کربی در ادامه ادعاهای خود گفت: روسیه نیز قرار است حمایت‌های بی‌سابقه‌ای به ایران ارائه دهد و دولت ایالات‌متحده قویا بر این باور است که روسیه احتمالا جت‌های جنگنده به ایران می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: این همکاری‌های دفاعی رو به رشد بین ایران و روسیه وجود دارد و مطمئنا نه تنها اوضاع را در اوکراین سخت‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند وضعیت امنیتی خاورمیانه را دشوارتر کند.

Page Generated in 0/0056 sec