بازار خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ به دلیل عدم آزادسازی واردات و نوسانات نرخ ارز و رشد نرخ تورم شاهد نوسانی شدن قیمت محصولات داخلی بود و حتی نرخ برخی خودروهای خارجی با افزایش همراه شد. بررسی قیمتها در اوایل فصل بهار نشان میدهد برای مثال خودروهای صفر کیلومتر همچون پراید ۱۱۱ (به طور میانگین) به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به قیمت ۱۶۵ میلیون تومان، تیبا هاچبکپلاس به قیمت ۲۰۸ میلیون تومان، ساینا EX به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۲۸۵ میلیون تومان، ۲۰۷ دندهای به قیمت ۳۸۵ میلیون تومان، دنا معمولی به قیمت ۳۶۷ میلیون تومان و تارا دندهای به قیمت ۴۳۰ میلیون تومان معامله میشد. این در حالی است که در شروع فصل تابستان، پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به قیمت ۱۷۵ میلیون تومان، تیبا هاچبکپلاس ۲۱۲ میلیون تومان، ساینا EX به قیمت ۲۱۳ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۳۰۳ میلیون تومان، ۲۰۷ دندهای ۴۰۹ میلیون تومان، دنا معمولی به قیمت ۴۰۵ میلیون تومان و تارا دندهای به قیمت ۴۶۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشد.
در پاییز امسال اما آرامش ۶ ماهه بازار خودرو برهم ریخت. نرخ دلار که اول مهرماه در کانال ۳۰ هزار تومانی بود، پاییز را با ورود به کانال ۴۰ هزار تومان به پایان رساند. در این راستا، افزایش بیسابقه قیمت خودرو را تجربه کردیم. عدم تحقق وعده واردات خودرو دلیل دیگری بود تا شوک جدیدی به بازار وارد شود و قیمت خودروهای داخلی را بیش از ۱۰۰ میلیون تنها در ۳ ماه گران کند. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ آخر پاییز امسال ۴۲۰ میلیون بود. این خودرو اول مهرماه ۳۰۰ میلیون قیمت داشت و طی پاییز ۱۲۰ میلیون گران شده است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۴۶۰ میلیون رسید، درحالی که اول پاییز ۱۰۷ میلیون ارزانتر بود و ۳۵۳ میلیون تومان قیمت داشت.
برای بررسی بازار خودرو ۲ خودروی پرمصرف را در نظر گرفتیم؛ تیبا از گروه صنعتی سایپا و ۲۰۶ تیپ ۲ از گروه ایرانخودرو؛ بر این اساس تیبا صندوقدار ابتدای سال ۱۹۰ میلیون تومان معامله میشده است که با رشد ۸۶ درصدی در اسفند به ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین ۲۰۶ تیپ ۲ با ۹۶ درصد رشد نسبت به ابتدای سال جاری به ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است.