printlogo


کد خبر: 260487تاریخ: 1401/12/8 00:00
دور دنیا

سخنرانی وزیر امور خارجه در نشست شورای حقوق بشر
طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز (۲۷ فوریه هشتم اسفند) به آغاز جدیدترین و طولانی‌ترین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل کمک خواهد کرد که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، یک نماینده ارشد روسیه و وزرای خارجه فرانسه و آلمان در بین تعداد زیادی از مقاماتی هستند که قرار است در آن شرکت کنند. طبق این گزارش، آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که بیش از ۵ هفته‌ ادامه خواهد داشت، در میانه نگرانی‌های حقوق بشری از جمله درباره جنگ اوکراین و خشونت جدید بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی برگزار می‌شود و مجموعه گسترده‌ای از مسائل حقوق بشری از جمله تبعیض، آزادی دین، حق مسکن یا تاثیر مضر تحریم‌های اقتصادی بر مردم عادی و وضعیت کشورهایی چون افغانستان، سوریه، میانمار، نیکاراگوئه و سودان جنوبی را مورد بررسی قرار خواهد داد. 47 کشور در بالاترین نهاد حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو عضویت دارند و این جلسات در سال ۳ بار برگزار می‌شود. 
***
نشست وزرای خارجه ایران، روسیه سوریه و ترکیه
معاون وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه گفت وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در پی تشکیل یک نشست هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، «میخائیل بوگدانوف» دیروز اعلام کرد وزرای خارجه روسیه، ترکیه، سوریه و ایران در پی برگزاری نشستی چهار جانبه هستند. بوگدانوف بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «در حال حاضر تشکیل نشست وزرای خارجه در قالب چهارجانبه در دستور کار و شرایط برگزاری این جلسه  در حال بررسی است». این نشست در حالی برگزار خواهد شد که «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه در نشست آستانه، ضمن تاکید بر این موضوع که سوریه در نتیجه منطق سلطه آمریکا آسیب دیده، تاکید کرده بود: «بهانه‌های اشغالگران ترکیه برای سیاست‌های خود در سوریه، دیگر کسی را فریب نمی‌دهد».
***
اسلامی: قصد داریم محصولات هسته‌ای‌ را صادر کنیم
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بیست‌ونهمین کنفرانس هسته‌ای کشور که در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: بیست‌ونهمین کنفرانس هسته‌ای کشور، جاذبه حضور برای تمام فعالان در حوزه هسته‌ای و دانشجویان دارد. محمد اسلامی دیروز در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما اظهار داشت: اهداف و برنامه‌هایی در صنعت هسته‌ای پی‌ریزی شده و تنظیماتی در این حوزه شکل گرفته است و باید فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی همگرا باشد تا شاهد توسعه منابع در حوزه هسته‌ای و خلق فناوری در این حوزه باشیم. رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به دستاورد‌های هسته‌ای در سال 1401 اشاره کرد و گفت: پودر منعقدکننده خون که در جراحی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک محصول تحریمی بوده است، امسال تولید و مورد استفاده قرار گرفته و گواهی سازمان غذا و دارو را دریافت کرده است و امکان صادرات این محصول هم‌اینک وجود دارد.
***
چین در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه است
مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد واشنگتن مطمئن است چین در حال بررسی تامین سلاح برای روسیه است. به گزارش ایسنا، «ویلیام برنز» در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت: ما مطمئن هستیم رهبری چین در حال بررسی ارائه تجهیزات کشنده به روسیه است اما هنوز در این باره تصمیم نهایی گرفته نشده و شواهدی مبنی بر ارسال واقعی تجهیزات مرگبار در دسترس نیست. وی ادامه داد: دولت ایالات متحده بر این باور است باید پیامدهای چنین اقدامی از سوی چین بررسی شود. این مقام ارشد امنیتی آمریکا در پاسخ به اینکه آیا هدف دولت ایالات متحده این است که با به اشتراک گذاشتن اطلاعات سازمان سیا، چین را از ادامه تامین منابع بازدارد، گفت: چنین تصمیمی از سوی پکن اقدامی بسیار خطرناک و غیرعاقلانه‌ خواهد بود. برنز همچنین گفت: چینی‌ها تلاش می‌کنند ارزیابی کنند تا چه حدی می‌توانند پیش بروند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین احتمالا در حال رصد جدی اقدامات روسیه در اوکراین است.
***
حزب چپ آلمان خواستار انحلال ناتو شد
رئیس حزب چپ آلمان، ائتلاف نظامی ناتو را عامل جنگ‌افروزی‌های زیادی دانسته و خواستار انحلال آن شد. با وجود جنگ روسیه علیه اوکراین، «جنین ویسلر» همچنان خواستار انحلال ناتو به عنوان درخواستی از طرف حزب خود است. ویسلر به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: انتقاد ما از ناتو به این دلیل که روسیه جنگی را به راه انداخته است که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، منسوخ نشده است. ما می‌خواهیم ناتو را با یک سیستم امنیت جمعی جایگزین کنیم. این خواسته ما بدون تغییر باقی مانده است. امنیت بین‌المللی پایدار تنها زمانی تضمین می‌شود که همه کشورهای مهم در یک سیستم امنیتی مشترک ادغام شوند. ویسلر در بخش دیگری از سخنانش با مخالفت مصاحبه‌کننده مبنی بر اینکه بدون ناتو، نیروهای روسیه می‌توانند در کشورهای بالتیک باشند، مقابله کرد و در این باره گفت: تصور من این نیست که پوتین قصد حمله به کشورهای بالتیک را دارد. ارتش او در اوکراین کاملا فرسوده شده است. ویسلر در بخش دیگری از سخنانش این انتقاد را وارد کرد که ناتو هر چیزی جز ضامن امنیت و ثبات در این جهان است. وی این ائتلاف را متهم کرد جنگ‌هایی را به راه انداخته است که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند از جمله در افغانستان یا در بالکان.

Page Generated in 0/0057 sec