printlogo


کد خبر: 260490تاریخ: 1401/12/8 00:00
دلایل بازگشت استقلال به کورس قهرمانی را باید در نوع تمرینات این تیم جست‌وجو کرد
جدی، محکم و خستگی‌ناپذیر

باربد بهراد: اهالی رسانه و هواداران استقلال از نخستین روز حضور سرمربی پرتغالی در انتظار باز شدن تمرینات این تیم بودند که این امر بالاخره با اجازه او در کمپ ناصر حجازی میسر شد؛ تمرینی که به یک مانور فوتبالی شباهت بیشتری داشت. به همان اندازه که در فوتبال ایران، شکست تبعاتی بیش ‌از حد معمول و تاوان سختی دارد، بردن و کسب تنها ۳ امتیاز نیز می‌تواند بر بخش زیادی از مشکلات هر تیمی لااقل تا بازی بعد سرپوش بگذارد و موجب ایجاد انگیزه مضاعف در هر تیمی شود، بویژه اگر این ۳ امتیاز در یک دیدار حیثیتی مثل داربی حاصل شود که این آخری حتی می‌تواند سوپاپ اطمینانی برای حفظ یک مجموعه تا پایان فصل باشد.
این شاید بهترین زمان ممکن برای دعوت از اهالی رسانه و هواداران عاشق این باشگاه، به کمپ مرحوم ناصر حجازی برای تهیه گزارش از روند تمرینات و در عین‌ حال ارتباط بی‌واسطه طرفداران این باشگاه با بازیکنان مورد علاقه‌شان بود.
به نظر می‌رسد ساپینتو به‌ رغم رد اصرار رسانه‌ها برای حضور در تمرینات، مترصد فرصتی مغتنم بود تا بتواند در بهترین شرایط روحی و روانی میزبان خبرنگاران و تماشاگران باشد و چه فرصتی بهتر از امروز برای رونمایی از تمرینات تیمی که توانسته است اعتماد از دست ‌رفته را در کمترین زمان ممکن به دست آورد. از نوع رفتار بازیکنان و کادر فنی و سایر عوامل تیم با یکدیگر می‌شد بخوبی دریافت تیم در مقطع کنونی پس از بازگشت مجدد به کورس مدعیان و جبران آن 8 اختلاف امتیاز به آرامش مطلوبی رسیده و این در حالی است که آنها بخوبی می‌دانند باید طی روزهای آتی، خودشان را برای یکی از سخت‌ترین و به ‌نوعی تعیین‌کننده‌ترین مقاطع لیگ آماده کنند. پسران آبی پس از پیروزی برابر تیم‌های ملوان، نفت مسجدسلیمان و ملوان (جام حذفی) در تهران و مس کرمان و پیکان در خارج از خانه، حالا باید پیش از دیدار داربی به ترتیب به مصاف تیم‌های نساجی، گل‌گهر، فولاد، آلومینیوم و هوادار بروند که هر کدام می‌توانند استقلال را به چالش بکشند. استقلال در شرایطی می‌خواهد پا به میدان شهرآورد 100 بگذارد که دست بالا را نسبت به حریف سنتی خودش داشته باشد و این مستلزم عبور از این گذرگاه خطرناک است.
از همین رو است که ساپینتو را از هر زمانی جدی‌تر دیدیم. او به ‌گونه‌ای در تمرین حضور می‌یابد که هیچ بازیکنی به خودش اجازه نمی‌دهد حتی برای یک دقیقه از جریان تمرین غافل شود، چرا که این سرمربی اکتیو پرتغالی همه‌ چیز را زیر نظر دارد. ساپینتو بهتر از هر کسی می‌داند تیمش برای کسب عنوان قهرمانی باید بهتر از آنچه هست باشد.
او با درک شرایط کنونی استقلال و اینکه این تیم هنوز راه بسیار سختی را تا پایان مسیر لیگ در پیش دارد، بیشتر از هر زمان دیگر به بازیکنانش سخت می‌گیرد تا مبادا باز هم تعلل‌شان آنها را از رسیدن به جمع مدعیان لیگ دور کند، چرا که قرار نیست 8 اختلاف امتیاز همیشه به همین سرعت جبران شود و همه نتایج به نفع پسران آبی رقم بخورد. آنها از تعلل پرسپولیس نهایت بهره را بردند اما سرخپوشان در دیدار مقابل سپاهان نشان دادند یک اشتباه را ۲ بار تکرار نمی‌کنند. ساپینتو به ‌رغم اینکه نسبت به برگزاری تمرین با حضور افرادی غیر از کادر مورد اعتماد خودش وسواس زیادی دارد، درهای تمرین تیم را برای نخستین و شاید آخرین مرتبه به روی اهالی رسانه و هواداران باز کرد تا به بازیکنانش روحیه دهد و به ‌نوعی به آنها بفهماند چه جایگاه ویژه‌ای دارند. از طرفی مشخص بود او به بازیکنانش گفته بود طوری تمرین کنند که به گوش سایر تیم‌های رقیب برسد که این تیم  کاملا آماده و مهیای جنگیدن تا پایان لیگ است. در واقع این را می‌شد از تک ‌تک دقیقه‌های حضور در تمرین دریافت که این مجموعه به چیزی ‌جز قهرمانی در لیگ برتر و حتی جام حذفی رضایت نمی‌دهد. از طرفی معمولا خبرنگاران اجازه دارند 15 تا 20 دقیقه ابتدایی تمرینات را پوشش دهند اما این بار ساپینتو سخاوتمندانه این اجازه را صادر کرد تا  آخرین ثانیه‌های تمرین در کنارشان باشیم تا به‌ نوعی بتوانیم حق مطلب را بجا آوریم. ۳ بخش مهم تمرینات که بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفت، فوتبال در شرایط متفاوت بود.
اولی فوتبال با 6 دروازه بود که تا حدی نسبت به ۲ بخش بعدی، فانتزی‌تر بود، هر چند ساپینتو مثل عقاب بر سر هر توپی که لو می‌رفت حاضر می‌شد و آن بازیکن را مجبور می‌کرد شنا برود. در این بخش آنچه بیش از هر چیز اهمیت داشت، حفظ توپ تا حد ممکن بود به طوری که بیرون از زمین خسرو حیدری تعداد پاس‌های ردوبدل شده را با صدای بلند می‌شمارد. تا وقتی‌که توپی لو می‌رفت و شمارش از سر گرفته می‌شد.
اما نقطه عطف تمرین دیروز، بازی 7 به 7 در یک زمین 30 متری بود؛ تمرینی که با کمترین فاصله ممکن با خبرنگاران برگزار شد تا آنها بتوانند این تمرین بسیار کاربردی را به بهترین نحو ممکن پوشش دهند. این قسمت همواره یکی از آیتم‌های اصلی تمرینات تیم فوتبال رئال‌مادرید در زمان آنچلوتی و زیدان بوده است.
کافی است مشترک کانال یوتیوب تمرینات رئال‌مادرید باشید تا متوجه شوید ستاره‌های این باشگاه چه اهمیتی برای این آیتم قائل می‌شوند. شاگردان ریکاردو ساپینتو نیز بدون اینکه ذره‌ای مراعات و ملاحظه یکدیگر را کنند، بازی در چنین فضای بسیار محدود را تمرین کردند که ماحصل آن مصدومیت ۲ مهره کلیدی به نام‌های عارف غلامی و محمد محبی بود که این دومی پس از برخورد با سیدحسین حسینی قادر به ادامه تمرین نبود و همراه دکتر به رختکن رفت (البته گفته می‌شود مصدومیت او سنگین نیست و او به بازی بعد استقلال خواهد رسید). 
جالب اینکه ساپینتو با وجود تماشای این ۲ مصدومیت، ذره‌ای به بازیکنانش درباره مراعات یکدیگر هشدار و تذکر نداد.
در این آیتم درخشش سیدحسین حسینی به حدی چشم‌نواز بود که هواداران را روی سکوهای کمپ حجازی به تشویق واداشت.
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کرد حضور پررنگ خسرو حیدری در تمرینات بود. درباره این بازیکن بی‌بدیل سال‌های اخیر باشگاه استقلال باید گفت روزبه‌روز شاهد پیشرفت او در عرصه مربیگری هستیم و نمود خسرو و میزان تعاملاتش با بازیکنان در این تمرین مؤید همین مطلب بود. در ابتدا حضور خسرو با انتقادهایی همراه بود اما او رفته‌رفته نشان داد می‌توان روی وی حساب ویژه‌ای باز کرد.
در پایان باز هم باید به تمرکز بالای ساپینتو در حین تمرینات اشاره کرد، آنجا که بازیکنان در حال تمرین زدن و مهار ضربات پنالتی بودند، سراغ خبرنگاران آمد و از همه آنها تک‌تک خواهش کرد با توجه به اینکه استقلال هنوز در جام حذفی حضور دارد و یکی از مدعیان این جام به شمار می‌رود، کسی این بخش از تمرینات را فیلمبرداری نکند.
به ‌هر حال تمرین استقلال را می‌شد از جهاتی به یک مانور فوتبالی جهت گرفتن زهرچشم از رقبا تشبیه کرد، ضمن اینکه میزان عشق و علاقه خالصانه طرفداران این تیم در طیف‌های مختلف نیز می‌تواند بازیکنان این تیم را بیش از هر زمانی به وظیفه خطیری که بر عهده ‌دارند آگاه کند؛ هوادارانی که چیزی جز قهرمانی نمی‌تواند آنها را راضی کند.

Page Generated in 0/0056 sec