printlogo


کد خبر: 260497تاریخ: 1401/12/8 00:00
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌و گو با «وطن امروز»: مالکان صد‌ها ساختمان ناایمن همچنان نسبت به هشدارهای ما بی‌تفاوتند
خطر در کمین ساختمان‌های ناایمن

صدها ساختمان در تهران همچون ساختمان 153 خیابان بهار بارها توسط سازمان آتش‌نشانی به دلیل ناایمن بودن اخطار و تذکر گرفته‌اند اما اغلب مالکان و ساکنان به عواقب جبران‌ناپذیر وقوع احتمالی چنین حوادثی بی‌توجهند؛ سهل‌انگاری‌ای که نه تنها جان و مال ساکنان این ساختمان‌ها را تهدید می‌کند، بلکه جان آتش‌نشانان و نیروهای امدادی را نیز به خطر می‌اندازد.
شنبه 6 اسفند ساختمانی در خیابان بهار دچار حریق شد و متاسفانه یک آتش‌نشان در حین انجام وظیفه به شهادت رسید تا داستان تلخ حریق ساختمان پلاسکو و شهادت آتش‌نشانان بار دیگر تداعی شود.  بعد از ریزش ساختمان پلاسکو و شهادت 16 آتش‌نشان مسؤولان به یاد ساختمان‌های ناایمن و بحث ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه افتادند و جلسات و کمیته‌های مختلفی در این راستا شکل گرفت. توجه به این موضوع تا جایی بود که اخیرا مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد: برای نخستین‌بار وضعیت ساختمان‌های ناایمن در حال تعیین تکلیف است و دادستانی به صاحبان ساختمان‌های ناایمن تا پایان سال مهلت داده ایمن‌سازی را انجام دهند، در غیر این صورت برای سال بعد، احکام قضایی صادر می‌شود و انشعابات قطع خواهد شد. قدرت‌الله محمدی گفت: ساختمان‌های ناایمن شامل برخی بیمارستان‌ها، اماکن تجاری، دولتی و انبارهاست که در بافت فرسوده قرار دارند و در یک جای خاص متمرکز نشده‌اند.
همچنین سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه صدها ساختمان ناایمن چون ساختمان 153 خیابان بهار در تهران و شهرهای دیگر وجود دارد که اخطار ناایمنی گرفته‌اند اما توجهی به این موضوع نشان نمی‌دهند، افزود: سازمان آتش‌نشانی با رصد ساختمان‌های ناایمن و شناسایی آنها مالکان را در جریان قرار داده است که البته برخی به این اخطارها توجه کرده‌اند اما خیلی‌ها همچنان بی‌توجهند. جلال ملکی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه بی‌توجهی نسبت به ایمنی ساختمان‌ها تاوان جبران‌ناپذیری دارد، اظهار داشت: صاحبان چنین ساختمان‌هایی قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد براحتی می‌توانند با هزینه کم و به دور از هزینه‌های‌ جانی و مالی، اقدام به ایمن‌سازی کنند در صورت بی‌توجهی به اخطارها متاسفانه تاوان بی‌احتیاطی‌ها این افراد را آتش‌نشانان یا ساکنان آن ساختمان‌ها می‌دهند.
  در میانه این بحث‌ها، خبر آتش‌سوزی در یک ساختمان 10 طبقه تجاری - اداری در خیابان بهار تهران روز شنبه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. آتش‌سوزی ساعت ۱۰ صبح شروع شد و در نهایت با شهادت یک آتش‌نشان، حوالی ساعت ۲۴ مهار شد. به گفته مسؤولان شهرداری این ساختمان اخطاریه ناایمنی دریافت کرده بود و حتی پلمب شده بود اما به دلایلی(!) فک پلمب شده و فعالیت در این ساختمان ناایمن از سر گرفته می‌شود؛ موضوعی که موجبات انتقاد اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس را فراهم کرده است. وی می‌گوید: هر هزینه‌ای که در حوزه ایمنی می‌دهیم ناشی از بی‌توجهی بهره‌مندان و مالکان به اخطارهایی است که در این زمینه سازمان آتش‌نشانی می‌دهد و سازمان آتش‌نشانی کار خود را درباره این ساختمان به نحو مطلوب انجام داده و چند بار اخطارها و تذکرات لازم را به مالک و بهره‌برداران ساختمان داده است. همچنین کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز به این مساله ورود کرده و با حکم قضایی اقدام به پلمب این ساختمان کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه با کاربری‌های اشتباه از یک ساختمان ناایمن جان مردم و کسبه را به خطر می‌اندازند، بیان کرد: برای ایمن‌سازی نقاط نا ایمن باید دادستانی ورود کند. رفع خطر ساختمان‌های ناایمن به معنای پلمب کردن این مجموعه‌ها نیست، بلکه به معنای ایمن‌سازی این مجموعه‌هاست و باید کارهای بازدارنده را در شهر تهران در حوزه ایمنی افزایش دهیم و اصناف و وزارت کار نسبت به وضعیت ساختمان‌های صنف‌ها ورود کنند و مانند شهرداری کار خود را بدرستی انجام دهند. همچنین علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران درباره وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر تهران می‌گوید: دقت داشته باشید که ۱۲۹ ساختمان ناایمن اعلام شده مالکانی دارند و اصناف نیز در این ساختمان‌ها فعال هستند و شهرداری تهران وظایف خود را انجام داده است اما باید اصناف و وزارت کار نیز پای کار بیایند و همه باید در این زمینه احساس مسؤولیت کنند. بارها شده است که وقتی بحث پلمب یک مجموعه ناایمن به میان می‌آید، با مساله عدم اشتغال کارگران در این مجموعه‌ها موضوع مسکوت می‌ماند که لازم است در این زمینه همه دستگاه‌ها پای کار بیایند، چرا که همه مسؤولان دغدغه معیشت مردم را درک کرده و قطعا نمی‌خواهند خللی به آن وارد کنند اما ایمنی ساختمان‌ها نیز امر مهمی است.
* مقصران حریق ساختمان ۱۵۳ تحت پیگرد قضایی‌اند
این حریق پای دادستانی تهران را نیز به خیابان بهار باز کرد و علی صالحی پس از استماع گزارش مسؤولان شهرداری تهران اعلام کرد: درباره این آتش‌سوزی پرونده قضایی تشکیل شده است و گزارش نهایی حادثه به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
دادستان تهران بیان ‌کرد: مالک ساختمان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده می‌کرده که به دلیل نامعلومی دچار حریق شده است. این بخش ساختمان به علت تغییر کاربری پلمب شده بود که بعد از مدتی فک پلمب شده است که باید بررسی شود علت فک پلمب چه بوده است. در صورت اثبات تخلف در رفع نواقص و فک پلمپ ساختمان، مقصران تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.
* صدور حکم جلب مالک ساختمان
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درباره آخرین وضعیت پایداری ساختمان بهار در پی آتش‌سوزی روز شنبه گفت: این ساختمان اخطار گرفته است و رای قضایی دارد و پلمب شده اما مالک فک پلمب انجام داده است که منجر به صدور دستور جلب توسط قاضی شده است. قدرت‌الله محمدی دیروز در جمع خبرنگاران در تشریح عملیات اطفای حریق ساختمان 153 که نخستین دقایق بامداد یکشنبه به اتمام رسید، اظهار کرد: اطفای ساختمان 153 حدود 12 ساعت به ‌طول انجامید، علت طولانی شدن اطفای حریق حجم بالای کالاهایی بود که با اشتعال‌زایی بالا در طبقات منفی ساختمان دپو شده بود که این امر موجب شد دمای طبقه منفی 3 به بیش از 400 درجه برسد و این دما را در این طبقه رصد کردیم. وی افزود: در نخستین مرحله، ساختمان تخلیه شد و نفرات را نجات دادیم و پس از آن اطفای حریق انجام شد که متأسفانه در طول این عملیات یکی از آتش‌نشانان ما شهید شد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اینکه پایش ساختمان‌های ناایمن توسط آتش‌نشانی انجام شده است و ساختمان‌ها در 4 گروه پرخطر، ناایمن، میان‌خطر و کم‌خطر دسته‌بندی شده‌اند، اضافه کرد: این ساختمان اخطار گرفته بود و رای قضایی داشت و پلمب شده بود و مالک فک پلمب انجام داده است که منجر به صدور دستور جلب توسط قاضی شده است.
* وداع با آتش‌نشان وظیفه‌شناس
پیکر مطهر آتش‌نشان شهید «قریب‌رضا دارابی» امروز در تهران تشییع و به خاک سپرده می‌شود.
پیکر این شهید در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر به خاک سپرده می‌شود. شهید قریب‌رضا دارابی شب شنبه در عملیات اطفای حریق ساختمانی در خیابان بهار تهران به شهادت رسید.
شهید دارابی فرمانده ایستگاه آتش‌نشانی ۱۲۰ بود که در حین عملیات اطفای حریف این ساختمان به شهادت رسید.

Page Generated in 0/0058 sec