printlogo


کد خبر: 260498تاریخ: 1401/12/8 00:00
معاون وزیر بهداشت:
مسمومیت دانش‌آموزان عفونی نیست

با گذشت بیش از ۳‌ ماه از موضوع مسمومیت سریالی و پیاپی دانش‌آموزان در ایران، تاکنون دلیل این مسمومیت‌ها به خانواده‌ دانش‌آموزان مسموم‌شده ابلاغ نشده است و تا امروز هر آنچه درباره این مسمومیت‌ها منتشر شده، فقط مربوط به نشانه‌ها و عوارض مسمومیت است؛ از جمله «انتشار بویی شبیه بوی نارنگی، سردرد، سرگیجه، سستی و بی‌حسی اعضای بدن و ناتوانی در راه رفتن». البته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 26 بهمن راجع به این موضوع  گفته بود: جمع‌بندی وزارت بهداشت این است که عامل مسمومیت دانش‌آموزان قمی میکروبی نیست و بر اساس جمع‌بندی وزارت بهداشت مسمومیت بسیار خفیف بوده و هیچ‌گونه عارضه‌ای را ایجاد نکرده است. گفتنی است روز 9 آذرماه امسال نخستین حادثه در یکی از هنرستان‌های قم، منجر به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر قمی شد که همه این دانش‌آموزان با حضور عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. پس از آن دانش‌آموزان بروجردی نیز دچار این نوع مسمومیت شدند.  
در همین باره دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دیروز در نشست خبری در مشهد گفت: این مسمومیت عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست.  وی که عضو اصلی کمیته علمی - تخصصی بررسی این ماجرا نیز هست تصریح کرد: این موضوع با تاکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تاکنون مشخص شد ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد. معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانش‌آموزان مسموم‌شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند. پناهی افزود: حفظ آرامش افراد مسموم در اولویت است، چرا که برهم خوردن آرامش سبب ایجاد استرس، اضطراب و در نتیجه طولانی شدن روند بهبودی می‌شود. همچنین سخنگوی وزارت بهداشت درباره  برخی اظهارات مطرح‌شده درباره مسمومیت دانش‌آموزان قمی گفت: نتایج قابل استنادی درباره علل بیرونی مسمومیت دانش‌آموزان در قم در دسترس نیست.
* اغلب دانش‌آموزان مسموم بروجرد ترخیص شده‌اند
معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد از مسمومیت دوباره دانش‌آموزان این شهرستان خبر داد. مسلم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: طبق گزارشات واصله از آموزش‌وپرورش، باز هم تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه ۱۵ خرداد همچون روزهای گذشته دچار عارضه سردرد، تهوع، ضعف و بی‌حالی شدند. وی ادامه داد: این دانش‌آموزان بلافاصله جهت انجام کارهای درمانی بیمارستان منتقل شده و حال همگی آنها خوشبختانه خوب است. فرماندار بروجرد تصریح کرد: اکثرا دانش‌آموزان ترخیص شده‌اند. مرادی درباره علت این حادثه تکراری در بروجرد یادآور شد: علت و منبع وقوع این اتفاق هنوز مشخص نیست و در دست بررسی است. وی خاطرنشان کرد: تیم‌هایی که ما تشکیل داده‌ایم به جد پیگیر و در حال بررسی گسترده این موضوع هستند. مرادی گفت: اتفاقاتی که در سایر جاها نیز در گذشته رخ داده توسط این تیم‌ها در حال همپوشانی است که به یک نتیجه برسیم.

Page Generated in 0/0051 sec