printlogo


کد خبر: 260518تاریخ: 1401/12/8 00:00
عبدالله مهتدی به سازمان‌دهی آشوب‌های اخیر از سوی گروهک تروریست کومله اذعان کرد
ماجرا تجزیه‌طلبی بود

گروه سیاسی: عبدالله مهتدی سرکرده گروهک کومله در نشستی در شهر بن آلمان با تعدادی دیگر از فعالان تجزیه‌طلب دور هم جمع شدند. وی اعتراف کرد آشوب‌های غرب کشور در ماه‌های گذشته از سمت احزاب تجزیه‌طلب سازماندهی می‌شد.
به گزارش «وطن امروز»، با آغاز آشوب‌های خیابانی از اواخر شهریورماه سال جاری، گروه‌های تجزیه‌طلب در غرب کشورمان تمام اهتمام خود را به بهره‌برداری از این ناامنی‌ها معطوف کردند. با این حال همه چیز به برنامه‌ریزی گروه‌های تجزیه‌طلبی همچون کومله و دموکرات محدود نمی‌شد. بهره‌گیری از این گروه‌ها به شکل ویژه‌تری از سوی دولت‌های غربی به عنوان برنامه‌ریزان اغتشاشات نیز پیگیری می‌شد. ضدانقلاب خارج‌نشین نیز ابایی از نشست و برخاست با تجزیه‌طلبان نداشت. تجمع آبان‌ماه در برلین که تبدیل به میدانی برای برافراشتن پرچم گروه‌های تجزیه‌طلب شد برای نخستین‌بار برنامه‌ریزی تجزیه‌طلبان را علنی کرد. چند روز پس از این تجمع بود که یک فایل صوتی از رعنا رحیم‌پور، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد که عملا به وجود یک سناریو برای فعال کردن گسل‌های قومیتی و حرکت به سمت تجزیه‌طلبی در حاشیه آشوب‌های خیابانی اخیر در ایران اعتراف می‌کرد. در این فایل صوتی وی به شکل بی‌پرده از هدف تکه‌تکه و تجزیه شدن ایران خبر می‌دهد و تاکید می‌کند هدف پشت پرده آشوب‌طلبی‌ها در ایران نه دموکراسی، بلکه تجزیه است! رحیم‌پور مشخصا خبر می‌دهد در رسانه سعودی اینترنشنال ابلاغ شده که فقط با رهبران احزاب «تجزیه‌طلب» گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود.
در ادامه برگزاری نشست چهره‌های مشهور ضدانقلاب در دانشگاه جورج تاون با حضور عبدالله مهتدی سرکرده گروهک کومله نشان داد ارتباط با تجزیه‌طلبان تا مرحله ائتلاف رسیده است. در آخرین مورد عبدالله مهتدی سرکرده گروهک کومله در نشستی به نام «ژن، ژیان، ئازادی» در شهر بن آلمان با تعدادی دیگر از فعالان تجزیه‌طلب دور هم جمع شدند تا بیش از پیش جای پای خود را در بین دیگر گروه‌های ضدانقلاب سفت کند. مهتدی در این نشست اعتراف کرد بسیاری از آشوب‌ها و اغتشاشات در شهرهای کردنشین از سوی مرکز همکاری احزاب کردستان سازماندهی شده بود. سرکرده کومله با ادعای اینکه «ما دنبال فدرالیسم هستیم و آن را کتمان نمی‌کنیم و برای آن تلاش خواهیم کرد»، در حاشیه این نشست در مصاحبه با BBC گفت هنوز خیلی از احزاب و جریانات اپوزیسیون حاضر نیستند هویت‌های اتنیکی (قومی) و فرهنگ و زبانی را به ‌رسمیت بشناسند. 
وی خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۱۷ یکی از تجربه‌های موفق احزاب و جنبش کرد در ایران ایجاد ائتلافی به نام «مرکز همکاری‌های احزاب سیاسی کردستان ایران» بود که بویژه در انقلاب «زن، زندگی، آزادی» نقش فوق‌العاده حساس و تعیین‌کننده‌ای داشته است. 
مهتدی افزود: پس از نخستین جرقه‌های انقلاب «زن، زندگی، آزادی»، مرکز همکاری‌های احزاب سیاسی کردستان ایران توانست با فراخوان‌های اعتصاب و تظاهرات در شهرهای کردستان، جنبش را به مرحله‌ای کاملا جدید ارتقا دهد.
تاکید مهتدی بر اینکه به دنبال فدرالیسم به عنوان اسم رمز تجزیه سرزمینی است، پیش از این نیز در مواضع مشابهی یک روز بعد از نشست دانشگاه جورج‌تاون در مصاحبه با تلویزیون روداو متعلق به نچیروان بارزانی انجام شد. وی گفت: ناسیونالیست‌های تندرو و پان‌ایرانیست‌ها ما را قبول ندارند و مخالف ملت خواندن ما هستند اما  پس از آزادی خواست خود را (تجزیه) مطرح می‌کنیم و الان وقتش نیست، بعدها آرایش سیاسی عوض می‌شود و لزوما چنین نیست که افراد و نیروهایی که در حال حاضر به هم نزدیکند در آینده هم چنین باشند.
عبدالله مهتدی که از روزهای ابتدایی اغتشاشات در برخی شهرهای کشور پای ثابت رسانه‌های معاند بود، از بنیانگذاران گروهک تجزیه‌طلب کومله است و چندین عملیات تروریستی را علیه رزمندگان جمهوری اسلامی در دهه 60 سازماندهی کرد. از جمله جنایات این گروه، انفجار بمب در رژه نیروهای مسلح در مهاباد بود که طی آن 12 نفر از کودکان و زنان به شهادت رسیدند و 40 نفر از مردم بی‌گناه زخمی شدند.

Page Generated in 0/0059 sec