printlogo


کد خبر: 260530تاریخ: 1401/12/9 00:00
دور دنیا

وزیر خارجه مصر با اسد دیدار کرد
وزیر خارجه مصر دیروز در دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و پیام رئیس‌جمهور مصر را به همتای سوری خود ابلاغ کرد. سامح شکری پس از این دیدار گفت نامه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را تقدیم رئیس‌جمهور بشار اسد کردم که در این نامه بر همبستگی با سوریه و آمادگی برای ادامه حمایت از این کشور در رویارویی با پیامدهای زلزله اخیر تاکید شده است. وی افزود: مردم سوریه جایگاه خاصی در میان مردم مصر دارند و پیوندهای انسانی میان آنها برقرار است. ما برای کمک به برادران خود در سوریه هستیم و هماهنگی با دولت این کشور از همان روزهای نخست وقوع زمین‌لرزه ادامه دارد. رئیس جمهور سوریه در این دیدار از دولت مصر به دلیل کمک‌هایی که برای زلزله‌زدگان سوریه کرده، تشکر کرد و گفت سوریه نیز همانند مصر بر روابط دوجانبه تمایل دارد.
***
خیلی از کشورها خواهان عضویت در بریکس هستند
وزیر خارجه روسیه از افزایش شمار کشورهای متمایل به عضویت در 2 سازمان بریکس و همکاری شانگهای خبر داد و آن را سندی بر شکست تلاش غرب برای منزوی کردن روسیه دانست. از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون چند کشور نسبت به عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس ابراز تمایل کرده‌اند. سرگئی لاوروف در دیدار با روسای دفتر منطقه‌ای این وزارتخانه اعلام کرد تعداد کشورهای متقاضی پیوستن به بریکس و سازمان همکاری شانگهای به ۲۰ کشور رسیده است. وی افزود: بسیاری از کسانی که درخواست داده‌اند دارای نقش‌های کلیدی در منطقه هستند. لاوروف ترکیه، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اندونزی، مکزیک و مصر را از جمله این کشورها نام برد و خاطرنشان کرد: فهرست این کشورها از شکست تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه حکایت دارد که عضو هر دو سازمان است.
***
بایدن: نگرانی‌ها درباره سنم «کاملا بر حق» است
رئیس‌جمهور آمریکا همچنان که نامزد شدن مجددش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ با اما و اگر مواجه شده، در مصاحبه‌ای جدید اذعان کرد نگرانی‌ها درباره سنش «کاملا برحق» است. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه هیل، جو بایدن، رئیس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا در مصاحبه با دیوید مویر، خبرنگار «ای‌بی‌سی» با این پرسش مواجه شد که آیا در تصمیم‌گیری برای نامزدی مجددش برای ریاست جمهوری آمریکا سنش را در نظر می‌گیرد یا خیر، پاسخ داد: خیر! با این حال او گفت اینکه مردم درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند «بر حق» است. او به مویر گفت: «این کاملا بر حق است که مردم مسائلی را درباره سن من مطرح کنند. چنین کاری کاملا برحق است. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است: «من را تماشا کنید». بایدن که نامش به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا ثبت شده، در صورت انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴، ۸۲ ساله خواهد بود. سن بایدن نگرانی‌هایی نزد هر دو حزب سیاسی اصلی آمریکا برانگیخته است.
***
اوکراین روابطش را با عربستان گسترش می‌دهد
وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد کشورش مصمم است روابط با عربستان را نه‌تنها در سطوح دوجانبه و چندجانبه، بلکه در سطح منطقه‌ای توسعه دهد و به طور مشترک به دنبال راه‌هایی برای تقویت موقعیت ۲ کشور در نیمکره جنوبی باشند. به گزارش ایسنا، روزنامه رای‌الیوم نوشت: دیمیترو کولبا در نشست مشترک با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و آندریه یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف با اشاره به اهمیت نخستین سفر وزیر خارجه عربستان به کی‌یف از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، گفت: ما از وزیر خارجه استقبال می‌کنیم و تعهد کامل خود را برای توسعه روابط اعلام می‌کنیم. ما با هم راه‌هایی را برای تقویت موقعیت خود در نیمکره جنوبی بویژه در آفریقا جست‌وجو خواهیم کرد.
***
سوئد مأمن «پ‌ک‌ک»
 پلیس امنیت سوئد (SAPO) گفت شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک»، گروهی که از سوی ترکیه، آمریکا، اتحادیه اروپایی و کشورهای دیگر تروریستی نامگذاری شده، در سوئد تامین مالی می‌شوند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سوزانا ترهورنینگ، معاون رئیس مبارزه با تروریسم سوئد در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور اذعان کرد که پ‌ک‌ک در سوئد حمایت مالی قابل توجهی دریافت می‌کند اما مبلغ آن را مشخص نکرد. وی افزود: پلیس امنیت پ‌ک‌ک را به عنوان تهدید مستقیم حمله به سوئد ارزیابی نمی‌کند اما شاهد هستیم که آنها فعالیت‌های حمایتی مثل جذب نیرو و تامین مالی برای حمایت از فعالیت‌های تروریستی در کشوری دیگر یا سوئد انجام می‌دهند. پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی، سوئد و فنلاند خواستار پیوستن به ناتو شدند و برای ورود به این ائتلاف نظامی غربی به موافقت تمام اعضای ناتو نیاز دارند که تاکنون ترکیه با درخواست الحاق این ۲ کشور اروپایی به ناتو موافقت نکرده است. اخیرا هم هتک‌ حرمت قرآن کریم در سوئد که قبلا هم مسبوق به سابقه بود، با واکنش تند ترکیه همراه شد و مساله عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را پیچیده‌تر کرد. وزیر خارجه ترکیه اخیراً تاکید کرد که سوئد از طریق اقدامات اسلام‌هراسی و اقدام علیه ترکیه عمدا فرآیند ورود خود به ناتو را در معرض خطر قرار می‌دهد.

Page Generated in 0/0050 sec