printlogo


کد خبر: 260548تاریخ: 1401/12/9 00:00
بر اساس مصوبه شورای سران قوا، تمام صادرکنندگان باید از تکالیف ارزی بانک مرکزی تمکین کنند
اختیارات بی‌سابقه به بازارساز

گروه اقتصادی: دیروز در حالی قیمت دلار در بازار غیررسمی نسبت به روز قبل آن قریب هزار تومان افزایش یافت که روز یکشنبه شاهد ریزش حدود 5 هزار تومانی قیمت آن در بازار غیررسمی بودیم. این‌طور که پیداست قیمت‌ها در این بازار عمق اقتصادی ندارند و صرفا بر مبنای تورم انتظاری و مسائل روانی رفتار می‌کنند. روز گذشته اختیارات ویژه‌ای نیز به بانک مرکزی داده شد که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به تکلیف تمام صادرکنندگان اعم از دولتی و غیردولتی برای تبعیت از قواعد و تصمیم‌های ارزی بانک مرکزی اشاره کرد. به گزارش «وطن امروز»، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی در جلسه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و تصویب شد. شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی یکشنبه شب با حضور سران ۳ قوه و دیگر اعضا به ریاست سیدابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و در جلسه هشتاد‌ویکم شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی مهم‌ترین موضوعات مهم اقتصادی کشور مطرح و بررسی شد. سران قوا و اعضای شورا در این جلسه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه‌ قضائیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالا‌های مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی را بررسی و آن را تصویب کردند. تاکنون جزئیات دقیقی از این مصوبه بیان نشده است اما آن‌طور که وزیر امور اقتصادی و دارایی به طور اجمالی درباره آن گفته تمام صادرکنندگان و ارزآوران به کشور موظف هستند از این پس با دست فرمان بانک مرکزی اقدام به عرضه ارز کنند. 
* ارز صنایع صادرات محور به طور کامل در مرکز مبادلات عرضه می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح این اختیارات گفت: ارز صنایع صادرات‌محور به طور کامل در سامانه مبادلات ارزی بانک مرکزی عرضه می‌شود. سیداحسان خاندوزی، اظهار داشت: بانک مرکزی شرایطی را فراهم کرده که هم بانک‌های دولتی و صرافی‌های زیرمجموعه و هم صرافی‌های تضامنی، ارز خود را ارائه کنند و راهکار بانک مرکزی در این زمینه بخوبی اجرا می‌شود. وی ادامه داد: برای مدیریت بازار، بانک مرکزی اختیارات جدیدی نیاز داشت که بتواند در بازار ارزی مداخله کند و این اختیارات در نشست هماهنگی سران قوا شب گذشته به تصویب رسید و اختیارات لازم برای بانک مرکزی تصویب شد و در این زمینه اجماع صورت گرفت که اختیارات لازم به بانک مرکزی داده شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: آثار اختیارات جدید بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز را بزودی خواهیم دید. خاندوزی همچنین درباره الزام شرکت‌ها و صنایع بورسی برای عرضه ارز صادراتی خود در مرکز مبادلات ارزی گفت: قرار شد همه صنایع کشور حتی صنایع نفت و گاز زیرمجموعه وزارت نفت و صنایع بورسی از مقررات بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز در بازار مبادلات ارز و طلا تمکین کنند و بازگشت ارز صادراتی در بازار مبادلات انجام شود.
بنا بر این گزارش، یکی از بازیگران بزرگ بازار ارز در کشورمان صنایع صادراتی مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها هستند که به طور طبیعی همواره به دنبال فروش ارز خود به بالاترین قیمت هستند و با توجه به قدرت بازارسازی که دارند در این راستا نیز گام بر می‌دارند. در صورتی که بانک مرکزی ولو برای یک مقطع زمانی کوتاه سیاست‌گذاری نحوه فروش ارز این صادرکنندگان را به دست گیرد، می‌توان امیدوار بود بازار تا حدودی آرام گیرد. موضوع دیگر در رابطه با صادرات نفتی کشور است که برای نخستین نحوه تخصیص و عرضه آن در اختیار بانک مرکزی کشورمان قرار گرفته که پیش از این سابقه نداشته است.
* کانال‌سازی کانال‌های تلگرامی
مسأله قابل توجه در رابطه با قیمت‌های کنونی ارز در بازار نقش‌آفرینی کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی است. این موضوع البته در سنوات قبلی هم ضربه خود را به اقتصاد کشورمان وارد کرده است. این فضاسازی‌ها به گونه است که حتی کانالی منتسب به شجریان هم اقدام به قیمت‌سازی و کانال‌سازی بازار ارز می‌کند. به نظر می‌رسد یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که باید در راستای مدیریت ارز انجام شود ضابطه‌مند کردن فضای مجازی است. 

Page Generated in 0/0054 sec