printlogo


کد خبر: 260549تاریخ: 1401/12/9 00:00
مهم‌ترین مصوبات بودجه سال 1402 در مجلس شورای اسلامی
از کاهش مالیات تولید تا افزایش گمرکی گوشی‌های لوکس

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر سخت درگیر بررسی بودجه سال آینده هستند و تاکنون مصوبات بسیار مهمی نیز در این رابطه داشته‌اند. طبق توافقی که بین مجلس و دولت شده تا جای ممکن بهارستان‌نشینان از تغییرات کلان در بودجه پرهیز کرده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی به صورت مرحله‌ای است. به این صورت که ابتدا ماده‌‎های درآمدی و بعد از آن ماده‌های هزینه‌ای در صحن علنی بررسی می‌شوند. در اثنای این بررسی پیشنهادهای نمایندگان نیز مطرح و به رای گذاشته می‌شود. هم اکنون نمایندگان مجلس در ۳ نوبت در حال بررسی مواد درآمدی بودجه هستند تا بودجه تا پایان سال آماده و سال 1402 اجرایی شود.
* تعیین حقوق ورودی برندهای تجاری گوشی‌های تلفن همراه
نمایندگان با اصل بند ط تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402 با 168 رای موافق، 13 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. بر اساس بند ط تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402، حقوق ورودی رویه (برند) تجاری واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای 600 دلار حداقل 15 درصد تعیین می‌شود. واردات گوشی درسایر رویه‌ها به ‌مأخذ ۲ برابر محاسبه و دریافت خواهد شد. گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است منابع حاصل از اجرای این حکم را به ردیف درآمدی 110410 واریز کند. واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول این حکم می‌شود. 
* حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک به یک درصد تقلیل یافت
نمایندگان  با بند «ب» تبصره 7 ماده واحده این لایحه با 186 رای موافق، 7 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در بخش درآمدی بند «ب» تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه آمده است: در سال 1402 نرخ 4 درصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند «د» ماده 1 قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی و دارو و شیرخشک مخصوص اطفال با مجوز وزارت بهداشت به یک درصد تقلیل می‌یابد. عبدالعلی مظفری رحیمی در جریان رسیدگی به بند «ب» تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402 در قالب اخطار قانون اساسی گفت: نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال 1402 بارها از رانت در حوزه خودرو گفتند، از این رو انتظار می‌رود اگر چنین رانتی وجود دارد شفاف گفته شود تا ما هم در جریان قرار گیریم. وی ادامه داد: اگر رانتی وجود دارد چرا مصوب می‌کنیم که 85 درصد از درآمد گران شدن خودرو به جیب دولت برود. همچنین پس از جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس درباره ارز هیچ اتفاقی رخ نداده و مردم در فضای مجازی نسبت به عدم کنترل قیمت دلار اعتراض دارند. سوال این است: قرار است بودجه سال آینده با دلار چند تومانی بسته شود. لازم به ذکر است با پیشنهاد امیرحسین بانکی‌پور عبارت «دارو و شیرخشک مخصوص اطفال با مجوز وزارت بهداشت» و کسب رای دوسوم از صحن علنی به متن بند «ب» تبصره 7 ماده واحده لایحه بودجه 1402 اضافه شد.
* تعیین ‌ساز و کار عرضه خودرو در بورس
نمایندگان با اصلاح کل بند الحاقی 13 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 با 128 رای موافق، 73 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. بر اساس بند 13 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402، شرکت‌های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی صرفا با رعایت شرایط زیر می‌توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام کنند.
1- شورای رقابت موظف است وفق بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تا پایان فروردین 1402 قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام‌شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تایید حسابرس) و براساس قیمت ارز خریداری‌شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر ۳ ماهه مجددا به‌روزرسانی کند.
2- شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه و از عرضه قطره‌چکانی پرهیز کنند.
3- امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب‌تر نرخ تعدیل می‌شود. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی باید شرایطی برای خودروهای عرضه‌شده در بورس تعیین کنند که عملا خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار، عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرایم سنگین مالی برای ایشان. آیین‌نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
رشد 3 هزار میلیارد تومانی درآمدهای دولت
* از حقوق ورودی خودرو
نمایندگان مجلس با بند الحاقی 12 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند. بر اساس بند 12 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402، درآمد پیش‌بینی‌شده برای ردیف 110402 (حقوق ورودی خودرو) مبلغ 30 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.
* خودروهای بالای ۳ میلیارد مالیات پرداخت می‌کنند
نمایندگان با بند «خ» تبصره 6 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بخش درآمدی بند «خ» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه آمده است: ‌انواع خودروی سواری و وانت ۲ اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 30 میلیارد  ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود.
* بخشودگی ۷ درصد مالیاتی برای فعالیت‌های تولیدی
نمایندگان با بندهای «ش» و «ت» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. در بخش درآمدی بند «ش» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه آمده است: ‌به ‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم درباره معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «100 برابر» میزان معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم افزایش یابد. بند «ش» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه نیاز به رای دوسومی مجلس داشت که با 190 رای موافق، 6 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد. در بخش درآمدی بند «ت» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه آمده است: در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال 1401 معادل 7 واحد درصد کاهش می‌یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور است. بند «ت» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه نیاز به رای دوسومی مجلس داشت که با 183 رای موافق، 3 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.
* تعیین جریمه برای مصرف بی‌رویه آب شرب 
نمایندگان با بند «الف» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 با 172 رای موافق، 7 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. بر اساس بند «الف» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 کل کشور، ‌وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب‌بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا ۲ برابر بیش از الگو 15 درصد نرخ آب‌بها را افزایش دهد و از مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگو مصرف کرده‌اند، به ازای هر متر مکعب مازاد، 35 درصد  نرخ را افزایش داده و از آنان دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود. 
سیدسلمان ذاکر در نشست علنی نوبت سوم مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، در پیشنهادی درباره بند الف تبصره 6 لایحه بودجه 1402 مبنی بر کاهش نرخ جریمه آب‌بها از 15 به 10 درصد برای مشترکانی که میزان آب شرب مصرفی آنها 2 برابر الگوی مصرف بوده است، گفت: ما نباید با افزایش میزان نرخ آب‌بهای این مشترکان به دنبال ایجاد تورم دیگری در جامعه باشیم و از این طریق اسباب نگرانی مردم را فراهم کنیم و به جای اینکه هزینه خدمات عمومی را کاهش دهیم، به دنبال افزایش آن باشیم. ما به جای اینکه به قلع و قمع در این حوزه بپردازیم، باید برای افرادی که خانه باغ داشته و بیش از حد مجاز آب مصرف می‌کنند، جریمه تعیین کنیم تا سایر افراد نیز با مشکلاتی ناشی از این اقدام مواجه نشوند.
 نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم ادامه داد: بتازگی به عنوان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از یک روستا بازدید داشتم، اهالی آنجا قبوض آب و گاز را به من ارائه کردند که در آنها برای مبلغ آب بیش از 2 میلیون تومان و برای بهار گاز 7 تا 10 میلیون تومان درج شده بود، از سوی دیگر فردی با اطمینان دهیار اقدام به دایر کردن انشعاب غیرمجاز آب کرده که برای وی 70 میلیون تومان جریمه تعیین شده است، بنابراین ما باید این وضعیت را ساماندهی کنیم و فراموش نکنیم آب یک موضوع حاکمیتی است و باید آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

Page Generated in 0/0083 sec