printlogo


کد خبر: 260551تاریخ: 1401/12/9 00:00
اخبار

هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری توسعه حجم تجارت ایران و ارمنستان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در توسعه حجم تجارت ایران و ارمنستان گفت: توسعه مناسبات همه‌جانبه با ارمنستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
 سیدصولت مرتضوی در دیدار «نارک میکرتچیان» وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان با یادآوری روابط و پیوندهای تاریخی و تمدنی میان مردم ۲ کشور اظهار داشت: ارتباطات دوستانه‌ای میان ۲ ملت ایران و ارمنستان بر اساس ارزش‌های انسان‌دوستانه و آرمان‌های مقدس انسانی و الهی برقرار است.  وی افزود: مردم ۲ کشور همواره در طول تاریخ و در شرایط سخت منطقه‌ای و بین‌المللی و حوادث ناگوار طبیعی در کنار هم بوده‌اند و این تعاملات دوستانه و صمیمی ادامه خواهد یافت. مرتضوی رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران را پیشبرد سیاست همسایگی بویژه در حوزه قفقاز عنوان کرد و ادامه ‌داد: تعاملات ایران و ارمنستان در حوزه اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری متنوع‌سازی می‌شود.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در خدمت برقراری صلح و ثبات در قفقاز و رشد و توسعه آن منطقه قرار دهد.  وی، ارمنستان را کشور دوست و همسایه‌ای مهم دانست و اضافه ‌کرد: توسعه مناسبات دوستانه و همه‌جانبه با ارمنستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. 
مرتضوی خاطرنشان‌ کرد: ظرفیت‌های ۲ کشور امکان دستیابی به عدد یک میلیارد دلار مبادلات تجاری را در کوتاه‌مدت فراهم می‌کند و باید تلاش کنیم به‌ سرعت حجم مبادلات دوجانبه را ابتدا به یک میلیارد دلار و سپس به میزان 3 میلیارد دلار برسانیم.  وی سیاست کلان اقتصادی جمهوری اسلامی را اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بر اساس این سیاست باید از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه به گونه‌ای استفاده شود که منافع اقتصادی منطقه به خود این کشورها برسد.  مرتضوی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم وزارت کار جمهوری اسلامی ایران، مدیریت و سیاست‌گذاری حوزه کارگری و کارفرمایی در کشور است، افزود: این وزارتخانه مدیریت ۶۰۰ شرکت را که در مجموع حدود ۱۵ درصد اقتصاد ایران را شامل می‌شود، بر عهده دارد.  وی تاکید کرد: آمادگی برای تبادل تجربیات در زمینه‌های مربوط به کار و کارگری، تعاون، بهزیستی، آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای، سیاست‌های اشتغال، موارد مربوط به رفاه اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنایع مختلف را با کشور ارمنستان داریم.  مرتضوی با بیان اینکه هلدینگ شستا سهم مهمی از تولیدات ایران دارد، گفت: آمادگی لازم برای همکاری در زمینه‌های مصالح ساختمانی بویژه سیمان و مواد نفتی، پتروشیمی، راه‌سازی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی با ارمنستان وجود دارد.
***
برنامه کوثر برای راه‌اندازی سامانه‌ توزیع کالای ارزان
نمایشگاه مساله‌محور سازمان اقتصادی کوثر در حالی به کار خود پایان داد که مدیرعامل این سازمان از آغاز به کار سامانه‌ای برای کنترل و تثبیت بازار گفت و همچنین چند تیم استارتاپی برتر معرفی و از طرح‌های دانش‌بنیان منتخب در سال جاری هم تقدیر شد.  ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در سخنانی به اهداف رویداد مساله‌محور سازمان کوثر اشاره و بیان کرد: ۱۵ماه است راهبردی به نام «اقتصاد رهنما» را معرفی کرده‌ایم؛ یعنی رفاه، هوشمندسازی، مولدسازی و استعدادیابی.  در همان ماه اول، سامانه‌ای به اسم «امصاک» را برای استعدادیابی رونمایی کردیم و به عهدی که داشتیم پایبند بودیم و هیچ انتصابی را خارج از مسیر امصاک و کانون ارزیابی انجام ندادیم. وی افزود: بعد از آن، هوشمندسازی را آغاز کردیم که ۲ بخش آن در این نمایشگاه رونمایی شده و می‌شود. یکی از آنها سامانه «بامک» بازار مشترک کوثر است که در روز اول رونمایی شد. تمام محصولات سازمان اقتصادی کوثر در این سامانه عرضه می‌شود. 
پایلوت طرح ما اکنون، جامعه ایثارگر تهران، حدود ١٠٠ هزار نفر است که این محصولات با قیمت در کارخانه به آنها در منزل تحویل داده می‌شود. فاز بعدی، جامعه ایثارگر کل کشور است.  همچنین برای ۳ دهک پایین جامعه ایثارگری هر ۳ ماه یک میلیون تومان کارت کیف پول‌شان شارژ می‌شود و می‌توانند رایگان خرید کنند. در فاز سوم، تمام مردم می‌توانند از این سامانه خرید کنند و حتما قیمت آن از بازار پایین‌تر است.  در فاز چهارم، دیگرانی هم که تولیدات دارند، می‌توانند در این سامانه بارگذاری کنند و محصولات‌شان را عرضه کنند. فخاری در ادامه با بیان اینکه وقتی نوسانات در بازار زیاد و قیمت‌ها سرسام‌آور می‌شود و سفره مردم تنگ‌تر می‌شود، مردم از نظام انتظار دارند، اظهار کرد: ما به عنوان یک نهاد، بر خود این تکلیف را دانستیم که در کنترل و تثبیت بازار کمک کنیم. مدیرعامل سازمان کوثر درباره سامانه‌ای که در این مراسم از آن رونمایی شد نیز توضیح داد: همکاران ما چند ماهی‌ است مشغول سامانه هوشمند مدیریت منابع کوثر بودند. در این سامانه، منابع مالی و به ‌طور کلی بازرگانی و همه، در یک بزرگراه اطلاعاتی مالی به هم متصل می‌شوند.
***
واگذاری زمین به ۳۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن
معاون وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین به ۳۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: این زمین‌ها در شهرهای کوچک واگذار شده است. هادی عباسی‌ با یادآوری اینکه متولی ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت بنیاد مسکن است،‌ اظهار کرد:‌ گزارش پیشرفت این پروژه‌ها به شکل هفتگی در ستاد وزارتخانه در همکاری با بنیاد مسکن درباره تامین زمین، واگذاری زمین و عملیات آماده‌سازی پیگیری می‌شود. وی با تاکید بر اینکه در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت زمین به شکل یک طبقه حیاط‌دار به خانواده‌های واجد شرایط تخصیص می‌یابد، افزود: تاکنون به 30 هزار متقاضی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت زمین واگذار شده است.

Page Generated in 0/0073 sec