printlogo


کد خبر: 260555تاریخ: 1401/12/9 00:00
اراک میزبان هفدهمین سفر استانی رئیس قوه قضائیه
تذکر قاضی‌القضات درباره تجملات

گروه سیاسی: رئیس قوه‌قضائیه در هفدهمین سفر استانی خود روز گذشته میهمان استان مرکزی بود.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بدو ورود به این استان طی سخنانی در فرودگاه بین‌المللی شهدای اراک، ضمن ابراز خرسندی از سفر به استان مرکزی، اظهار کرد: تجربه نشان داده حضور‌ در میان مردم و ملاقات بدون واسطه با آنها و شنیدن مسائل و مشکلات‌شان از نزدیک، با نشستن در اتاق و دریافت گزارش‌ها متفاوت است. 
رئیس قوه‌قضائیه در دیدار قضات و کارکنان قضایی استان مرکزی به همه مسؤولان امر تذکر داد هر مقدار که ممکن است از تشریفات و تجملات بکاهید؛ تشریفات و تجملات بویژه در این شرایط، زیان می‌رساند. هر چقدر بتوانیم از تجملات و تشریفات بکاهیم، امر پسندیده‌ای است. رئیس عدلیه در تذکری دیگر گفت: امنیت و تامین امنیت امری لازم است اما باید به مقدار ضرور، درباره آن اکتفا کرد. من مسؤول امنیت نیستم و نمی‌خواهم در کار دیگران دخالت کنم اما از فاصله فرودگاه تا استانداری استان مرکزی که محل برگزاری این جلسه است، بر مبنای مشاهدات من شاید نیازی نبود این مقدار از وقت نیروهای فراجا و امنیتی را بگیریم. محسنی‌اژه‌ای بیان داشت: همه ما باید تلاش کنیم در هر مسؤولیتی که هستیم، وظیفه خود را به‌درستی انجام دهیم؛ مردم و مراجعان از ما انتظار برخورد خوب و تکریم را دارند. در برخی مواقع، اثر برخورد ما بسیار بیشتر از اثر رای صادرشده است. رئیس عدلیه بر اهمیت اجرای به‌موقع احکام صادره توسط مرجع اجرای احکام تاکید کرد و گفت: مسؤولان قضایی ذی‌ربط تمام پیگیری‌های لازم را برای به موقع اجرا شدن آرای صادره انجام دهند و چنانکه حکمی قابلیت اجرا ندارد، دلیل عدم اجرا، ارائه شود. رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: باید بررسی شود که چرا حکمی خلاف بیّن شرع صادر می‌شود؛ آرا و احکام صادره در محاکم و شعب قضایی باید کاملا متقن و مستدل باشند. 
* حمایت عدلیه از فعالیت سالم اقتصادی
محسنی‌اژه‌ای در نشست با تولیدکنندگان و کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، طی سخنانی اظهار کرد: ما در قوه‌قضائیه به صورت مجدانه مصمم هستیم از فعالان اقتصادی و فعالیت‌های سالم اقتصادی به صورت همه‌جانبه حمایت کنیم؛ بر همین اساس از شما فعالان اقتصادی برای ارائه راه‌حل‌های مدنظر کمک می‌طلبیم‌. 
رئیس قوه‌قضائیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی در انتصابات، گفت: با‌ارزش‌ترین سرمایه هر بخشی، نیروی انسانی آن بخش است؛ متاسفانه بعضا در مدیریت برخی دستگاه‌ها برخی امور به افرادی سپرده می‌شود که با وجود آنکه انسان‌های خوبی هستند اما کارآمدی لازم را ندارند؛ از سویی، گاهی نقطه‌ضعف‌هایی در یک انسان شایسته و کارآمد پیدا می‌شود و حال سوال این است: آیا به واسطه این ضعف‌ها باید این نیروی شایسته و کارآمد را از حیز انتفاع ساقط کرد؟ آیا این نیروی انسانی کارآمد و شایسته سرمایه ملی محسوب نمی‌شود؟ شایسته‌سالاری باید به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد و صرف کلام و لفظ در این مقوله فایده‌ای ندارد. رئیس عدلیه ادامه داد: اگر یک انسان شایسته‌ لغزشی کرد، باید در همان حد لغزش با او برخورد کرد و چنانچه این لغزش از جانب او جبران شد نیز باید این جبران مافات مورد لحاظ قرار گیرد؛ علی‌ای‌حال باید درباره مقوله فوق‌الذکر و نگاه موجود در این رابطه یک تجدیدنظر صورت گیرد. ما خیلی از افراد شایسته را از اول تا حالا از دست داده‌ایم و اگر این نگاه تجدیدنظر انجام نشود، باز هم افراد شایسته‌ای را از دست می‌دهیم؛ باید بررسی کنیم فردی که می‌خواهد مسؤولیتی را بپذیرد چه میزان توانایی و شایستگی دارد و آیا می‌توان نقطه‌ضعف‌های احتمالی او را اصلاح کرد؟ محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات از جانب فرد و نهاد تعهددهنده، گفت: وفای به‌ عهد از نظر اسلام، مقوله بسیار مهمی است. ما خیلی اوقات به تعهدات خود پایبند نیستیم؛ وقتی فردی وعده‌ای می‌دهد باید ببیند آیا شرایط و توانایی عمل به آن وعده را دارد یا خیر. ما باید در قبال وعده‌هایی که به مردم می‌دهیم صادق و‌ پایبند و ملتزم باشیم و چنانچه این مهم تحقق یابد، شرایط متفاوت خواهد شد.
* فضای مجازی را نمی‌توان یک‌بعدی دید و به ابعاد دیگر آن توجه نکرد
رئیس عدلیه در دیدار اقشار مختلف مردم استان مرکزی نیز با بیان اینکه مبارزه همه‌جانبه و بدون تبعیض با همه مظاهر فساد در دستور کار ما قرار دارد، گفت: ما در امر مقابله با فساد ۲ کار ویژه را در دستور کار داریم؛ نخست بررسی مصادیق موجود و دوم، مبارزه ریشه‌ای با گلوگاه‌ها و بستر‌ها و سرچشمه‌های فسادزا. ما معتقدیم چنانچه صرفا به امر مقابله با مصادیق فساد اهتمام داشته باشیم و به بستر‌های فسادزا اعتنا نکنیم، آن توفیق لازم در امر مقابله با فساد حاصل نمی‌شود. محسنی‌اژه‌ای ضمن تاکید بر ضرورت جامع‌نگری در مواجهه با مسائل، گفت: مشکلات امروز کشور ما ناشی از توطئه‌های دشمنان، ضعف مدیریت‌ها، ناهماهنگی‌ها و عدم جامع‌نگری به مسائل است؛ در همین مقوله فضای مجازی، به یک بعد قضیه نگاه می‌کنیم و به ابعاد دیگر توجه نمی‌کنیم، پس موفق نمی‌شویم و جلو نمی‌رویم آنطور که می‌خواهیم. رئیس عدلیه در پایان بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در راستای حل و فصل دعاوی و همچنین تقویت ارتباط دستگاه قضا با دانشگاه، صنعت و صنوف مختلف تاکید کرد.

Page Generated in 0/0075 sec