printlogo


کد خبر: 260571تاریخ: 1401/12/10 00:00
از کاهش 50 درصدی فروش در روزهای نیم‌بها تا شناورشدن همه سینما‌ها
حفظ مخاطب به هر ترتیب

گروه فرهنگ و هنر: پیگیری‌ها نشان می‌دهد ممکن است سال آینده بلیت‌های سینما در روزهای نیم‌بها کمتر از نصف قیمت به فروش برسد اما به نظر می‌رسد سینماها به شکل یکپارچه بلیت‌های خود را شناور بفروشند تا به این واسطه مخاطبان سینما در دهک‌های گوناگون بتوانند سینما بروند. به گزارش «وطن امروز»، مدتی است موضوع افزایش قیمت بلیت سینماها قدری پررنگ‌تر شده است. باید به این موضوع اشاره کرد که موضوع افزایش هزینه‌ها در سینماداری کشور مانند سال‌های گذشته، علت اصلی این افزایش قیمت بلیت است. البته بلیت گران نیز همه ماجرا نیست، زیرا یک خانواده حتی 3 نفری اگر بخواهند به سینما بروند باید به فکر هزینه تنقلات خود نیز باشند که همین موضوع افزایش هزینه‌های بیشتری را دربر خواهد داشت.  اما آیا افزایش قیمت بلیت راه چاره است؟ افزایش قیمت بلیت راه اصلی و حقیقی کم کردن هزینه‌های بالای سالن‌های سینما یا سینماداران نیست بلکه افزایش مخاطب راه اصلی بالا بردن درآمد سینماداران است. به تعبیر دیگر اگر سینماداران می‌خواهند درآمد بالایی داشته باشند باید جامعه هدف خود را نه حوزه اقتصادی و موضوع افزایش قیمت بلیت‌ها بدانند بلکه باید خود فیلمسازان عنوان کنند که با ساختن فیلم‌های جذاب‌تر مخاطب بیشتری را به سینما بکشانند. ناگفته نماند برخی اقشار جامعه نیز کمتر به سینما می‌روند که در صورتی که میان آنان و سینما ارتباط جدی شکل بگیرد می‌توان شاهد افزایش مخاطبان سینما به صورت انقلابی بود. شنیده‌های ما حاکی از آن است که ایده‌هایی از سوی شورای صنفی نمایش برای حفظ مخاطبان فعلی سینما در نظر گرفته شده است که به واسطه آن بتوان حداقل مخاطبان سینما را از اینکه هست کمتر نکرد و بلکه به تعداد آن نیز اضافه کرد. برخی از این ایده‌ها مانند این است که روزهای نیم‌بها قیمت بلیت حتی کمتر از نیم‌بها برای مخاطبان ارائه شود یا مانند سال جاری با استفاده از طرح شناور سانس‌های صبح و ظهر با قیمت کمتری بلیت عرضه شود.
ناگفته نماند موضوع افزایش قیمت بلیت سینماها تنها برای سینماهای مدرن است و دیگر سینماها با قیمت‌های پایین‌تری بلیت می‌فروشند. برخی سینماها با مانند «سینما زندگی» در تمام هفته بلیت خود را نیم‌بها می‌فروشند. برخی دیگر مانند سینماهای شهرداری چون «رازی» و «راگا» عموما بلیت خود را با قیمت بسیار کمتر از قیمت اعلامی در هفته می‌فروشند. الان نیز اینطور به نظر می‌رسد که قیمت بلیت‌ها برای سینماهای مدرن تنها برای روز‌های پرمخاطب و در سانس‌های شلوغ تمام‌بها باشد و بتوان فیلم‌ها را با قیمت کمتر در سانس‌های دیگر تماشا کرد. باید در نظر داشت که افزایش قیمت‌ها تنها برای سینماها نیست و ما شاهد افزایش قیمت در تمام حوزه‌های اقتصادی کشور هستیم اما سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح خدماتی کشور نباید از دست برود. امروز قیمت کنسرت و تئاتر بسیار بالاست و شاید هر کس نتواند به سالن کنسرت و نمایش برود اما سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح دچار یک تهدید است که باید با مدیریت مهار شود. اما همانطور که اشاره شد راه چاره حقیقی برای بیشتر شدن درآمد و سود سالن‌های سینما، افزایش مخاطبان سینما است نه گران کردن بلیت. نگاهی به وضعیت سینماهایی مانند هند نشان می‌دهد با ارزان‌ترین بلیت می‌توان یکی از پردرآمدترین سینماهای جهان را داشت، بنابراین باید از سویی با تولید فیلم‌های جذاب و با بیشترین دایره مخاطب و از سوی دیگر تبلیغات مناسب تعداد مخاطبان سینما را افزایش داد. اکران فیلم‌های خارجی نیز یکی از راهکارهایی است که می‌توان با آن درآمد سینماها را افزایش داد.

Page Generated in 0/0130 sec