printlogo


کد خبر: 260579تاریخ: 1401/12/10 00:00
دور دنیا

بن‌سلمان به دنبال اعدام قضات همدست خود!
سازمان حقوق‌‌بشری «داون» در گزارشی فاش کرد دادستان عمومی عربستان بنا بر درخواست «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، به دنبال اعدام ۱۰ قاضی سابق به اتهام «خیانت بزرگ» بوده است. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، داون در گزارش خود اعلام کرد: دادگاه جنایی تخصصی در ریاض که به پرونده‌های تروریسم هم در عربستان سعودی رسیدگی می‌کند، در نخستین جلسه محرمانه خود در این باره در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۲۳، تعدادی از قضات را متهم به «خیانت بزرگ» کرده است. «عبد‌الله علاود» مدیر بخش منطقه خلیج‌فارس در سازمان داون گفت: اتهامات وحشتناکی علیه این قضات مطرح شده است؛ قضاتی که بسیاری از آنها به درخواست ولیعهد سعودی احکام شدیدی را علیه شهروندان عربستان صادر کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد هیچ کس در عربستان سعودی در امان نیست! پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر نقش مستقیم ۲ نفر از این قضات دادگاه کیفری تخصصی، به نام‌های «عبدالله بن خالد اللحیدان» و «عبدالعزیز بن مداوی الجابر» در نقض حقوق بشر در عربستان سعودی فاش شده بود.
***
لاوروف: بروکسل از روابط ایروان و باکو سوءاستفاده می‌کند
وزیر خارجه فدراسیون روسیه که به باکو سفر کرده است دیروز گفت اتحادیه اروپایی از روابط خود با جمهوری آذربایجان و ارمنستان سوءاستفاده می‌کند. سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، درباره آمادگی مسکو برای میزبانی مذاکرات بین ایروان و باکو، گفت: «ما بار دیگر بر آمادگی خود برای فراهم کردن فرصت‌هایی برای تداوم چنین جلساتی تاکید کردیم». به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره اظهار داشت: «طرف آذربایجانی برای این کار آماده است، طرف ارمنی هم گفت مخالفتی ندارد اما تاکنون رضایت نهایی را نداده است. من فکر نمی‌کنم ما باید در ارائه کمک خیلی فشار بیاوریم اما هر دو طرف بخوبی از آن آگاه هستند». رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه مسکو مخالفتی با حضور طرف‌های خارجی در مذاکرات ایروان و باکو ندارد، تصریح کرد: «ما ضد حضور سایر طرف‌ها که بتوانند به حل همه اختلافات کمک کنند، نیستیم. این کار، دستیابی به توافقی درباره یک معاهده صلح بر اساس تمایل به برقراری صلح پایدار و شرایط توسعه بیشتر همه مردم را فراهم می‌کند».
***
اعتصاب معلمان در انگلستان 
ده‌ها هزار معلم از سراسر انگلستان و ولز، در اعتراض به وضعیت پرداخت‌ها دست به اعتصاب ۳ روزه زدند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی‌میل، اتحادیه ملی آموزش انگلستان اعلام کرد معلمان دیروز در شمال این کشور دست به اعتصاب زدند که این مساله باعث می‌شود اکثریت مدارس یا به صورت کامل یا محدود تعطیل شوند. وزیر آموزش انگلیس اعلام کرده این اقدام از سوی معلمان بخشودنی نیست و گفته دانش‌آموزان بویژه پس از کرونا باید در مدارس باشند و این حق‌شان است. معلمان عضو این اتحادیه در میدلندز و مناطق شرقی انگلستان نیز چهارشنبه اعتصاب می‌کنند. ولز و جنوب بریتانیا نیز پنجشنبه شاهد اعتصاب معلمان خواهند بود. یکی از اعضای ارشد این اتحادیه اعلام کرد: فکر می‌کنم در کل این ۳ روز ما شاهد حضور ۲۰۰ هزار نفری معلمان در این اعتصاب باشیم. در پی اعلام این اعتصاب، والدین مجبور می‌شوند برای نگهداری از فرزندان‌شان مرخصی بگیرند یا فردی را برای نگهداری از فرزندان‌شان استخدام کنند.
***
سرقت آرشیو خبرگزاری ملی لبنان
وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از سرقت بخشی از آرشیو خبرگزاری ملی این کشور خبر داد. به نوشته روزنامه الیوم السابع، «زیاد المکاری» اعلام کرد سارقان آرشیو خبرگزاری ملی این کشور (NNA) را به سرقت برده‌اند.
وی در این باره تصریح کرد: این سرقت شامل سرور تصاویر همه مناسبت‌ها از سال ۱۹۶۱ به بعد و سرقت ۵ رایانه از اتاق بایگانی است. المکاری ادامه داد: کارمندان با دیدن صحنه شکستن در اتاق و سرقت محتویات آن، متعجب شدند. وی همچنین از آغاز تحقیقات در این باره خبر داد. وی ادامه داد: سرقت، بخش کوچکی از کل مجموعه آرشیو عکس را شامل می‌شود. المکاری تاکید کرد: آنچه رخ داده جنایتی در حق میهن است. مقر خبرگزاری ملی لبنان در همان ساختمانی قرار دارد که وزارتخانه‌های اطلاع‌رسانی و گردشگری در آن قرار دارند و ساختمان وزارت کشور نیز در کنار آن واقع شده‌ است.
***
مکرون: فرانسه سپر بلای آفریقا نمی‌شود
رئیس‌جمهوری فرانسه در یک سخنرانی پیش از سفر به قاره آفریقا گفت اجازه نخواهد داد فرانسه به «سپر بلای ایده‌آل» در این قاره تبدیل شود. برخی کشورهای آفریقایی از فرانسه به دلیل ناتوانی در مهار شبه‌نظامیان بنیادگرا بویژه در منطقه ساحل انتقاد کرده‌اند. امانوئل مکرون روز دوشنبه گفت از کشیده شدن به سمت یک رقابت منسوخ بین قدرت‌ها برای کنترل آفریقا خودداری کرده است. وی افزود: پایگاه‌های نظامی فرانسه در آفریقا بتدریج با کشورهای میزبان آنها اداره خواهد شد. این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که پاریس در حوزه نفوذ سابق خود متحمل یکسری شکست شد. مکرون در یک سخنرانی پیش از سفر به ۴ کشور آفریقایی در روزهای آتی گفت ارتش فرانسه کمرنگ‌تر خواهد ‌شد و تعداد سربازان کاهش می‌یابد تا تنش‌ها در غرب آفریقا، جایی که احساسات ضدفرانسوی در حال افزایش است، فروکش کند.

Page Generated in 0/0063 sec