printlogo


کد خبر: 260591تاریخ: 1401/12/10 00:00
وزیر راه و شهرسازی در همایش سراسری مدیران پلیس راهور خبر داد
رفع خطر ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور

رضا نصیری: آمار جان‌باختگان وقوع تصادفات جاده‌ای در کشور همچنان بیش از 16 هزار نفر در سال است اما برنامه‌ریزی‌ها در راستای کاهش این آمار است. در همین ارتباط وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد تا روزی که تعداد جان‌باختگان جاده‌ای به صفر نرسد، نباید آرام بنشینیم و هدف‌گذاری ما عدد صفر است، همچنین در طول برنامه هفتم باید این عدد را تا 50 درصد کاهش دهیم. مهرداد بذرپاش دیروز در هفدهمین همایش سراسری مدیران پلیس راهور با اشاره به وجود ۸۷۷ نقطه آسیب‌زا و پرخطر در کشور گفت: ایمن‌سازی این نقاط در دستور کار قرار دارد که ۲۰۰ نقطه آن در حال حاضر رفع شده است. وی اظهار کرد: در 13 سال گذشته اتفاقات خوبی در کاهش سوانح جاده‌ای داشته‌ایم و اینکه راه‌ها توسعه پیدا کرده است. وی افزود: بیشتر انسدادهای راه‌ها مربوط به راه‌های فرعی و روستایی است و دیگر مثل گذشته محورهای اصلی مسدود نمی‌شود. بذرپاش با اشاره به ارتقای سطح خدمت‌رسانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رصد به ‌صورت سامانه‌ای انجام می‌شود و پیش‌بینی شرایط جوی نسبت به 20 سال قبل قابل مقایسه نیست. وزیر راه گفت: هر چقدر ما و مدیران استانی همت کنیم و کاهش تصادفات را جدی‌تر بگیریم، در امر کاهش سوانح موفق‌تر هستیم. وی ادامه داد: تا روزی که تعداد جان‌باختگان جاده‌ای به صفر نرسد، نباید آرام بنشینیم و هدف‌گذاری ما عدد صفر است. بذرپاش با تاکید بر ضرورت تعامل و هم‌افزایی برای نیل به هدف فوق‌الذکر گفت: در تعامل با یکدیگر و هدف‌گذاری مشخص، در طول برنامه هفتم باید این عدد را 50 درصد کاهش دهیم و این کار سختی نیست. وزیر راه با تاکید بر راه‌اندازی همگانی هر چه سریع‌تر سامانه «سپهتن» گفت: این سامانه‌ها اطلاعات کامل‌تری به ما می‌دهند تا با فرد متخلف برخورد شود. وی با اشاره به وجود 877 نقطه آسیب‌زا و پرخطر در کشور گفت: ایمن‌سازی این نقاط در دستور کار قرار دارد که 200 نقطه آن در حال حاضر رفع شده است.
بذرپاش با اشاره به اینکه در امر کاهش تصادفات نیازمند کار جهادی و قرارگاهی هستیم، گفت: ما قرار است دور هم جمع شویم تا مشکل مردم حل شود و تصادف کاهش پیدا کند و حتی یک نفر فوتی هم در تصادفات نداشته باشند. وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم اگر از سطح خدمت ما رضایت نداشتند باید خدمت را عوض کنیم؛ چرا که سازمان‌های ما فناورانه و مردم‌گرایانه است.
وی با اشاره به اهمیت مقوله آموزش گفت: بخشی از کار ما استفاده از مردم در این پروژه بزرگ است و اگر بتوانیم این موضوع را اجتماعی‌سازی کنیم، قطعا توفیق خواهیم داشت و این محقق نخواهد شد، جز با کمک رسانه ملی. وی در ادامه با اشاره به تمهیدات ویژه ایام نوروز خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرارگاه نوروزی در وزارت راه و شهرسازی ایجاد و 100 ایستگاه برای خدمت‌رسانی تعریف شده است. بذرپاش با اشاره به اینکه برآوردها حاکی از افزایش سفرها در نوروز سال آتی است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم کام مردم در ایام نوروز شیرین شود. 
* تلاش برای کاهش 30 درصدی تصادفات
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید کرد اصلاح ۸۸۰ نقطه پرخطر در جاده‌ها می‌تواند منجر به کاهش ۳۰ درصدی تصادفات و تلفات شود. سردار سیدکمال هادیانفر در جمع خبرنگاران گفت: کاهش تصادفات رانندگی بویژه کاهش تصادفات مرگبار رانندگی از اولویت‌های پلیس برای نوروز ۱۴۰۲ است و جلسه امروز (دیروز سه‌شنبه) در همین راستا برگزار شده تا نسبت به همفکری و هم‌اندیشی در این باره اقدام شود. امیدواریم در نوروز امسال شاهد کاهش تصادفات رانندگی باشیم. هادیانفر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال سفرهای نوروزی ۳۶ درصد افزایش داشته باشد، گفت: همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود طرح نوروزی پلیس و دیگر دستگاه‌ها از ۲۴ اسفندماه آغاز شده و تا پایان روز ۱۴ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت. هادیانفر با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای برای پلیس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در همین راستا با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم بنا داریم سقف سرعت برای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ۱۰ کیلومتر کاهش داشته باشد.  وی ادامه داد: در نوروز امسال، ۱۰۴۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. ما باید تلاش کنیم این آمار امسال کاهش پیدا کند. رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه در مجموع و در سطح شهر و جاده ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است، گفت: نقطه حادثه‌خیز یعنی نقاطی که چندین تصادف فوتی یا مهم در آن رخ داده باشد. از میان این نقاط ۸۸۰ نقطه حائز اهمیت است که امروز وزیر راه اعلام کرد ۲۰۰ نقطه تا پایان سال در وزارت راه اصلاح و آشکارسازی خواهد شد، البته ما امیدواریم دولت منابع مالی برای انجام این امور را فراهم کند، چرا که اصلاح این ۸۸۰ نقطه سبب کاهش ۳۰ درصدی تصادفات و تلفات خواهد شد.

Page Generated in 0/0055 sec