printlogo


کد خبر: 260592تاریخ: 1401/12/10 00:00
بیم از ورود به سیاه‌چاله‌ جمعیتی

میانگین رشد فرزندآوری در کشور در حالی نسبت به دهه‌های گذشته کاهش محسوس و چشم‌گیری را نشان می‌دهد که به گفته کارشناسان، بی‌توجهی به این مهم، موجب خواهد شد ایران طی 20 سال آینده به جرگه کشورهای پیر دنیا بپیوندد. در چنین شرایطی کاهش رشد جمعیت جوان کشور که در آینده مساله‌ساز خواهد بود، موضوع مهمی است که با توجه به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، چرا که دبیر ستاد ملی جمعیت درباره کاهش نرخ باروری در ایران، دیروز در نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت عنوان کرد: در ایران نرخ باوری به 1.67 کاهش یافته و فاصله کمی با سیاه‌چاله جمعیتی داریم. دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: مردم در کشور ما ۳۰ سال بر اساس شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» زندگی کرده‌اند و رسانه‌های غربی و فضای مجازی روی تحدید نسل ما کار می‌کنند و این رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند. نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت دیروز با حضور امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس یازدهم و کاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت برگزار شد. در این رویداد کاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت اظهار کرد: جمعیت یکی از موضوعات حساس است که غربی‌ها برای کشورهای اسلامی و بویژه ایران، نسخه کاهش جمعیت را نوشته‌اند. سال ۱۳۶۸ بر اساس برنامه تنظیم خانواده نرخ باروری ایران 6.4 بود  که بر اساس این برنامه قرار بود در سال ۱۳۹۰ این عدد به ۴ برسد اما در ۴ سال این هدف به نتیجه رسید. وی در ادامه افزود: با هجمه‌ها و محدودیت‌هایی که برای کشور ما ایجاد کردند این نرخ را کاهش دادند. متاسفانه مسؤولان تنظیم خانواده کماکان روند خود را ادامه دادند در حالی که باید در سیاست‌های جمعیتی تجدید‌نظر می‌کردند. فروتن ادامه داد: ما امروز در اوج میانسالی قرار داریم اما در سال ۱۴۲۰ به بعد اطراف خودمان را سالمند خواهیم دید و از جوانان خبری نیست. دبیر ستاد ملی جمعیت درباره کاهش نرخ باروری در ایران، عنوان کرد: در ایران نرخ باروری به 1.67 کاهش یافته و فاصله کمی با سیاه‌چاله جمعیتی داریم که یک عزم ملی می‌خواهد. فروتن خاطرنشان کرد: مردم در کشور ما ۳۰ سال بر اساس شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» زندگی کرده‌اند و رسانه‌های غربی و فضای مجازی روی تحدید نسل ما کار می‌کنند که این رسالت ما را سنگین تر می‌کند. ما ۷ سال تا زمان بسته شدن پنجره جمعیتی کشور  وقت داریم و باید تلاش کرد. وقتی در بحبوحه سالمندی قرار گرفتیم دیگر فرصت جبران نداریم. 
* افزایش ۴ برابری حق اولاد در سال آینده
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در نشست نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: دولت در بحث برنامه و بودجه با ما همکاری مطلوبی نداشته است و به‌رغم آنکه رئیس‌جمهور بر بحث  جمعیت تاکید کرده  اما بودجه جوانی جمعیت نسبت به سال گذشته ۳۷.۵ درصد کاهش یافته است. امیرحسین بانکی‌پور عنوان کرد: تاکنون ۳۰ درصد از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شده و ۷۰ درصد آن به دلیل عدم همکاری نتوانسته به مرحله اجرا برسد. وی ادامه داد: ما شاخص‌ها را در ۲ بخش رصد می‌کنیم، نخست آنکه باید دید موسسات، سازمان‌ها، رسانه‌ها و... چه نقشی در کاهش طلاق و افزایش فرزندآوری و ازدواج ایفا کرده‌اند و به عنوان دستگاه برتر شناخته می‌شوند. شاخص دوم ما ارزیابی عملکرد است و افرادی که نخبه هستند اقدامات فردی و اجتماعی آنها بررسی می‌شود. 
بانکی‌پور ادامه داد: تسهیلات ازدواج برای سال آینده افزایش و همه زوج‌های جوان هر کدام جداگانه ۱۸۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دریافت خواهند کرد. 
وی یادآور شد: اگر مرد زیر ۲۵ سال و زن زیر ۲۳ سال سن داشته باشند این وام بیشتر و ۲۲۰ میلیون خواهد بود و وام فرزندآوری برای سال ۱۴۰۲، ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. سال آینده همچنین حق اولاد در فیش حقوق کارمندان ۴ برابر و حق تاهل ۲ برابر خواهد شد.

Page Generated in 0/0068 sec