printlogo


کد خبر: 260605تاریخ: 1401/12/10 00:00
آسمان امن

امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده*: رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 1401 با فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا صلی‌الله علیه و آله و یگان‌های نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم‌اکنون در حال برگزاری است.
این رزمایش برابر با طراحی‌های دقیق انجام شده، در گستره‌ای بیش از دوسوم از آسمان کشور برابر با یک میلیون کیلومتر مربع با به کارگیری انواع سامانه‌های پدافندی، موشکی، راداری و... در قالب طرح‌های جدید با تمرکز ویژه بر مقابله با تهدیدات در شب انجام می‌شود.
۱- جمهوری اسلامی ایران از یک جغرافیای متنوع برخوردار است و وجود مرزهای وسیع زمینی، کوهستانی و دریایی بر تنوع این جغرافیا افزوده است و همین موقعیت خاص که بسیاری از کشورهای جهان از داشتن آن محرومند، لزوم به‌کارگیری تجهیزات و راهبردهای متنوع، کارآمد و متناسب با این جغرافیا برای حراست از مرزهای آسمان کشور را دوچندان می‌کند.
رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 بر همین اصل تمرکز دارد.
تجهیزات پدافندی که امروز تقریبا تمام آنها در داخل کشور با تکیه بر توان متخصصان جوان ایرانی طراحی و ساخته می‌شود، در این رزمایش نمایش قابل قبولی از خود به جا گذاشت.
سامانه‌هایی مانند 15 خرداد، مجید، سوم خرداد، دزفول و... که حالا دور از چشمان دشمن، همگی در تونل‌های زیرزمینی آماده مقابله با تهدیدات هستند، در این رزمایش عملکرد چشم‌گیری داشتند و همگی آنها توانستند ماموریت‌های محوله برای برخورد با اهداف هوایی را به بهترین شکل مطابق با طرح‌های عملیاتی از پیش تعیین‌شده به انجام برسانند.
در کنار این تجهیزات پدافندی، پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین نیز در قالب طرح مشترک، سناریوی مقابله با تهدیدات هوایی علیه مناطقی نظیر فردو و دیگر اماکن حساس کشور را تمرین کردند و نشان دادند پدافند هوایی کشور با تشکیل لایه‌های امن پدافندی، آمادگی کامل برای حفاظت از تاسیسات حساس و حیاتی کشور را دارد.
۲- تمرکز بر متحرک شدن سامانه‌های پدافندی، رزم شبانه، به‌کارگیری و شبکه‌سازی جدیدترین سامانه‌های پدافندی ساخت ایران و انتقال تجربیات از پیشکسوتان و افسران باتجربه به نیروهای جوان، از دیگر اهداف این رزمایش است.
جمهوری اسلامی ایران در طول 44 سال گذشته نشان داده با حساسیت زیاد امنیت آسمان خود را رصد می‌کند. این حساسیت به واسطه حضور دشمنان در جغرافیای اطراف کشورمان، اهمیت مضاعف دارد اما فرزندان ملت ایران در نیروهای مسلح بویژه در حوزه پدافند هوایی به صورت 24 ساعته و بدون غفلت و تعطیلی در بیش از 3500 نقطه پدافندی به صورت شبانه‌روزی مشغول رصد آسمان ایران هستند و همین حضور پایسته و هوشیار است که آسمان کشورمان را به گواه سازمان‌هان مهم بین‌المللی به یکی از امن‌ترین آسمان‌های منطقه تبدیل کرده است.
دشمنان ایران اسلامی در طول این سال‌ها بارها بر نیت خود برای ایجاد ناامنی و حمله به مناطقی در خاک کشور عزیزمان تصریح کرده‌اند اما هیچ‌گاه توان اجرای این طرح‌های شوم را نداشتند. ریشه این عدم توانایی را باید در آمادگی طرف مقابل دانست؛ توانایی‌‌ای که با تدابیر رهبر حکیم انقلاب و فرمانده معزز کل قوا که پدافند را در اولویت قرار دادند، راهبری می‌شود.
۳- امروز همگان به این مساله تصریح دارند که نفوذ به آسمان ایران برای هر پرنده متخاصم، حتی اگر از به روزترین تکنولوژی‌های دنیا برخوردار باشد، سرنوشت تلخی به همراه دارد و این موضوع را  دشمنان بارها در جریان تقابل پرنده‌های خود با همه وجود دریافته‌اند.
رزمایش «مدافعان‌ آسمان ولایت 1401» یک بار دیگر این موضوع را به آنها یادآور می‌شود که آسمان ایران یک تابلوی بزرگ «ورود ممنوع» دارد و این را همگان می‌دانند که ورود غیرقانونی به آسمان ایران برای همه ممنوع است و نباید در این آسمان مرتکب تخلفی شوند چون در این صورت با پاسخ کوبنده پدافند هوایی ایران مواجه خواهند شد و نیروهای مسلح ما با هیچ کس تعارف ندارند.
در این میان سران رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی باید مراقبت بیشتری داشته باشند چون هرگونه اشتباه محاسباتی آنها در برابر جمهوری اسلامی ایران به نابودی کامل‌شان از جغرافیای جهان خواهد انجامید.
به عنوان عضوی از خانواده بزرگ پدافند هوایی کشور، این اطمینان را به ملت ایران می‌دهم که فرزندان آنها حتی یک لحظه چشم از آسمان کشور برنمی‌دارند و برای مقابله با هرگونه تهدیدی از سوی دشمنان در آمادگی صد درصد به سر می‌برند؛ تهدیداتی که البته دشمن تا امروز توان اجرای آنها را نداشته و خود بخوبی می‌داند دیگر آن دوران که نظام‌های استکباری و استعماری بخواهند با عربده‌کشی، توان نظامی خود را به رخ بکشند گذشته است.
آنها می‌دانند کشوری که یک روز برای ساخت یک فشنگ کالیبر کوچک محتاج خارج بود، امروز سامانه‌های بزرگ دفاعی را به دست جوانان متخصص کشور خود می‌سازد که فارغ از تامین نیازهای داخلی، می‌تواند این سامانه‌های بزرگ و قدرتمند را صادر نیز کند.
*فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)

Page Generated in 0/0057 sec