printlogo


کد خبر: 260619تاریخ: 1401/12/11 00:00
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 آغاز به کار کرد
هنر کوتاه و کامل

محمدعلی میرزایی، خبرنگار: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ پس از ۴ سال وقفه، با هدف معرفی فیلمسازان جوان به عرصه حرفه‌ای سینما از دیروز آغاز شد. هدف از برگزاری این جشنواره این است که از فیلمسازان جوان حمایت شود و در مسیر حرفه‌ای هدایت شوند. سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ نسبت به دوره‌های گذشته با تغییراتی مشهود در سیاست‌گذاری‌هایش روبه‌رو شده است. این جشنواره که به سبب استعدادهایی که در دوره‌های برگزاری به سینمای ایران معرفی کرده، همواره جایگاه ویژه‌ای بین فیلمسازان جوان و علاقه‌مندان ورود به عرصه سینما داشته، در دوره سیزدهم تلاش کرده سیاست‌هایش را بیش از پیش بر کشف استعدادها با هدف تزریق نیروی تازه‌نفس به سینما متمرکز کند. این جشنواره که از تیر ۱۴۰۱ با معرفی شورای سیاست‌گذاری متشکل از محمدرضا شهیدی‌فر، محسن برمهانی، جلیل سامان و محمدحسین کرمی به دبیری یوسف منصوری کار خود را آغاز کرد، در مسیر خود برای یافتن استعدادها با امضای تفاهمنامه همکاری، نهادهای دیگر فرهنگی و شبکه‌های تلویزیونی را نیز با خود همراه کرد.

تفاهمنامه همکاری با انجمن سینمای جوان برای تضمین حمایت مالی از فیلمسازان برگزیده این جشنواره در ادامه مسیر فیلمسازی و نیز امضای تفاهمنامه با شبکه‌های نسیم، مستند، نهال و امید با هدف حمایت از فیلمسازان در قالب‌های مختلف، توجه به علاقه‌مندان برای ساخت اثر مخاطب کودک و نوجوان و تدارک پلتفرم پخش برای آثار برگزیده جشنواره، بخش دیگری از فعالیت‌های جشنواره فیلم ۱۰۰ در دوره جدید بوده است. جشنواره فیلم ۱۰۰ در دوره‌های برگزار شده نشان داد تا چه اندازه توانسته فیلمسازان جوان عرصه فیلم کوتاه را به مسیر حرفه‌ای سینما و فیلم بلند هدایت و با همکاری نهادهای مختلف از آنها حمایت کند. باید گفت برگزاری چنین جشنواره‌هایی همواره سبب دلگرمی و انگیزه بیشتر برای جوانان و علاقه‌مندان این حوزه می‌شود تا هدف خود را با جدیت دنبال کرده و هنر خود را در چنین جشنواره‌هایی به نمایش بگذارند.
ممکن است بسیاری افراد نگاه سطحی و ساده نسبت به فیلم‌های کوتاه داشته باشند و ساخت چنین فیلم‌هایی را کاری آسان تلقی کنند اما جشنواره فیلم 100 این طرز نگاه را تغییر و نشان داد برای حضور و عرضه خود در این جشنواره باید تلاش و اثری قابل تامل ارائه کرد تا بتوان نظر داوران و مخاطبان را جلب کرد که البته این خود نیاز به مهارت دارد؛ اینکه یک فیلمساز تمام ایده، خلاقیت و داستان خود را در 100 ثانیه به نمایش بگذارد و مفهوم اصلی داستان را منتقل کند. جشنواره فیلم ۱۰۰ مسیر ورود به دنیای حرفه‌ای سینما را برای فیلمسازان کوتاه هموارتر کرده و این خود نشان‌دهنده تشویق برای فعالیت در این عرصه و پیشرفت در آن است.
* فیلم‌های  ۱۰۰ ثانیه‌ای موجب حیرت مخاطب می‌شوند 
عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: ویژگی منحصربه‌فرد فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در این است که می‌تواند در کوتاه‌ترین و موجزترین حالت ممکن پیام خود را به مخاطب برساند و موجب لذت و حیرت مخاطب شود. محمد خیراندیش، کارگردان فیلم سینمایی «پسر دلفینی» و عضو‌ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ درباره ملاک خود برای انتخاب آثار حاضر در این جشنواره  در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» گفت: ملاک من برای آثار حاضر در جشنواره ۲ نکته بود؛ یکی اینکه  تکنیکی که ارائه می‌دهند در استاندارد خوبی باشد، دوم اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند و البته آن حرف را در داستان بگویند. خیراندیش درباره ویژگی منحصربه‌فرد فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای گفت: ویژگی منحصر به فرد فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای در این است که می‌تواند در کوتاه‌ترین و موجزترین حالت ممکن پیام خود را به مخاطب برساند و موجب لذت و حیرت مخاطب شود. وی درباره اهمیت جشنواره فیلم ۱۰۰ بیان کرد: بسیاری از افراد می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند؛ دانشجویان، کسانی که رویاهایی دارند و می‌خواهند شروع کنند و همین‌طور حرفه‌ای‌ها که در فراغ کارهای بزرگ و‌ حجم کارهای‌شان، ۱۰۰ ثانیه هم برای دل خود بگذارند. کارگردان «پسر دلفینی» درباره اهمیت تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: اهمیت فیلم ساختن برای کودکان و نوجوانان خیلی مشخص است. به نظر من شما داستانگویی را برای بچه‌ها باید انجام دهید و اتفاقا جاهایی که برای بزرگ‌ترها داستانگویی می‌کنید، برای قسمت بچه و کودک درون آنهاست، پس عملا فیلم را باید برای بچه‌ها بسازیم؛ چه فیلم‌های بزرگسالان و چه فیلم‌های کودکان.
خیراندیش ادامه داد: به نظر من به اندازه کافی برای کودک و نوجوان فیلم ساخته نمی‌شود  و دلیل آن هم این است که فیلمسازان می‌خواهند حرف‌های بزرگ و بزرگ‌تری بزنند و فکر می‌کنند این حرف‌ها مختص کودکان نیست. مشکل دیگر کسانی هستند که می‌خواهند برای بچه‌ها فیلم بسازند و شروع می‌کنند با  زبان لوس و بسیار بچگانه با بچه‌ها حرف می‌زنند و  با آنها جدی حرف نمی‌زنند؛ این ۲ مشکل یعنی رفتن به سمت حرف‌های بزرگسال و از طرفی حرف‌های خیلی سطح پایین، وسط قضیه را که باید برای بچه‌ها کار ساخته شود، دچار اخلال کرده است. وی خاطرنشان کرد: اضافه شدن بخش کودک و نوجوان به جشنواره فیلم ۱۰۰ رویکرد بسیار خوب این جشنواره است و به نظر من هر چیز نوپایی طول می‌کشد تا بخوبی سر پا شود و این نوید تولید آثار ارزشمند در حوزه کودک و نوجوان را به ما می‌دهد و به نظر من سال به سال کارها بهتر می‌شود.

Page Generated in 0/0036 sec