گروه فرهنگ و هنر: محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون گفت: سینما برای مردم عادی است و مردم قهرمان و قصه میخواهند تا پای فیلمها بنشینند. پس از تغییرات سیاسی دهه 70 شاهد سینمای حزبی هستیم که کارکرد آن ارائه بیانیه است؛ افرادی که به دنبال کار سیاسی و حقوق بشری هستند اما سینمای مردمی باید آدمهای مورد پسند داشته باشد. به گزارش «وطن امروز»، نشست رونمایی از مستند «داستان امروز امر و نهی» روایتی از مدیریت سینمای ایران در دهه ۶۰، صبح دیروز با محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون، جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، محمدهادی نعمتی کارگردان و احسان شادمانی تهیهکننده این مستند در ساختمان شهدای رسانه برگزار شد.
فهیم در ابتدای این جلسه گفت: آنچه باعث شده امروز با یک سینمای بیخاصیت روبهرو باشیم حاصل همین اتفاقاتی است که در اوایل انقلاب افتاد و باعث حذف بخشی از بدنه سینما شد که میتوانست در خدمت سینمای ایران و انقلاب اسلامی باشد. در مستند «داستان امروز امر و نهی» به آدمهایی همچون محسن مخملباف پرداخته میشود که در زمان حال سرباز اسرائیل است و زمانی مورد سوءاستفاده افراد و جریانهای پشت پرده بودهاند.
وی ادامه داد: سینما در ابتدای انقلاب، الگویش را سینمای شرق اروپا و روسیه در نظر گرفت. این شکل سینما به زوال رفت. در این راستا طبیعی است وضعیت امروز سینمای ایران نابسامان باشد. دلیل این است که رهبران فرهنگی در ابتدای انقلاب با سینما بیگانه بودند، در آن دوران گفته میشد مخاطب برای سینما مهم نیست و سینما باید تماشاگر نخبه داشته باشد، در صورتی که در همه جای دنیا مخاطبان واقعی سینما مردم هستند.
* سینمای بدون قهرمان از مردم فاصله گرفته است
وی افزود: اگر فیلمی نتواند سرگرم و مخاطب را حفظ کند به درد همین محفلهای خودمانی میخورد اما درباره تندرویهای ابتدای انقلاب نیز باید بگویم که در همه انقلابها چنین تندرویهایی وجود دارد. در آن زمان برخی مدیران با فرهنگ بیگانه بودند. سینما نیاز به قهرمان دارد، سینمایی که بدون قهرمان باشد از مردم فاصله میگیرد.
منتقد سینما در ادامه خاطرنشان کرد: سینما برای مردم عادی است و مردم قهرمان و قصه میخواهند تا پای فیلمها بنشینند. پس از تغییرات سیاسی دهه 70 شاهد سینمای حزبی هستیم که کارکرد آن ارائه بیانیه است. افرادی که به دنبال کار سیاسی و حقوق بشری هستند اما سینمای مردمی باید آدمهای مورد پسند داشته باشد.
فهیم ادامه داد: در حال حاضر هم فیلمهایی ساخته میشود که عملا ارتباطی با جامعه ندارد. بین سلبریتی و محبوب بودن تفاوت بسیاری وجود دارد؛ همان مسألهای که در ابتدای انقلاب از هم تفکیک نشد. ما نتوانستهایم یک فیلم بسازیم که مردم دنیا مخاطب آن باشند. سینمای ایران تنها محدود به افرادی خاص میشود، این مشکلی جدی است. سینماهای مردمی باید برای مردم باشند. همچنین محمدهادی نعمتی، کارگردان مستند «داستان امروز امر و نهی»، در رابطه با این اثر گفت: این مستند یک سهگانه است که در 3 حوزه سینما و هنر، سیاست و اقتصاد است و تنها یکی از بخشهای آن در حوزه جریانهای سیاسی روایت میشود.
جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در ادامه نشست گفت: سال ۹۷ به یک پژوهشگر پیشنهاد دادم درباره مساله امر و نهی در سینما تحقیق کند. محصول بسیار جالبی در اختیار من گذاشت که نمیشد آن را منتشر کرد. در آن زمان به این نتیجه میرسیدید که گویی عدهای عامدانه در آن دوران ورود کرده تا امر به معروف و نهی از منکر جای خود ننشیند. در نهایت تصمیم گرفته شد مستندی درباره کسانی که از ۷۶ به بعد تبدیل به روشنفکر شده و ابتدای انقلاب روش دیگری را دنبال میکردند، تولید شود.