printlogo


کد خبر: 260627تاریخ: 1401/12/11 00:00
دور دنیا

پوتین: روسیه پاسخ متناسبی به جاسوسی غرب خواهد داد
رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به سرویس امنیت فدرال این کشور دستور داد به منظور پاسخ‌دهی مناسب به سرویس‌های اطلاعاتی غربی، قابلیت‌های ضدجاسوسی را تقویت کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در نشست هیأت مدیران سرویس امنیت فدرال در مسکو تصریح کرد که سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی غرب، «تمام نیروها را به سمت روسیه روانه کرده‌اند» و از سرویس اطلاعاتی روسیه درخواست کرد پاسخ متناسبی به آنها بدهد. پوتین ادامه داد سال 2022 برای سرویس امنیت فدرال «ویژه» بود، زیرا کارکنان آن در «عملیات نظامی ویژه» مسکو شرکت کردند و «تجربه رزمی ارزشمندی» به دست آوردند. وی در این باره توضیح داد: «سرویس امنیت فدرال و سایر سرویس‌های اطلاعاتی ما در طول سال گذشته تجربه مشابهی (مانند سایر واحدهای اجرای قانون و نظامی) جمع‌آوری کرده‌اند، همچنین موظف هستیم از آن (تجارب) برای تقویت امنیت ملی کشورمان، حمایت از دولت، جامعه و حقوق و آزادی‌های شهروندان خود استفاده کامل کنیم.
***
تحرکات هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین نزدیک تایوان
در ادامه تنش‌های نظامی و سیاسی بین پکن و تایپه و افزایش اقدامات نظامی ارتش چین اطراف این جزیره، تایوان بار دیگر از تحرکات جنگنده‌ها و کشتی‌های چینی نزدیک خود خبر داد. وزارت دفاع تایوان دیروز از نزدیک شدن ۲۵ فروند هواپیمای نظامی و ۳ شناور جنگی چین به این جزیره در 24 ساعت خبر داد. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «از ساعت ۶ صبح روز ۲۸ فوریه تا ساعت ۶ صبح روز یک مارس، ۲۵ هواپیما و ۳ کشتی ارتش آزادی‌بخش خلق چین اطراف تایوان رصد شدند». وزارت دفاع تایوان همچنین گفت در جریان تحرکات نظامی یک روز اخیر چین اطراف این جزیره، ۱۹ فروند جنگنده «جی -۱۰» این کشور وارد محدوده پدافند هوایی تایپه شدند. تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌ رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی بویژه مسؤولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.
***
وضعیت رقت‌بار کارگران خارجی در عربستان
 شبکه«فرانس 24» گزارشی درباره وضعیت بغرنج  و رقت‌بار تعداد زیادی از کارگران خارجی در عربستان منتشر کرد که این کارگران مجبور به کار در شرایط سخت هستند و کارفرمایان سعودی  اغلب از آنها سوءاستفاده می‌کنند. بر اساس این گزارش، کارگران مهاجر  در عربستان سعودی گرفتار سیستمی هستند که حقوق کار آنها را به کارفرمایان‌شان مرتبط  کرده است. دلال‌ها چهره‌های ناشناخته هستند که در فیسبوک فعالیت و  وانمود می‌کنند به زنان مهاجر ناامید برای فرار و نجات  از کارفرمایان خود با هدف یافتن شغل بهتر کمک می‌کنند. این افراد در واقع آسیب‌‌پذیرترین افراد را  مورد هدف قرار می‌دهند و از آنها سوءاستفاده می‌کنند. ویدئویی که اواخر سال 2022 در یوتیوب منتشر شد، 12 زن مهاجر  را نشان می‌دهد که در یک اتاق با هم ایستاده‌اند. زنان مهاجر با  زبان «سواحیلی» درخواست کمک می‌کنند. یکی از زنان حاضر در این ویدئو می‌گوید آنها پس از فرار از کارفرمایان خود در جده عربستان سعودی به دلیل شرایط رقت‌بار و غیرقابل تحمل، به دام دلال‌ها افتاده‌اند. بسیاری از زنان آفریقایی که برای کار به عنوان کارگر خانگی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر می‌کنند، در شرایط بغرنجی به سر می‌برند. یکی از دلایل سختی شرایط آنها، سیستم مشکل‌ساز «حمایت» است که در آن کارگران خارجی باید توسط یک کارفرمای داخلی  حمایت شوند.
***
دادگاهی در پاکستان حکم بازداشت «عمران خان» را صادر کرد
دادگاهی در اسلام‌آباد علیه نخست‌وزیر پیشین پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف به اتهام دریافت هدایای دولتی و پنهان کردن دارایی‌‌اش از فروش این هدایا حکم غیابی صادر کرد. قاضی ظفر اقبال در اسلام‌آباد در رابطه با صدور این حکم تصریح کرد: به عمران خان بارها فرصت حضور در محکمه داده شد ولی وی در دادگاه حاضر نشد، همچنین از حضور در جلسه استماع به اتهام فروش هدایای دولتی و مخفی کردن دارایی‌های خود صرف‌نظر کرده است، به همین دلیل است که حکم بازداشت وی شامل امکان رهایی به ضمانت نمی‌شود. از طرفی وکیل مدافع عمران خان با بیان اینکه موکلش در ارتباط با ۲ قضیه دیگر نتوانسته در محکمه حاضر شود خواستار مهلت واخواهی و به تعویق انداختن 5 روزه محاکمه شده است اما قاضی این درخواست وی را رد کرد. گفته می‌شود عمران خان متهم به فروش هدایای دولتی از «توشاخانا» به چند برابر قیمت آنها برای دریافت سود شده است، توشاخانا یک اداره دولتی برای حفظ هدایایی است که دولتمردان از کشورهای خارجی دریافت می‌کنند و بر اساس آن مقامات دولتی موظفند تمام هدایایی را که دریافت می‌کنند، اعلام کنند.

Page Generated in 0/0062 sec