printlogo


کد خبر: 260646تاریخ: 1401/12/11 00:00
رئیس‌جمهور، وزیر کشور را مأمور رسیدگی فوری به موضوع مسموم شدن دانش‌آموزان کرد
معمای سم

اهمیت و ضرورت توجه ویژه به علل مسمومیت دانش‌آموزان تا حدی است که رئیس‌جمهور، وزیر کشور را مامور ریشه‌یابی و رسیدگی فوری به این موضوع کرد. حدود ۳ ماه از بروز مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس مختلف کشور می‌گذرد؛ مسمومیت‌هایی که از مدارس دخترانه قم آغاز شد و دامنه آن به برخی از دیگر شهرها نیز رسید و اکنون نیز والدین از مسمومیت فرزندان‌شان در مدرسه‌ای در محله تهرانسر خبر می‌دهند؛ استنشاق گازی با منشأ نامعلوم که در چند مدرسه نیز تکرار شده و برخی دانش‌آموزان دختر را دچار مسمومیت کرده است، البته خوشبختانه این مسمومیت‌ها خیلی مشکل‌آفرین نبوده است. این مسمویت در دانش‌آموزان با بروز علائم مشکوک همچون  بی‌حالی، ضعف، مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلانی و... خود را نشان می‌دهد. این مساله تاکنون تعدادی از دانش‌آموزان از شهرهای مختلف را در روزهای ۹ آذر، ۲۲ آذر، ۸ بهمن، ۱۲ بهمن، ۱۶ بهمن، ۱۷ بهمن، ۲۳ بهمن، ۲ اسفند، ۳ اسفند، ۶ اسفند، ۷ اسفند و ۹ اسفند را راهی بیمارستان کرده که اغلب آنها در همان ساعات اولیه از بیمارستان و مراکز درمانی مرخص شده‌اند.
در چنین شرایطی رئیس جمهور، وزیر کشور را مامور ریشه‌یابی و رسیدگی فوری به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر برای رفع نگرانی خانواده‌ها در این باره کرد. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه صبح دیروز هیات دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجادشده درباره مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور ماموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه ‌سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود. رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر همکاری وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه، گفت هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.
* گزارشی از ماده سمی برای مسمومیت دانش‌آموزان نداشتیم
وزیر کشور روز گذشته درباره مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان گفت: پیرو حوادث اخیر درباره مسمومیت دانش‌آموزان در خدمت برخی مسؤولان بودیم. وی افزود: درصد بالایی از آنچه تحت عنوان عارضه مطرح شده بود بالای 90 درصد مربوط به عوامل خارجی نبوده و بیشتر نگرانی‌هایی که  بوده، این است که بر اثر طرح این موضوع پیش آمده است. 
احمد وحیدی در ادامه گفت: کسانی هم که علایمی مثل سردرد داشتند و به بیمارستان رفتند اغلب‌شان در ساعات اولیه بدون نیاز به درمان خاصی مرخص شدند و تقریبا 10 نفر بیشتر نگهداری شدند. وحیدی درباره عوامل این ماجرا گفت: بر اساس بررسی‌ها، عامل خاصی را هنوز پیدا نکرده‌ایم که بگوییم ماده خاصی بوده که در نتیجه آن چنین اتفاقاتی افتاده است. 
وی افزود: درباره اینکه ماجراجویی شخصی یا داخلی بوده است، معلوم کردن عوامل موثر از بیرون مدرسه تحت بررسی دستگاه‌های اطلاعاتی است که نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد. مواردی هم پیدا نشده که بر اساس آن بتوانیم قاطعانه بگوییم عامل مشخصی باعث این اتفاق شده است ولی همچنان دستگاه‌های اطلاعاتی در حال کار هستند. وحیدی گفت: دشمنان ما خیلی علاقه داشتند و دارند که کشور را با عملیات‌های مختلف دچار مشکل کنند. این بار هم خباثت خودشان را نشان دادند تا با روح و روان عزیزان و دلبندان ما بازی کنند و آنها را دچار‌ هراس کنند. این مسأله را در رسانه‌های خارجی و گروه‌های مزدور می‌بینیم. وی افزود: برخی بعضا موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که قرین به صحت نیست، چون اطلاعات دقیقی ندارند. این افراد اظهارنظرهای متفاوتی می‌کنند که باید مراقبت کنند و بی‌جهت هراس‌افکنی نکنند. نباید دانش‌آموزان عزیز را دچار نگرانی کنند؛ باید از این مساله مراقبت کرد. 
وحیدی در ادامه افزود: به هر حال کار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در حال پیگیری است. وزیر آموزش‌و‌پرورش کاملا در میدان است و وزارت بهداشت نیز کار را دنبال می‌کند. سایر دستگاه‌ها مثل پدافند غیرعامل هم در میدان هستند. ان‌شاءالله جزئیات جدید هم اگر مشخص شد اطلاع‌رسانی می‌شود. باید از هراس‌افکنی یا تلاش برای تعطیلی مدارس که بیگانگان مایلند این کار را انجام دهند، پرهیز شود. وی در پایان گفت: همه مسایل توسط دوستان اطلاعاتی و تخصصی ما دنبال می‌شود تا به جزئیات بیشتری دست یابند و به اطلاع ملت برسانند. وزیر کشور درباره ادعاها درباره دستگیری‌ها درباره این موضوع هم گفت: نه، خبرهای مختلفی در این باره داده می‌شود که کذب هستند. در برخی از این اخبار گفته شد یکی از دانش‌آموزان در این موضوع فلج شد که چنین چیزی صحت ندارد. تا حالا در این رابطه دستگیری نداشتیم ولی دستگاه‌های اطلاعاتی دنبال می‌کنند و در صورت شناسایی افراد موثر به اطلاع ملت می‌رسد ولی چنین سرنخی نداریم.
* موضوع مسمومیت ایجاد جو روانی در جامعه است
در ادامه نشست مشترک وزیر کشور و وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره مسمومیت‌های دانش‌آموزان، توضیحاتی درباره نحوه پیگیری این مساله اعلام شد. 
یوسف نوری، وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: مرجع واحدی برای همگرایی دستگاه‌های مختلف برای بررسی این موضوع در نظر گرفته شد و مسؤولیتش به برادرمان آقای وحیدی، وزیر محترم کشور سپرده شد. بلافاصله جلسه برگزار شد و تمام دست‌اندرکاران بویژه وزارت بهداشت و آموزش‌و‌پرورش و استانداران محترم در این جلسه حاضر بودند. وزیر آموزش‌و‌پرورش افزود: همان‌طور که آقای وحیدی فرمودند بخش اعظم این موضوع ناشی از زمینه‌های ایجاد جو روانی در جامعه دانش‌آموزان و بویژه خانواده‌ها بوده است. خواهشی که ما داریم این است که رسانه‌ها به عنوان یکی از عناصر تربیتی بیشتر تلاش کنند این فضا تلطیف و آرامش برقرار بشود تا ما بتوانیم جریان تعلیم و تربیت را آنگونه که باید پیش ببریم. 
نوری در پایان گفت: ما به دنبال این هستیم تا جاماندگی تعلیم و تربیت را از دوران کرونا جبران کنیم. دانش‌آموزان ما بسیار سرآمد هستند و در المپیادهای جهانی رتبه 4 جهان را دارند. ان‌شاءالله همان‌طور که مانند کرونا یک مرجع واحدی توانست کار را مدیریت کند، این مساله هم با مرجعیت واحد مدیریت خواهد شد.
* تأکید مجلس بر بررسی دقیق ابعاد ماجرا
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: علت اصلی مسمومیت‌ها در مدارس هنوز مشخص نیست و نمی‌توان تشخیص دقیق را اعلام کرد اما مسمومیت خفیف تایید شده است. زهرا شیخی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون بهداشت با هدف بررسی وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان توضیح داد: در این جلسه مسؤولان وزارت بهداشت و مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، پدافند غیرعامل و مسؤولان استانی حضور داشتند و جزئیات این حوادث مورد بررسی قرار گرفت. 
وی با بیان اینکه گزارش دستگاه‌های مرتبط مسمومیت‌های گوارشی را رد می‌کند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد مسمومیت‌ها از نوع استنشاقی بوده و علائم مختلف آن بین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه طول کشیده است اما خوشبختانه وضعیت دانش‌آموزان پایدار است. شیخی ادامه داد: علت اصلی مسمومیت‌ها هنوز مشخص نیست و نمی‌توان تشخیص دقیق را اعلام کرد اما مسمومیت خفیف تایید شده است. در جلسه روز سه‌شنبه نیز مسؤولان گزارشی ارائه دادند و به دلیل اینکه هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، قرار شد مهلت یک هفته‌ای به وزارتخانه‌ها برای بررسی دلایل این موضوع داده شده و گزارش در جلسه هفته آینده ارائه شود. 
نماینده مجلس توضیح داد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باید درباره عمدی یا غیرعمدی بودن این موضوع اظهارنظر کنند نه دستگاه‌های دیگر و قطعا مطالعات و تحقیقات ایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شیخی عنوان کرد: پدافند غیرعامل باید در این زمینه بیشتر فعال باشد، چرا که سلامت دانش‌آموزان از هر چیزی مهم‌تر است.
* حال عمومی دانش‌آموزان تهرانسر در وضعیت پایدار است
در ادامه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، صبح دیروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر دچار مسمومیت شدند. در این باره رئیس اورژانس تهران از پایداری وضعیت جسمی دانش‌آموزان تهرانسر خبر داد. یحیی صالح‌طبری درباره آخرین وضعیت دانش‌آموزان تهرانسر اظهار کرد: وضعیت دانش‌آموزان در حالت پایدار قرار دارد و تعدادی که به مراکز درمانی منتقل شدند در وضعیت مطلوبی هستند. وی گفت: پس از اطلاع از موضوع با قید فوریت تعدادی از نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و در حال حاضر حال دانش‌آموزان در وضعیت پایدار است. گفتنی است روز سه شنبه ۳۸ نفر از دانش‌آموزان مدرسه خیام شهرستان پردیس نیز دچار مسمومیت شدند که پس از انتقال به بیمارستان و پایداری وضعیت جسمی، مرخص شدند.

Page Generated in 0/0060 sec