printlogo


کد خبر: 260653تاریخ: 1401/12/11 00:00
ادامه بررسی بخش درآمدی بودجه 1402 در مجلس شورای اسلامی
لوکس‌نشین‌ها مالیات می‌دهند
مالیات بر خانه و باغ‌ویلاهای بالای 20 میلیارد تومان

نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و عیان مشمول پرداخت مالیات شوند. نمایندگان در نشست علنی نوبت دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند اصلاح شده «ذ» تبصره 6  توسط کمیسیون تلفیق با 155 رای موافق، 33 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بر اساس بند «ذ» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402:
1- زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از 200 میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند.
افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در 10 سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند، از شمول این حکم مستثنا  هستند.
2- خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیستند.
آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (مسؤول) با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیات دولت می‌رسد.
* رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات در سال ۱۴۰۲ معاف شدند
همچنین نمایندگان در نشست علنی دیروز  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با جزء 3 بند «ث» اصلاحی ماده واحده این لایحه با 166 رای موافق، 10 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در بخش درآمدی جزء 3 بند «ث» اصلاحی ماده واحده این لایحه آمده است: معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر معادل 4 برابر سقف مالیاتی ماده 84 قانون مذکور است و مازاد بر آن  حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شمول حکم این جزء مستثنا هستند.
* اختصاص ۳ درصد درآمدهای نفتی و گازی به مناطق نفت‌خیز و توسعه‌نیافته
دیگر مصوبه مهم نمایندگان در روز گذشته موافقت آنها با بند «الف» و «ب» تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه بود. در جریان بررسی بند «الف» تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز با ارائه پیشنهادی بخش هزینه‌ای این بند را اصلاح کرد که با 141 رای موافق، 46 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد. در بند «الف» تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور آمده است: ‌سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز 40 درصد تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم 14.5 درصد  شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم 14.5 درصد شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم ۳ ‌درصد مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره 5 این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور ‌‌به‌ صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می‌شود. کل سهم ۳ درصد مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته، باید به ردیف مذکور واریز شده و 100درصد آن به ‌استان‌ها بر اساس جدول شماره 10 این قانون اختصاص یابد. مبلغ ردیف درآمدی 210109 جدول شماره 5 لایحه باید بر اساس محاسبات منابع این قانون اصلاح و افزایش یابد و جدول مصارف شماره 10 استانی لایحه نیز باید به همان میزان 100 درصد سهم 3 درصد بر اساس قانون افزایش یابد و این جدول نیز اصلاح شود و سهم هر استان بر اساس حکم جزء 3 بند «الف» ماده 26 قانون برنامه ششم به مبلغ مندرج در جدول یاد‌شده لایحه اضافه و به استان‌ها 100 درصد پرداخت شود.
وزارت نفت و صندوق توسعه ملی مکلفند هر ماه گزارش عملکرد این بند و مقدار صادرات نفت، میعانات گازی و گاز طبیعی و ‌فرآورده‌های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن و میزان واردات گاز طبیعی و ارز پرداختی بابت آن را به سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون‌های ‌برنامه ‌و ‌بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه کنند.

Page Generated in 0/0049 sec