printlogo


کد خبر: 260654تاریخ: 1401/12/11 00:00
اخبار

گردشگران ایران و روسیه افزایش می‌یابند
وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد ۲ طرف درباره ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، همکاری در زمینه مشاغل کوچک و متوسط و راه‌های افزایش گردشگری بحث و گفت‌وگو می‌کنند. آنطور که «تاس» روسیه گزارش داده است، وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه اتاق مشترک بازرگانی راه‌اندازی می‌کنند، همچنین دو طرف درباره ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، همکاری در زمینه مشاغل کوچک و متوسط و راه‌های افزایش گردشگری بحث و گفت‌وگو می‌کنند. نمایندگان ۲ کشور علاقه‌مندی خود را برای سرعت بخشیدن روی اعمال مقررات برای همکاری‌های بین‌منطقه‌ای ابراز کردند همچنین آنها درباره بازگشایی خانه تجارت استان‌های ایران در روسیه و متقابلا در ایران بحث کردند. وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفته است ایران استان‌های اصفهان و خوزستان را در این باره معرفی کرده، همچینین قرار است اتاق مشترک بازرگانی در مناطقی از روسیه ایجاد شود. سال 2022 تعداد گردشگران بین ۲ کشور به رقم 42400 نفر رسید که نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است. همچنین مذاکراتی با ایران در زمینه حمل‌و‌نقل و استفاده بهینه از کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال- جنوب شده است. بر اساس برآوردها، تا سال 2035 میزان حمل محصولات صادراتی به ایران از رقم 15 میلیون تن فعلی به 60 میلیون تن می‌رسد. در حال حاضر بنادر روسیه در دریای خزر آمادگی کامل برای دریافت تا 12 میلیون نفر بار و علاوه بر آن حمل جاده‌ای برای ارسال به بندر دریای سیاه را دارند.
***
تشکیل پرونده برای بیژن زنگنه
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تاکیدات مسؤولان قضایی نسبت به برخورد قاطعانه با ترک فعل‌ها و اینکه در زمینه خودرو چه ترک فعل‌هایی صورت گرفته است؟ گفت: ترک فعل‌ها جرم و قابل مجازات است. حوزه صنعت موسع است. وی با طرح این سوال که در حوزه صنعت از جمله خودرو و نفت و پتروشیمی و گمرک چه ترک فعل‌هایی انجام شده است، گفت: قوه‌قضائیه براساس ظرفیت‌هایی که دارد در این زمینه قاطعانه برخورد کرده است. در زمینه صنعت این کار بروز و ظهور داشته است. مثلا در زمینه نفت، ترک فعل‌هایی انجام شده که یکی در زمینه عدم جمع‌آوری مشعل‌های گازی و نفتی کشور بوده است. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: موضوع گازهای موصوف در میادین نفتی و گازی به دلیل ارزش آنها به وزارت نفت تکلیف شده چرا که این گازها سرمایه یک کشور و ثروت عظیم ملی و دارایی بالفعل وزارت نفت است‌ و این تذکرات داده شده و این وزارتخانه از اختیارات در این زمینه در قانون برخوردار است و مورد غفلت واقع شده و اقدام موثری نشده و موجب آلودگی شده است. ستایشی افزود: عدم اقدام موثر وزیر وقت نفت در زمینه جمع‌آوری مشعل میادین نفتی و گازی که موجب آلودگی و تخریب محیط‌زیست شده از مصادیق تخریب اموال عمومی و تهدید علیه بهداشت عمومی است. گزارش آن برای دادستان تهران ارسال شده و در مرحله بازپرسی است و در شعبه تخصصی دادسرای تهران مورد رسیدگی قرارگرفته است‌. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند این اتفاقات مربوط به دوره بیژن نامدار زنگنه است.
***
فرزین: مرجعیت نرخ ارز را به‌دست می‌گیریم
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت با برنامه‌ریزی و اقدامات جدید مرجعیت نرخ ارز را به‌دست می‌گیریم و ثبات و آرامش را به بازار بازمی‌گردانیم. اعضای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز سه‌شنبه 9 اسفند به‌ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی تشکیل جلسه دادند و مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره طرح بانکداری اسلامی (بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) را با حضور طراحان این طرح و رئیس‌کل بانک مرکزی بررسی کردند. در ابتدای این جلسه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، گزارشی از وضعیت بازار ارز در کشور به اعضای هیات ارائه کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی و اقدامات جدید مرجعیت نرخ ارز را به ‌دست بگیریم و با فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران و تعیین سیاست‌های ارزی، بازار ارز را مدیریت کنیم و به ثبات و آرامش برسانیم.
***
آغاز چانه‌زنی مزد ۱۴۰۲ بعد از اعلام سبد معیشت
نماینده کارگران در شورای ‌‌عالی کار با تاکید بر اینکه عدد سبد معیشت ملاک برای ورود به چانه‌زنی مزد است، گفت: یکی از دستورات جلسه پنجشنبه(امروز) شورای‌عالی کار، بررسی پیرامون مزد ۱۴۰۲ است. هادی ابوی با اشاره به آغاز جلسات شورای‌عالی کار برای چانه‌زنی مزد 1402 گفت: پنجشنبه جلسه شورای ‌عالی کار با حضور شرکای اجتماعی با دستور کار اصلاح آیین‌نامه دادرسی کار و بحث مذاکرات مزدی برگزار می‌شود. ابوی با بیان اینکه سه‌شنبه 9 اسفند 1401 کمیته مزد تشکیل شده و بررسی‌ها پیرامون تعیین هزینه سبد معیشت انجام شده اما هنوز مبلغ سبد معیشت تعیین نشده است، گفت: ملاک نماینده کارگران برای ورود به چانه‌زنی دستمزد سال آینده تعیین عدد و رقم سبد معیشت است. نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران با تورم حاکم بر جامعه ابراز کرد: انتظارمان از دولت این است برای دستمزد سال آینده عدد و رقمی تعیین شود که کفاف هزینه‌های کارگران را بدهد. کارگران در زمان حاضر شرایط بدی را سپری می‌کنند، بخش عمده‌ای از دستمزد صرف هزینه مسکن می‌شود و طی چند ماه اخیر، هزینه سبد معیشت کارگران افزایش زیادی داشته است، بسیاری از اقلام خوراکی به‌دلیل دستمزد پایین از سفره کارگران حذف شده است. ابوی گفت: شورای‌عالی کار تا پایان سال چند جلسه برگزار خواهد کرد و بعد از تعیین عدد و رقم سبد معیشت، کارگران به‌صورت جدی برای دستمزد 1402 چانه‌زنی خواهند کرد.

Page Generated in 0/0049 sec