گروه اقتصادی: حدود 4 سال است کمبود عرضه، بازار خودروی کشور را با التهابات و نوسانات قیمتی زیادی روبهرو کرده است. از سال 1396 به بعد که خودروسازهای بزرگ کشور مجموعا عرضه حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاهی داشتند، هیچگاه صنعت خودروسازی کشور دیگر حتی به تولید یک میلیون دستگاهی در سال نرسیده است که این امر بازار را با کمبود شدید در طرف عرضه روبهرو کرده است. با شروع دولت سیزدهم و اتخاذ رویکردهای جدید اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی، میزان تولید خودرو در کشور با روند صعودی روبهرو بوده است. در این باره طبق آمارها تیراژ تولید خودرو سال گذشته به رقم یک میلیون نزدیک شد و در ادامه این روند در سال جاری با رشد حدود 20 درصدی توانستیم شاهد تیراژ بالای یک میلیون و 200 هزار دستگاهی توسط غولهای خودروسازی کشور باشیم به طوری که در ردهبندی جهانی در رتبه دهمین تولید خودرو در میان کشورها قرار گرفتهایم. حال در راستای تعادلبخشی بازار آشفته خودرو، هفته آینده با بیسابقهترین عرضه خودرو در کشور روبهرو هستیم به طوری که نامنویسی برای 500 هزار خودرو از شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و سایر شرکتهای خصوصی خودرویی کشور (جز بهمنخودرو) در این دور از عرضهها صورت میگیرد که میتواند نویدبخش ثبات برای این بازار در آیندهای نزدیک باشد.
به گزارش «وطن امروز»، بازار خودروی کشورمان در 10 سال گذشته عقبماندگی در بخش عرضه را تجربه کرده است، بهطوری که از سال ۹۷ تولید خودرو در کشور نصف شد؛ سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در کشور تولید شد که در سالهای ۹۷ و ۹۸ بتدریج تولید سالانه خودرو به ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت، بنابراین میتوانیم بگوییم تقاضایی انباشته در سالهای اخیر اتفاق افتاده است، پس اگر به رکورد یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه هم برسیم، شاید باز هم با نقطه تعادل و عبور از ناترازی فاصله داشته باشیم. در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه دارد در روزهای آتی بزرگترین عرضه خودرو طی چند سال اخیر را انجام دهد. در این راستا روز گذشته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از انجام ۵۱ هزار ثبتنام برای خرید خودروهای وارداتی تا پایان سهشنبهشب خبر داد و گفت: ثبتنام تا ساعت ۱۸ فردا (امروز) ادامه دارد و فعلا تمدید نمیشود. مهدی ضیغمی افزود: این تعداد ثبتنام انجام شده بهمعنای ثبتنام واقعی نیست و معرفی افراد پس از پایان فرآیند ثبتنام و انجام بررسیهای لازم انجام میشود.
وی با اشاره به ۵۰۰ میلیون تومانی که در حساب افراد مسدود میشود، بیان داشت: این رقم مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبتنامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه داد: قیمت علیالحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، یعنی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص میکند اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین میکردند، به تعیین قیمت میپرداختند.
وی اظهارداشت: نرخ ETS ارز در زمان ترخیص خودرو مهم است، باید همه هزینهها مشخص باشد تا مردم و واردکنندگان متضرر نشوند و به همین دلیل است که قیمت نهایی مشخص نیست. ضیغمی اظهار داشت: بخشی از هزینههای واردات خودرو مربوط به قیمت خودروهاست که از کمتر از ۱۰ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو است.
وی گفت: در طرح حاضر، پس از استعلامگیری از دستگاههای ذیربط، عرضه خودروها آغاز میشود و شرط عرضه نیز این است که خودروها باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده، استاندارد محیطزیستی داشته باشند و قیمت پایه آنها در کمیته ارزش گمرک به تصویب رسیده باشد. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: پولی که واردکننده بابت واردات خودرو پرداخته است، ارز آن تعیین شده و قیمت آن مشخص است. یعنی با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمیکند. وی خاطرنشانکرد: نرخ ارز در موضوع واردات خودرو، نرخ تالار مبادله ارز و طلا یا همان تالار دوم است.
ضیغمی تصریح کرد: تاکنون شرکت سایپا تنها شرکتی بوده که همه شرایط لازم برای واردات را احراز کرده و ۲ خودروی چانگان CS35 پلاس و CS55 آن عرضه خواهد شد.
وی ادامهداد: هیوندای النترا نیز مجوز استاندارد و مجوز زیستمحیطی را دریافت کرده و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک برای مشخص شدن قیمت پایه آن هستیم، همچنین برند فیات در حال طی کردن فرآیند مربوط است.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد: امیدوارم پس از پایان فرآیند ثبتنام بتوانیم ۵ خودرو از ۳ برند را همزمان عرضه کنیم. وی اظهار داشت: تا کنون هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد زیادی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور است.
ضیغمی بیانداشت: به دلیل صیانت از حقوق مردم و واردکنندگان، اسامی برخی برندها را اعلام نمیکنیم.
وی تصریحکرد: به جز خودروهای آمریکایی و فرانسوی که ممنوعیت واردات دارند، وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات ندارد، مگر اینکه دستوری به این وزارتخانه ابلاغ شود.
این مقام مسؤول وزارت صمت با بیان اینکه تقریبا از همه برندها به جز خودروسازانی که ممنوعیت دارند درخواست واصل شده، خاطرنشانکرد: تاکنون از ۳۳ شرکت به وزارت صمت درخواست ارائه شده که تقریبا همه آنها بیش از یک برند را درخواست کرده بودند.
وی افزود: تاکنون بیش از ۲۰ شرکت توانستهاند فرآیندها را طی و مجوزها را اخذ کنند و ثبت سفارش از ۱۰ شرکت تا امروز انجام شده است که تا پیش از آغاز سال جدید احتمالا به ۱۵ شرکت خواهد رسید. روز گذشته ضیغمی گفت: تا امروز ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش انجام شده است.
وی اظهار داشت: بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی در موضوع تخصیص ارز داشته است و در این زمینه از ارزهای رفع تعهد شده استفاده شده و هیچ فشاری به منابع ارزی کشور وارد نمیشود.
وی ابراز امیدواری کرد یکهزار و ۲۰۰ خودرویی که در حال حاضر در کشور وجود دارد و عمده آن مربوط به ۳ شرکت مذکور است، طی مدت یک ماه تا ۳ ماه به دست مصرفکنندگان برسد.
این مقام مسؤول وزارت صمت اظهار داشت: بیشترین واردات خودرو از اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۲ در تعداد بالا اتفاق خواهد افتاد. وی افزود: پس از اتمام مهلت ثبتنام، بررسیهای آغاز شده و فرآیند قرعهکشی با حضور دستگاههای نظارتی انجام میشود و با انجام قرعهکشی، نوبت تخصیص خودرو به افراد مشخص خواهد شد.
* ۵۰۰ هزار خودروی داخلی در راه بازار
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی از هفته آینده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد. امید قالیباف چندی پیش از عرضه بیش از 500 هزار دستگاه خودروی داخلی از هفته آینده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.
وی در نشست خبری خود افزود: همه خودروسازان داخلی از جمله ایرانخودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی به جز گروه بهمن در این طرح حضور خواهند داشت.
وی افزود: عرضه خودروها با قیمتهایی است که از سوی شورای رقابت تعیین میشود.
قالیباف ادامه داد: شرایط ثبتنام افراد، همان شرایط اعلامی طرحهای قبل است و با ثبتنام در این سامانه مطابق وعده وزارت صمت دیگر چیزی بهنام قرعهکشی نخواهیم داشت. وی اضافه کرد: در این طرح حدود نصف قیمت هر خودرو به عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود میشود که خودرو به خودرو متفاوت خواهد بود.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چنانچه تقاضای خودرویی از عرضه خودرو در این طرح بیشتر شود، یک فهرست انتظار تعریف میشود و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص میشود که به احتمال زیاد از ۳ ماه تا یک سال خواهد بود. وی افزود: با عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار میرود به تدریج به آرامش برسد. قالیباف تاکید کرد: عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود و در بورس کالا انجام نخواهد شد.
وی ادامه داد: پس از انجام طرح واردات خودرو در سامانه یادشده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودروهای داخلی در این طرح آغاز خواهد شد.
بنا بر این گزارش، عرضه ۶۰۰ هزار خودروی جدید به بازار تشنه خودروی کشورمان میتواند تا حدودی باعث تعدیل و منطقی شدن قیمتها شود یا حداقل تا حدودی فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد را به سمت کارخانه کاهش دهد.