printlogo


کد خبر: 260674تاریخ: 1401/12/13 00:00
نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران پنجشنبه آغاز به کار کرد
انحصارشکنی ساترا!

گروه فرهنگ و هنر: آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، روز پنجشنبه یازدهم اسفند با حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما، سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما و جمعی از مدیران صداوسیما، ساترا و شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه، در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.  
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. در ادامه پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به همراه سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه بازدید کردند و در جمع اهالی رسانه حضور یافتند. 
از جمله غرفه‌های حاضر در نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) می‌توان به رسانه اینترنتی تکیه، هیات آنلاین، عماریار، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، باشگاه «توانا» از خبرگزاری فارس، رسانه معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی، هاشور، بانک صدای گویندگان، تلویزیون اینترنتی روستا تی وی، شهر تی‌وی، ‌آی تی‌وی، جام‌جم آنلاین، گپ فیلم، کتابخانه ویدئویی والاوید، رسانه تخصصی ایران آلارم، ارمغان راه طلایی، تیوال، دوبلتون تماشای آنلاین فیلم و انیمیشن با دوبله محلی، تی نما، خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال، نویش، پرتال حمل و نقل، پرتال بازآفرینی شهری، بادصبا، کنسول بازی ابری پلی‌پاد، سروش رسانه، فانو فیلم، فیلم ناب، طرفداری، ستادخبری، دیجیتون، ایرانسل، هماهنگ، معاونت فضای مجازی، تلویزیون صنعت، استودیو۱، تلویزیون اینترنتی کشاورز پلاس، استودیو۲، معاونت صدا، اینما - سرویس اشتراک ویدئو، آپرا، آنتن و همراه اول اشاره کرد. پیمان جبلی در جریان بازدید از غرفه‌های نخستین نمایشگاه رصتا به این نکته اشاره کرد که این نمایشگاه بهترین مصداق حمایت رسانه ملی از تولیدکنندگان صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است.
رئیس صداوسیما بعد از بازدید از غرفه رسانه‌های حاضر در نمایشگاه «رصتا» در سخنانی تصریح کرد: بر اساس آخرین آماری که اعلام شد، سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای ‌مجازی نزدیک ۳۷۰ مجوز برای رسانه‌های فراگیر صادر کرده است. با تعامل بسیار خوبی که وجود دارد و اشتیاقی که برای دریافت مجوز مشاهده می‌کنیم، این عدد احتمالا تا چند ماه آینده به ۵۰۰ مجوز برسد.
وی با اشاره به افزایش صدور مجوزها تصریح کرد: تعداد رسانه‌ها قابلیت ارتقا به ۵۰۰ رسانه را در چند ماه آینده خواهد داشت. جبلی درباره ماهیت قانونی ساترا عنوان کرد: اصل ۱۷۵ قانون اساسی، سازمان صداوسیما را به عنوان مسؤول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است. تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی که به منزله قانون اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد، سال ۱۳۷۹ دستورالعمل‌ها را به صورت مطلق تفسیر کرده و در واقع حکمرانی در آنجا هم به عهده صداوسیماست.
وی در ادامه اضافه کرد: به لحاظ قانونی نقیصه‌ای برای انجام این وظیفه قانونی صداوسیما وجود ندارد، در کنار اسناد قانونی فراوانی که وجود دارد، البته دستور مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور سابق در راستای همان قانون اساسی صادر شده است و تکلیف را مشخص می‌کند.
جبلی تصریح کرد: آنجا که ما دچار نقص بودیم و نیاز به قانون داریم، در موضوع تخلفات است که باید مشخص شود اگر تخلفی اتفاق افتاد، دستگاه قضایی به چه شکلی باید با آن برخورد کند. به همین خاطر در کمیسیون تلفیق حکمی برای تعیین قانون تخلفات آمده است که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی بتوانیم از این نقیصه هم عبور کنیم. آیین‌نامه تخلفات باید مشخص شود و ان‌شاء‌الله به تصویب برسد اما به این معنی نیست اصل تنظیم‌گری سازمان صداوسیما و ساترا در حوزه تصویر و فراگیر در فضای مجازی نیاز به قانون دارد؛ نیاز به قانون اگر هم داشته، در قانون اساسی و تفسیر قانون اساسی تکلیفش مشخص شده است.
جبلی درباره اینکه تعداد بسیار محدودی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خودشان را رقیب صداوسیما می‌دانند، گفت: ما قطعا با رسانه‌هایی که در تعامل با ساترا هستند و خودشان را مجاب به رعایت هنجارها بدانند، تعامل و هم‌افزایی داریم. حتی آنها را کمک می‌کنیم و آنتن صداوسیما را می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم. ما اگر مشکلی داشته باشیم با آن رسانه‌هایی است که بر قانون‌شکنی، استفاده از هنجارهای غیراخلاقی و غیرفرهنگی و غیرمتناسب با نیاز و خواست فرهنگی جامعه پافشاری دارند. به هر حال تنظیم‌گر قانونی در این عرصه سازمان صداوسیماست. ما مشکل‌مان با آن دسته از فعالان و شرکت‌ها و رسانه‌هایی است که اصرار بر قانون‌شکنی داشته باشند و با بقیه رابطه‌مان بسیار روان است. جلسات هم‌فکری، هم‌افزایی و کمک محتوایی و در واقع فرآیند حمایتی ساترا در قبال این رسانه‌ها وجود دارد و ان‌شاءالله تقویت هم خواهد شد. 
وی تصریح کرد: حوزه تولید محتوا در بخش خصوصی را ظرفیت مکملی برای حکمرانی فرهنگی و برای رفع نیازهای جامعه در حوزه فرهنگ می‌دانیم. سازمان صداوسیما در جایگاه قانونی تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رسالت خود را حمایت از فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید محتوا اعم از نمایش خانگی، برنامه‌سازی و تولید محتوا در قالب‌ها و گونه‌های مختلف می‌داند و در عین حال وظیفه نظارت بر تولید محتوا و انتشار هم بر عهده این نهاد تنظیم‌گر قانونی گذاشته است.
رئیس صداوسیما اضافه کرد: در یک رویکرد دوبعدی حمایت و نظارت تلاش می‌کنیم با تعامل خوبی که با اکثریت قریب به اتفاق فعالان تولید محتوا داریم، به نیازهای جامعه پاسخ مناسب دهیم. همچنین صداوسیما آمادگی حمایت‌های بیشتر را هم از تولیدکنندگان محتوایی که در مسیر سلامت فرهنگ جامعه قدم برمی‌دارند، دارد.
جبلی اضافه کرد: حتی آماده هستیم در تولید محتوا با فعالان فرهنگی این حوزه مشارکت داشته باشیم و کمک‌شان می‌کنیم.
وی با اشاره به نظام‌مند شدن حوزه تولید محتوا تصریح کرد: اخیرا با تعامل و هم‌فکری که با ساترا و مجموعه‌های تولید محتوا در حوزه نمایش‌خانگی اتفاق افتاده، آمادگی داریم با تشکیل مجمع و صندوق کمک مالی با مشارکت فعالان این حوزه اتفاقاتی را رقم بزنیم.
جبلی افزود: نکته مهم توجه به عدالت رسانه‌ای در حوزه محتوا در صوت و تصویر فراگیر است. تمام فعالان و علاقه‌مندان در حوزه فراگیر که تعداد بسیار زیادی‌ از آنها را در همین نمایشگاه می‌بینیم و امروز بنده افتخار دارم از نزدیک با فعالیت‌های‌شان آشنا شوم، در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... علاقه‌مندند و توانایی دارند. 
* سیدنظام‌الدین موسوی: ساترا آمده تا انحصار را بشکند 
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاه رصتا و حضور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به این نکته اشاره کرد کاری که مجموعه ساترا در این نمایشگاه انجام داده و قابل مشاهده است، این است که ساترا آمده تا انحصار را بشکند و اجازه دهد مردم با تمام رسانه‌های فراگیر آشنا شوند.  سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نخستین روز برگزاری نمایشگاه‌ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به نمایشگاه بین‌المللی تهران محل برگزاری این نمایشگاه رفت و از غرفه‌های رسانه‌ها و پلتفرم‌ها و سکوهای مختلف بازدید کرد. 
وی بعد از بازدید درباره برگزاری این نمایشگاه تاکید کرد: ساترا با این حرکت‌ها و قدم‌هایی که برمی‌دارد، نشان می‌دهد به همیاری، هم‌فکری و کمک به مجموعه‌های مختلف در حوزه شبکه نمایش‌خانگی و تولید محتوا در این زمینه اهتمام دارد. واقعا این نوع کارها، ارزنده و قابل تقدیر است.
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطابق قانون اساسی، مسؤولیت صوت و تصویر فراگیر بر عهده سازمان صداوسیماست. برگزاری این نمایشگاه بیانگر این است که رسانه ملی در حقیقت تلاش می‌کند همه اجزای تولید محتوا در کشور بویژه بخش خصوصی را با رویکرد هدایت، حمایت و نظارت در این زمینه کمک کند و از همه ظرفیت‌های محتوایی‌ کشور در این زمینه بهره می‌برد که این موضوع قابل تقدیر است. 
وی افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده این همدلی و همراهی است؛ حقیقتا حکمرانی فرهنگی درست، جز با این همدلی و همراهی شکل نخواهد گرفت. 
موسوی اشاره کرد: خوشبختانه با شکل‌گیری مجموعه ساترا که به لحاظ حاکمیتی در وجوه مختلف در قوای مختلف کشور به عنوان رگولاتور مجموعه‌های تولید و انتشار محتوای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر پذیرفته شده، روند به سمتی پیش می‌رود که ان‌شاءالله بتوانیم با هم‌افزایی و همدلی در حقیقت شاهد ارتقای سطح تولید محتوا در نمایش خانگی باشیم. 
عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: کاری که مجموعه ساترا انجام می‌دهد و بخش‌هایی از آن هم در نمایشگاه رصتا قابل مشاهده است، این است که بر خلاف تبلیغاتی که توسط چند رسانه خاص انجام می‌شود، ساترا آمده تا انحصار را بشکند. یعنی اجازه ندهد تولید و انتشار محتوا در نمایش خانگی در زیر چتر چند مجموعه خاص محدود شود و این نمایشگاه اجازه می‌دهد مردم با تمام رسانه‌های فراگیر آشنا شوند. 
وی تاکید کرد: همه بخش‌های کوچک و متوسط باید این فرصت را داشته باشند که در زیست‌بوم صوت و تصویر فراگیر فعالیت کنند و این کار با رویکرد حمایتی که ساترا دارد، انجام خواهد شد و ما در مجلس فکر می‌کنیم در آینده بتوانیم ان‌شاء‌الله شاهد ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات نمایش خانگی باشیم. 
وی در پایان با اشاره به تلاش‌های مجلس شورای اسلامی برای حمایت از حرکت‌های ساترا خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش‌مان بر این است به این حضور کمک کنیم و بتوانیم به لحاظ قانونی و حقوقی بستری را فراهم کنیم که مجموعه ساترا در این زمینه بتواند فعالیت‌ها، سیاست‌ها و در حقیقت مسؤولیت‌هایی را که برعهده دارد، ان‌شاءالله به صورت مشخص، محکم و موفق جلو ببرد. نخستین نمایشگاه رصتا از روز یازدهم اسفند‌ در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شده و تا 14 اسفند برقرار خواهد بود. علاقه‌مندان از ساعت ۹ تا ۱۸ می‌توانند از این نمایشگاه در سالن‌های ۷ و ۲۷ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بازدید کنند.

Page Generated in 0/0486 sec