printlogo


کد خبر: 260682تاریخ: 1401/12/13 00:00
دور دنیا

دیدار بلینکن و لاوروف
آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه پنجشنبه در حاشیه دیدار وزیران خارجه گروه ۲۰ در دهلی‌نو، پایتخت هند، دیداری ١۰ دقیقه‌ای با یکدیگر داشتند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، بلینکن در این دیدار به همتای روس خود گفت آمریکا تا هر زمان لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد. کرملین باید از تصمیم خود مبنی بر توقف مشارکت در پیمان هسته‌ای استارت نو منصرف شود و باید پل ویلن، آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کند. این مقام که از بازگو کردن پاسخ لاوروف سر باز زد، گفت: برداشت بلینکن از این گفت‌وگو این است که روسیه فعلا برای تغییر دادن رفتارش برنامه‌ای ندارد. وزیر خارجه روسیه که در گفت‌وگو با خبرنگاران اشاره‌ای به دیدارش با بلینکن نکرد، گفت مسکو به عملیات خود در اوکراین ادامه خواهد داد.
***
اعلام رقیب اردوغان برای انتخابات ریاست جمهوری
ائتلاف اپوزیسیون ترکیه اعلام کرد نامزد مشترک خود را روز دوشنبه معرفی خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از فرات نیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه چهارشنبه گذشته با پایبندی به برنامه قبلی خود اعلام کرد انتخابات در ۱۴ مه سال جاری برگزار خواهد شد. این منبع افزود: رهبران حزب اپوزیسیون روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار کردند و انتظار می‌رود درباره نامزدی «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوریخواه ترکیه که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه است، به توافق برسند. به گزارش رویترز، آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به یک درک مشترک درباره نامزد مشترک ریاست جمهوری برای سیزدهمین دوره انتخابات و نقشه راه روند انتقال قدرت دست یافتیم.
***
پاسخ ایروانی به اظهارات صهیونیست‌ها
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل‌ متحد در واکنش به اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشت: اظهارات 21 فوریه 2023 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از نیروی نظامی علیه زیرساخت‌های حیاتی و تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با توسل به ادعاهای دروغین، نقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است. امیرسعید ایروانی در بخش دیگر این  نامه با اشاره به اظهارات 17 فوریه 2023 وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و تهدید استفاده از زور بویژه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و حیاتی ایران آن را نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و منشور سازمان ملل دانست که عواقب ویرانگری بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت. در نامه نماینده دائم ایران به رئیس دوره‌ای شورای امنیت تاکید شده است: شورای امنیت سازمان ملل باید مسؤولیت خود را برعهده گرفته و به طور واضح اظهارات جنگ طلبانه مقامات رژیم صهیونیستی را که یک تهدید واقعی برای صلح و امنیت بین‌الملل است محکوم کند. در این نامه تصریح شده است: ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای دفاع از شهروندان، منافع و امنیت ملی خود و پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی در هر کجا و هر زمان که لازم بداند محفوظ می‌دارد.
***
سفر مجدد هیأت حماس به سوریه
هیاتی از حماس برای دیدار و تبادل نظر با گروه‌های مقاومت فلسطین وارد دمشق شد. روزنامه رای الیوم نوشت هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس به ریاست خلیل‌ الحیه، رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی این جنبش بعدازظهر پنجشنبه وارد دمشق شد و با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین نشست غیرعلنی برگزار کرد. الحیه در نشست خبری در شورای ملی فلسطین گفت: حماس مشتاق است در کنار فلسطینی‌ها باشد. سفر این هیات به دمشق علاوه بر عرض تسلیت و ابراز همبستگی به نیابت از ملت فلسطین با ملت سوریه بابت فاجعه زلزله‌ای که برای آنها رخ داد، نشان‌دهنده همبستگی گروه‌های مقاومت فلسطین در مقابله با دشمن صهیونیستی است.
***
بغداد به دنبال خرید گاز از ایران
وزیر برق عراق با اعلام جزئیات تولید برق عراق تاکید کرد این کشور در حال تنظیم قرارداد برای خرید گاز از ایران در فصل تابستان است. «زیاد علی فاضل» در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرد تولید برق عراق هم‌اکنون 15 هزار و 600 مگاوات است و شهروندان روزانه 18 ساعت برق دارند. او گفت که عراق برای تامین 24 ساعته برق در فصل تابستان نیازمند 35 هزار مگاوات است. فاضل افزود وضعیت تابستان آینده به لحاظ تامین برق با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود. وزیر برق عراق افزود که وزارت برق آماده امضای توافق‌نامه با ایران برای خرید گاز مورد نیاز خود در فصل تابستان است و تامین این مقدار گاز 7 هزار مگاوات برق به عراق اضافه می‌کند. فاضل گفت کمبود سوخت مانع از افزایش 5 هزار مگاوات می‌شود، هر چند تاسیسات برای تولید این مقدار برق آماده بهره‌برداری است. او افزود قراردادهای عراق با شرکت‌های زیمنس و جنرال الکتریک از ماه مارس جاری وارد فاز اجرایی می‌شود و به موجب آنها در فاز اول شرکت زیمنس 1400 مگاوات در نیروگاه بیجی و 600 مگاوات در نیروگاه ذی‌قار و جنرال الکتریک نیز 3 هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد. وزیر برق عراق افزود که در قراردادهای امضاشده، دو شرکت ملزم به تهیه مطالعات لازم برای جمع‌آوری گاز مشعل شده‌اند.
***
بالا گرفتن دعوای علمای وهابی با بن‌سلمان
عماد المبیض، خطیب سعودی مسجد ملک عبدالعزیز یا همان مسجد‌النبی مدینه منوره، در پیامی تصویری در توئیتر خطاب به سلمان شاه عربستان، پسر و ولیعهدش و همچنین ترکی آل‌الشیخ، مشاور بن‌سلمان و رئیس اداره سرگرمی این کشور، برنامه‌های جدید سرگرمی در حجاز را  سبب «گمراهی جوانان» خواند و گفت: «در این کشور از خدا بترسید... نابودی دین اسلام را متوقف کنید!»

Page Generated in 0/0460 sec