printlogo


کد خبر: 260718تاریخ: 1401/12/14 00:00
جشنواره هفدهم فیلم «مقاومت» میزبان هنرمندانی از ۲۵ کشور جهان است
پرچمداری فرهنگ مقاومت

محمد‌علی میرزایی: هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» جمعه ۱۲ اسفند با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی، هنری، نظامی، اقتصادی، سیاسی، مدیران جشنواره و فیلمسازان ایرانی و خارجی راه‌یافته به این رویداد در عسلویه برگزار شد.
این رویداد هفدهمین تجربه خود را با حضور چهره‌های شناخته‌شده‌ای از جمله دریادار پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سیدمحمدیاشار نادری مسؤول بنیاد فرهنگی روایت فتح، دریادار پاسدار مرتضی زارع معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی سپاه پاسداران، دریادار دوم پاسدار حسین بارگاهی فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه، جلال غفاری‌قدیر دبیر جشنواره، عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایران و سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس در خلیج‌فارس آغاز کرد. جلال غفاری‌قدیر، دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در این مراسم بیان کرد: افتخارآمیز است که همزمان با اعیاد شعبانیه و در آستانه میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) میزبان سینماگرانی هستیم که این روزها در این رویداد دور هم جمع شده‌اند. رسالت جشنواره فیلم «مقاومت» صحبت از مقاومت، انقلاب اسلامی، فلسطین و پایداری است. اینکه بگوییم سینما سیاسی نیست، دروغ است، چرا که همه دنیا از این ویژگی به نفع خود استفاده می‌کند که نمونه آن را درباره جنگ اوکراین شاهد هستیم، پس چه بهتر که ما هم گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت را در سینما به کار گیریم.
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» افزود: سینما مضمون می‌خواهد و چه مضمونی زیباتر از خلیج‌فارس که یکی از نقاط مهم جبهه مقاومت ایران اسلامی بوده است. جشنواره هفدهم «مقاومت» را در جایی از جغرافیای ایران آغاز کردیم که روزگاری دچار اشغال پرتغالی‌ها و امثال آنها بود. همزمان با حضور هنرمندان و ستاد برگزاری جشنواره در خلیج‌فارس، رئیس جمهوری ایران اسلامی نیز با حضور در این پهنه زیبا به افتتاح رویدادهای مهم اقتصادی و صنعتی بومی کشور پرداخت که یکی دیگر از نمودهای مقاومت است و می‌تواند دستمایه و سوژه هنرمندان و سینماگران باشد. اختتامیه جشنواره نیز روی ناو شهید رودکی همزمان با شام نیمه شعبان برگزار خواهد شد.
* ایران کانون جبهه مقاومت است
عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایران هم با حضور در این مراسم گفت: مطالعات تمدنی می‌گوید آینده منطقه با افزایش قدرت مسلمانان همراه خواهد بود که انقلاب اسلامی آغازگر این رویداد بود، به همین دلیل قدرت‌های استکباری و در رأس آنها آمریکا را به تکاپو انداخته است تا مانع آن شوند. کانون جبهه مقاومت و افزایش قدرت مسلمانان جهان ایران اسلامی است و با اینکه برنامه‌های بسیاری برای متوقف کردن آن انجام می‌شود، روز به روز شاهد پیشرفت‌های گوناگون در ابعاد مختلف هستیم. علی‌عسگری ادامه داد: منشور گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، شکستن قدرت‌های تبلیغاتی رسانه و محاصره تبلیغاتی آنهاست که جشنواره فیلم «مقاومت» یکی از راه‌های شکستن این محاصره است. جشنواره هفدهم فیلم «مقاومت» میزبان هنرمندانی از ۲۵ کشور جهان است که این روزها میزبان آنها هستیم و امید است این رویداد مهم به اتفاق‌های تاثیرگذار جهانی ختم شود.
* مقاومت تنها راه آزادسازی مردم فلسطین است
خالد قدومی، نماینده حماس در ایران نیز در این مراسم گفت: مقاومت تدبیر ریشه‌ای برای ایستادگی برابر استکبار جهانی است که فلسطین یکی از محورهای آن است. هزاران شهید برای مقاومت تاکنون تقدیم کرده‌ایم. گفتمان مقاومت تنها و بهترین راه ما برای مبارزه تا پیروزی نهایی و آزادسازی مردم فلسطین است، چرا که فلسطین همه راه‌هایی از جمله سازش را تجربه کرده و هیچ‌گاه دستاوردی نخواهد داشت. سازش هیچ جا و مکانی در گفتمان مقاومت فلسطین ندارد و تا پایان اشغال رژیم کودک‌کش صهیونیستی از سرزمین‌های قدس اشغالی مقاومت ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به شهدای بسیاری که فلسطین در مقاومت برابر رژیم صهیونیستی داده است، گفت: شما اصحاب رسانه باید تصویر رژیم کودک‌کش صهیونیستی که به زنان ناتوان و بی‌دفاع سیلی می‌زند نشان دهید تا همه بدانند فلسطین اسیر چه ظالمانی شده است.
* بزودی جشنواره فیلم «مقاومت» را در فلسطین برگزار می‌کنیم
جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز در این مراسم گفت: امام در نخستین سخنرانی‌های خود از فلسطین سخن گفتند و در سال‌های پس از انقلاب هم این راه را ادامه دادند و بعد هم امام خامنه‌ای آن را پیش گرفت. استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا، جنگ با انقلاب اسلامی و علیه حق را 44 سال است علنی آغاز کرده‌اند و به آن اذعان دارند. فیلم «مقاومت» سلاح مهمی است که می‌تواند کار صدها سخنرانی و ده‌ها کتاب را انجام دهد. پس باید مورد استفاده ما قرار گیرد تا مانع از موفقیت دشمنی‌های استکباری شویم.
سردار علی فدوی با بیان اینکه باید بزودی جشنواره فیلم «مقاومت» را در فلسطین برگزار می‌کنیم، چرا که رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نخواهد دید، تصریح کرد: آنها با آگاهی به اینکه 80 سالگی خود را پشت سر نخواهند گذاشت، به فکر جای تازه‌ای در دنیا هستند، در حالی که همه دنیا چنان آگاه شده‌اند که دیگر دچار فریب آنها نخواهند شد. وی با تاکید بر نقش مهم اهالی سینما در اشاعه فرهنگ مقاومت افزود: سینماگران می‌توانند با آثار خود حقیقت را برملا، از حق دفاع و برابر جبهه باطل مقاومت کنند. شک نکنید اگر در جبهه حق باشید، پیروز خواهید شد. با اینکه از نظر نظامی و دانش نسبت به ابرقدرت‌های استکباری جهان بالاتر نیستیم اما آنها شاهد اقبال برای بهره‌برداری از تجهیزات و دانش نظامی ما هستند، چرا که کار را برای خدا و حق انجام دادیم، پس شک نداشته باشید در همه امور می‌توانیم با همین اعتقاد پای کار بایستیم و موجب جهانی شدن تلاش‌های‌مان شویم.
انسیه شاحسینی، کارگردان سینما نیز در نشست زن و سینمای مقاومت گفت: ۲ نوع مقاومت داریم؛ مقاومتی که مجبور به حمل سلاح است و مقاومتی که تاثیرش خیلی بیشتر از حمل سلاح است. نوع اول در برابر دشمنان است و نوع دوم افرادی هستند که رویا دارند و می‌خواهند با خودشان بجنگند که این بسیار سخت‌تر است.کسانی که شکست می‌خورند و مجددا بلند می‌شوند، صاحبان رویا هستند، شهدای عاشورا همگی صاحب رویا بودند، لذا برای انجام هرکاری ابتدا در رویاهای‌تان رسیدن به هدف را تصویر و سپس شروع کنید.
شاه‌حسینی گفت: یاسر عرفات زمانی خسته شد که دست از رویاهایش کشید! در موقعیت جنگ، شرایط عوض می‌شود، عشق به نفرت و نفرت به عشق تبدیل می‌شود و کسانی که به درام جنگ می‌خواهند بپردازند باید این را بدانند و به آن بپردازند.
وی افزود: ذهن‌های خود را باز کنید، هر محبتی بد نیست و عاشقانه به اشیا نگاه کنید تا آنها هم عاشقانه به شما نگاه کنند. موقعیت را تعریف کنید. شاه‌حسینی درباره شخصیت‌پردازی در فیلم مقاومت و جناح‌گیری دشمن گفت: دشمن هم رویا دارد، حتی رژیم صهیونیستی و این رویا برای ما کابوس است و هر کسی با زاویه دید خود به خواست خود نگاه می‌کند. وی درباره اسلوب بیان سینمایی یادآور شد: در سینمای ما از زن استفاده ابزاری نمی‌شود. از سوی دیگر فیلم‌های دفاع‌مقدس ما اگر فیلمنامه قوی داشته باشد، اصلا نیازی نیست از یک بازیگر معروف استفاده کنند تا فیلم دیده شود. آنطور که در غرب از زن در کارهای سینمایی استفاده می‌شود، در ایران دیده نمی‌شود و وجود ندارد.
***
کدام سینماها فیلم‌های جشنواره فیلم مقاومت را در تهران اکران می‌کنند؟ 
همزمان با افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، اکران آثار سینمایی، مستند و پویانمایی در سینما‌های سراسر کشور (354 نقطه از 31 استان) با همکاری حوزه هنری، موسسه راوی نو، خانه اکران مردمی بسیج و عماریار از 12 اسفندآغاز شده و تا 17 اسفندماه 1401 ادامه خواهد داشت. اکران‌ها در 3 نوبت صبح، بعد از ظهر و شب انجام می‌شود که در قالب مجموعه برنامه‌هایی شامل اکران آثار کوتاه داستانی، مستند، انیمیشن و فیلم سینمایی به صورت چرخشی در سینما‌های منتخب جشنواره اکران و میزبان مخاطبان خواهد بود. به این ترتیب، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نوبت صبح از ساعت 10 تا 12 با اکران انیمیشن، ویژه رده سنی نوجوانان و جوانان و در نوبت بعدازظهر از ساعت 17 تا 19 با اکران فیلم مستند و در نوبت شب از ساعت 20 تا 22 با اکران فیلم‌های سینمایی منتخب شامل موقعیت مهدی، شماره 10، اتاقک گلی، گل‌های باوارده، سرهنگ ثریا، غریب و ضد، میزبان عموم هنردوستان و هنرمندان در سراسر کشور است. فیلم‌های انتخاب شده برای اکران در جشنواره، آثاری هستند که بیشتر مورد توجه فیلمسازان جوان و دانشجویان است. سینما‌های منتخب هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در تهران شامل ۲ سینمای شاهد و آزادی است. هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در تهران با سینما شاهد و پردیس سینمایی آزادی از آثار و مخاطبان خود میزبانی می‌کند. سینما شاهد در این جشنواره با ۲ سالن سبلان و شیدا و ظرفیتی حدود 450 نفر و سینما آزادی در سالن شهر قصه با ظرفیتی حدود 167 نفر میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان جشنواره  است.

 


Page Generated in 0/0104 sec