printlogo


کد خبر: 260726تاریخ: 1401/12/14 00:00
دور دنیا

چین بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد
سخنگوی نخستین جلسه چهاردهمین کنگره ملی خلق چین گفت: دولت پکن در حال افزایش بودجه دفاعی خود به منظور رسیدگی به چالش‌های جدی امنیتی و تحقق تعهدات این کشور است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ چائو سخنگوی نخستین جلسه چهاردهمین کنگره ملی خلق چین همچنین گفت: افزایش بودجه دفاعی از نیاز به واکنش به چالش‌های پیچیده امنیتی و نیاز به تحقق تعهدات یک کشور بزرگ نشات می‌گیرد. وی افزود: مقیاس هزینه‌های دفاعی به واسطه نیازهای اولیه سازه‌های دفاعی و سطح توسعه اقتصادی کشور تعیین شده است. این سخنگو همچنین از بیان اینکه چین چه مقدار به هزینه‌های دفاعی در ۲۰۲۳ می‌افزاید، امتناع کرد و گفت: تمام جزئیات در پیش‌نویس بودجه که انتظار می‌رود روز یکشنبه منتشر شود، ذکر می‌شود. این مقام مسؤول چینی ادامه داد. مدرن کردن نیروهای مسلح چین تهدیدی علیه دیگر کشورها نیست، بلکه نیرویی مثبت برای حفظ ثبات و صلح در منطقه و سراسر جهان است. اگرچه چین به ماهیت دفاعی دکترین نظامی خود پایبند است و در جنگ‌ها یا درگیری‌های نظامی شرکت نمی‌کند اما به طور پیوسته بودجه دفاعی خود را هر سال افزایش می‌دهد.
***
پاشینیان: آذربایجان در حال تدارک حمله گسترده به ارمنستان است
نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به پیشنهاد جدید رئیس‌جمهور آذربایجان درباره اختلافات مدعی شد: این ابتکار این است که کل خاک جمهوری ارمنستان متعلق به آذربایجان است و پایتخت ارمنستان یک شهر آذربایجانی است. به گزارش تسنیم، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در نشست با اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان گفت: جمهوری آذربایجان در حال تدارک یک تجاوز گسترده علیه ارمنستان است. پاشینیان به نمایندگان آلمانی گفت ارمنستان و آذربایجان در پراگ به توافق رسیدند روند تحدید حدود مرز بین ۲ کشور بر اساس اعلامیه آلماتی باشد. تعجب‌آور این بود که پس از آن رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد تحدید حدود باید بر اساس نقشه‌های تاریخی باشد. شاید ابتکار جدید رئیس‌جمهور آذربایجان بتواند این وضعیت را روشن کند، زیرا اخیرا شاهد ارائه طرح موسوم به جمهوری «آذربایجان غربی» بودیم و کل ایده این ابتکار این است که کل خاک جمهوری ارمنستان متعلق به آذربایجان است و پایتخت ارمنستان یک شهر آذربایجانی است. وی افزود: ارزیابی ما این است که همه اینها، مسدود کردن کریدور لاچین و ابتکار موسوم به جمهوری «آذربایجان غربی»، آمادگی برای تجاوز گسترده به ارمنستان است. از 12 دسامبر، تنها راه ارتباطی قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان - کریدور لاچین - توسط به اصطلاح دوستداران محیط‌زیست آذربایجانی مسدود شده است. 
***
اعتصاب در  نیروگاه‌های اتمی فرانسه
کنفدراسیون عمومی کار فرانسه اعلام کرد کارگران نیروگاه‌های اتمی این کشور اعتصاب نامحدودی را در اعتراض به اصلاح جنجالی بازنشستگی آغاز کردند. به گزارش اسپوتنیک، اتحادیه‌های تجاری فرانسه در فوریه سال جاری میلادی اعلام کردند اعتصابات سراسری علیه اصلاحات بازنشستگی از هفتم مارس (۱۶ اسفند) آغاز می‌شوند. با این حال، کارگران نیروگاه‌های اتمی فرانسه روز جمعه آغاز یک اعتصاب نامحدود را اعلام کردند. فدراسیون ملی معدن و انرژی در توئیتی اعلام کرد: ماموران شرکت برق فرانسه از بخش نیروگاه‌های اتمی دست به اعتصاب زدند. از عصر جمعه با کاهش تولید برق روبه‌رو شدیم. براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی، کارگران بخش گاز فرانسه نیز  ۴ روز زودتر از اعتصابات سراسری علیه اصلاحات بازنشستگی به اعتصاب روز جمعه پیوستند.
***
بالا گرفتن اختلافات عربستان و امارات بر سر یمن و نفت
نشریه «وال استریت ژورنال» در گزارشی از اختلاف میان عربستان و امارات در پرونده‌های نفت و سرمایه‌های خارجی و آینده جنگ در یمن خبر داد. بر اساس این گزارش، ماه ژانویه گذشته ابوظبی میزبان نشستی با حضور شماری از کشورهای خاورمیانه بود که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان در آن حاضر نشد. از سوی دیگر «محمد بن‌زاید» رئیس امارات نیز در نشست سران کشورهای عربی و چین در ریاض حضور نیافت. این گزارش افزوده اختلافات از پشت درهای بسته آغاز اما رفته‌رفته علنی می‌شود و خبر از تغییر هندسه پیمان‌ها در منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس همزمان با تلاش ایران برای افزایش نفوذ در منطقه می‌دهد. به نقل از میدل ایست، منابع مطلع به این نشریه گفته‌اند «طحنون بن‌زاید» مشاور امنیت ملی امارات که فردی نزدیک به ولیعهد عربستان است اخیرا بارها برای بررسی اختلافات دو کشور به ریاض رفته اما نتوانسته با ولیعهد عربستان دیدار کند. بر اساس این گزارش، شدیدترین اختلاف ۲ کشور بر سر یمن است که عربستان و امارات ۲ کشور باقی‌مانده در ائتلاف عربی برای جنگ در یمن هستند. امارات در سال ۲۰۱۹ نیروهای خود را از یمن خارج کرد اما همچنان نگران است که در این پرونده به حاشیه رانده شود، بویژه که عربستان مذاکرات مستقیمی را با انصارالله برای پایان جنگ آغاز کرده است.
هدف امارات آن است که جای پای خود را در ساحل جنوب یمن حفظ کند و بتواند کنترل خود را بر دریای سرخ نگه دارد. در همین راستا، قراردادی با دولت مورد حمایت عربستان در یمن بست تا در صورت وجود «تهدید فوری» بتواند نیروهایش را وارد خاک یمن کند و همچنین بتواند یک پایگاه نظامی در نزدیکی تنگه باب المندب راه‌اندازی کند. منابع این نشریه تاکید کرده‌اند که این توافق خشم عربستان را برانگیخته و آن را خلاف منافع خود در یمن دانسته و در نتیجه مزدوران سودانی خود را در اطراف مواضع عملیاتی امارات مستقر کرده است. موضوع اختلافی دیگر به سهمیه اوپک مربوط می‌شود که به موجب آن امارات مجبور است میزانی بسیار کمتر از ظرفیت خود در بازارهای جهانی بفروشد. این موضوع پیش از این هم موجب اعتراض علنی امارات و پاسخ شدیداللحن عربستان شده بود و هم‌اکنون بحث‌های داخلی در امارات برای خروج کامل از اوپک وجود دارد.

Page Generated in 0/0076 sec