printlogo


کد خبر: 260784تاریخ: 1401/12/15 00:00
برای مقدمه‌چینی چهارشنبه‌سوری تاکنون 5 نفر قربانی و بیش از ۱۰ نفر مجروح و قطع عضو شده‌اند
میراث نحس
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: مردم سازندگان و فروشندگان مواد محترقه را به نیرو‌های انتظامی معرفی کنند

با آنکه هنوز 10 روز به چهارشنبه آخر سال مانده است اما متاسفانه تا امروز 5 نفر به دلیل استفاده یا ساخت مواد محترقه جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 10 نفر مصدوم و برخی از آنها قطع عضو شده‌اند.
* انفجار مرگبار انبار ترقه در تهران
ساعت 11:43 ظهر دیروز گزارش آتش‌سوزی و انفجار در خیابان انقلاب تهران بعد از پل چوبی به سامانه 125 اعلام شد که از 5 ایستگاه آتش‌نشانی امدادگران برای اطفای حریق به محل اعزام شدند. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در توضیح این خبر گفت:  حادثه در ساختمانی قدیمی رخ داده بود که تمام طبقات مملو از مواد محترقه و منفجره مخصوص استفاده در جشن‌ها و چهارشنبه‌سوری بود. مواد اولیه ساخت این نوع مواد و دستگاه‌های ویژه ساخت آن نیز در محل آتش‌سوزی به مقدار زیاد وجود داشت. به گفته وی در زمان حضور امدادگران انفجار‌های کوچک و بزرگ همواره به وقوع می‌پیوست و عملیات با نجات چند خانم از میان شعله‌های آتش آغاز و اطفای کامل حریق انجام شد. ملکی در ادامه افزود: این ساختمان که قبلا مسکونی بوده، به کارگاه توزیع مواد محترقه تبدیل شده بود.  سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: این روزها خیلی‌ها برای کسب سود از مواد محترقه با انبارداری و ساخت ترقه‌های دست‌ساز با جان خود و دیگران بازی می‌کنند، در چنین شرایطی به مردم تأکید می‌کنیم چنانکه کسی از فعالیت این افراد باخبر است، برای حفظ جان هموطنان حتما این موضوع را به نهادهای انتظامی و نظارتی اعلام کند.  سیدجلال ملکی با بیان اینکه متاسفانه هر ساله شاهد تلفات زیادی در چهارشنبه آخر سال هستیم، افزود: هنوز 10 روز به چهارشنبه آخر سال مانده است اما خبرهای ناگواری از مرگ و قطع عضو ناشی از انفجار مواد محترقه به گوش می‌رسد. توصیه ما این است که مردم از خرید این مواد امتناع کنند تا عید خود و دیگران را به عزا تبدیل نکنند. همچنین سرپرست معاونت اجتماعی پلیس پایتخت نیز به تشریح جزئیات حادثه انفجار مواد محترقه در این ساختمان قدیمی پرداخت و گفت: در پی ساخت مواد محترقه در داخل این منزل مسکونی ۴ نفر بر اثر انفجار جان باختند. سرهنگ علی همه‌خانی خاطرنشان کرد: به دنبال وقوع این حادثه عوامل انتظامی و آتش‌نشانی در محل حضور یافتند و اقدامات خود را برای اطفای حریق و نجات ساکنان این ساختمان به کار گرفتند. گفتنی‌ است این منزل مسکونی ۲ طبقه بوده که به محلی برای ساخت مواد محترقه تبدیل شده بود. در این حادثه ۱۰ نفر در داخل این منزل حضور داشتند که در پی انفجار 4 نفر فوت کرده، ۳ نفر مصدوم و به بیمارستان منتقل شده و بقیه با سوختگی جزئی به صورت سرپایی درمان شدند. این در حالی است که شنبه هفته جاری نیز رئیس سازمان اورژانس کشور از فوت یک نفر و ۸ قطع عضو ناشی از حوادث مرتبط با چهارشنبه پایان سال خبر داد. جعفر میعادفر تاکید کرد: به چهارشنبه آخر سال نزدیک می‌‌شویم و با توجه به اینکه قاچاقچیان در حال توزیع حجم زیادی از مواد محترقه هستند، اورژانس در حالت آماده‌‌باش است و مراقبت‌‌ها باید تشدید شود.
 پسر 17 ساله قربانی ترقه شد
پسر 17ساله که در حال ساخت مواد محترقه دست‌ساز بود بر اثر انفجار مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. حدود ساعت 15:30 روز شنبه 13 اسفند صدای انفجار هولناکی ساکنان شهرک شهید رجایی قزوین را به وحشت انداخت. صدای انفجار از خانه یکی از اهالی شنیده ‌شد و همسایه‌ها ماجرا را به اورژانس خبر دادند. وقتی امدادگران اورژانس به محل حادثه رسیدند، معلوم شد پسر 17ساله‌ای در خانه‌شان سرگرم ساخت مواد محترقه دست‌ساز بوده که ناگهان مواد محترقه منفجر شده است. این پسر نوجوان از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شده بود که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت. به ‌گفته پزشکان، میزان سوختگی پسر نوجوان 25 درصد است و تلاش برای درمان او ادامه دارد.
* مصدومیت شدید جوان ترقه‌باز در روانسر
انفجار مواد محترقه نوجوان روانسری را روانه بیمارستان کرد. سرپرست انتظامی شهرستان روانسر از مصدوم شدن یک نوجوان 16 ساله به علت انفجار مواد محترقه دست‌ساز خبر داد. سرهنگ احمد رستمی جمعه 12 اسفند در این زمینه اظهار داشت: در پی اعلام شهروندان به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر وقوع انفجار در یکی از مراکز تجاری شهر روانسر، بلافاصله ماموران کلانتری مرکزی شهرستان برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.  وی افزود: ماموران کلانتری در بررسی و تحقیقات انجام شده در محل دریافتند انفجار در یکی از مغازه‌های مرکز تجاری رخ داده و علت وقوع حادثه نیز ساخت و تهیه مواد محترقه دست‌ساز بوده است. این مقام انتظامی با بیان اینکه شدت انفجار موجب تخریب شیشه مغازه‌های مجاور این واحد صنفی شده بود، تصریح کرد: در این حادثه نوجوانی 16 ساله بشدت از ناحیه ۲ دست مصدوم شده و توسط اورژانس به مراکز درمانی اعزام شد. 
سرپرست انتظامی روانسر ضمن اشاره به کشف بیش از 500 گرم مواد پیش‌ساز ماده محترقه دست‌ساز در محل خاطرنشان کرد: پیگیری‌های انجام شده توسط ماموران حکایت از آن داشت که متاسفانه انفجار مذکور موجب قطع ۲ دست فرد حادثه دیده از ناحیه مچ شده است. رستمی در خاتمه از عموم شهروندان درخواست کرد در ایام پایانی سال بویژه با توجه به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال نظارت بیشتری بر رفتار و اعمال فرزندان خود داشته باشند و کودکان و نوجوانان را نسبت به خطرات، تبعات و آسیب‌های استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا آگاه کنند.

Page Generated in 0/0073 sec